Campagne maakt studenten bewust van gevaar door alcohol- en drugsgebruik in het verkeer

Mag je nog fietsen als je alcohol hebt gedronken? Dat was een van de vragen die het campagneteam van ‘Rijden Zonder Invloed’ vroeg aan studenten van de Universiteit Twente. En tevens de vraag die het vaakst verkeerd beantwoord werd. Omdat studenten tijdens de introductieweken veel alcohol nuttigen en soms drugs gebruiken, ging het campagneteam met ze in gesprek over het gevaar van rijden onder invloed.

In deze periode van het jaar vinden de introductieweken van veel hogescholen en universiteiten plaats. Het is algemeen bekend dat jongeren tijdens deze dagen en ook in hun studententijd vaak behoorlijk wat alcohol nuttigen en soms ook drugs gebruiken. Dat maakt deze introductie een geschikt moment om ze op laagdrempelige wijze bewust te maken van de gevaren die alcohol en drugs in het verkeer meebrengen, vindt de organisatie.

3D-Tripping Bike

Het campagneteam van Rijden Zonder Invloed stond daarom op 3 september op het Kick-In Festival van de Universiteit Twente. In de simulator, de 3D-Tripping Bike, konden jongeren ervaren hoe het is om onder invloed van alcohol en drugs op de fiets te stappen. Daniël Chen, één van de studenten die deelnam, vertelde: ‘Ik dacht altijd dat je na een flinke avond stappen nog wel op de fiets naar huis kon, maar nu snap ik dat dat echt niet kan’.

Hoofdprijs: een limousine

Ook ontwikkelde het team een ludieke quiz met vragen over alcohol, drugs en verkeer. Eén van de vragen was hoe hoog de boete is als je met drank op je fiets stapt. Veel jongeren weten namelijk überhaupt niet dat je met alcohol op ook niet mag fietsen. Als hoofdprijs gaven we een BOB met limousine weg aan de student met de meeste kennis. Iedereen die deelnam ontving ook een blikje Grolsch of Radler 0.0. Jorrit en zijn vriend Jelle van Team Fubar hadden hun kennis op orde en hadden maar liefst 7 van de 8 vragen goed. Daarmee wonnen zij een limousine mét BOB voor een stapavond met vrienden. Jorrit: ‘Wat heerlijk! Dat gaat een leuke avond worden. Ik vond het ook echt leuk om mee te doen.’

Het team van Rijden Zonder Invloed kijkt met veel plezier terug op de dag. Medewerker Dieuwke vertelt:
‘Het was een leuke en drukbezochte middag. De studenten reageerden echt heel enthousiast op onze
actie en stonden zelfs in de rij om mee te doen. Ik vond het vooral mooi om te zien dat jongeren tijdens
de quiz actief met elkaar in gesprek gingen over de vragen. Op een leuke en laagdrempelige manier zijn
jongeren zo toch heel betrokken bezig met het thema rijden onder invloed’.

Samenwerking Rijden Zonder Invloed, Universiteit Twente en Grolsch

Rijden zonder Invloed bundelde voor dit initiatief haar krachten met de Universiteit Twente en met de Enschedese bierbrouwerij Grolsch. Jaap Hulshof, Manager Corporate Sponsoring & Corporate Events bij Koninklijke Grolsch: ‘Als brouwer stimuleren we verantwoord alcoholgebruik. Ook als het gaat om alcohol en verkeer, want die twee gaan natuurlijk niet samen. We zoeken hierin graag de samenwerking op om zoveel mogelijk impact te kunnen hebben. Mooi dat we samen met Rijden Zonder Invloed en de Universiteit Twente een nieuwe lichting studenten op een aansprekende én veilige manier kennis konden laten maken met de gevaren van rijden onder invloed’.

Campagne is nog altijd hard nodig

Deze actie maakt deel uit van de bewustwordingscampagne ‘Rijden Zonder Invloed’. Hoewel iedereen weet dat rijden onder invloed gevaarlijk is, stappen er nog altijd mensen onder invloed achter het stuur of op de fiets. Helaas is het ook nog steeds één van de belangrijkste oorzaken van ernstige verkeersongevallen in Nederland. Deze campagne moet eraan bijdragen dat ‘rijden zonder invloed’ de norm wordt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.