Nederland koploper in Europese Unie op het gebied van laadpalen

Er zijn slechts vier landen in de Europese Unie waar meer dan tien laadpalen per honderd kilometer staan. Nederland is hier één van. In Polen heb je flinke pech als je accu leeg is, want de volgende laadpaal kan zomaar 250 kilometer verderop zijn.

Automobilisten die door de Europese Unie rijden, zullen in tien landen soms meer dan honderd kilometer moeten rijden voordat ze een volgende laadpaal tegenkomen. Wel is het zo dat in alle landen waar dit speelt, zoals Griekenland, Polen en Letland, elektrische auto’s minder dan 3 procent van het nationale wagenpark vormen. Alleen in Hongarije is dat niet het geval. Dat blijkt uit data van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

De meeste laadpalen

In achttien van de EU-lidstaten staan minder dan vijf laadpalen per honderd kilometer. Slechts vier landen hebben meer dan tien laadpalen per honderd kilometer. Dat zijn Nederland, Luxemburg, Duitsland en Portugal. Het contrast tussen Nederland – het land met de meeste laders (47,5 voor elke honderd kilometer weg) – en een uitgestrekt land als Polen (acht keer groter, maar slechts één oplaadpunt voor elke 250 kilometer) is opvallend, vindt ACEA.

“Consumenten zullen niet in staat zijn om over te stappen op emissievrije voertuigen als er niet genoeg laad- en tankstations zijn langs de wegen waar ze rijden”, waarschuwt ACEA-directeur Eric-Mark Huitema. “Als burgers van Griekenland, Litouwen, Polen en Roemenië bijvoorbeeld nog steeds 200 kilometer of meer moeten reizen om een ​​oplader te vinden, kunnen we niet verwachten dat ze bereid zijn een elektrische auto te kopen.”

‘Erbarmelijke omstandigheden’

ACEA roept het Europees Parlement en de Raad daarom op om deze kans te grijpen om de juiste voorwaarden voor e-mobiliteit te scheppen tijdens de komende onderhandelingen over Fit for 55. “Er zal op zeer korte termijn in de hele EU enorme vooruitgang moeten worden geboekt bij de uitrol van infrastructuur. De vorderingen die in enkele West-Europese landen zijn gemaakt, zijn bemoedigend, maar mogen ons niet afleiden van de erbarmelijke staat van het laadnetwerk in andere EU-landen.”

De landen met de meeste en de minste laadpalen per honderd kilometer. Bron: ACEA

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederland koploper in Europese Unie op het gebied van laadpalen | RijschoolPro

Nederland koploper in Europese Unie op het gebied van laadpalen

Er zijn slechts vier landen in de Europese Unie waar meer dan tien laadpalen per honderd kilometer staan. Nederland is hier één van. In Polen heb je flinke pech als je accu leeg is, want de volgende laadpaal kan zomaar 250 kilometer verderop zijn.

Automobilisten die door de Europese Unie rijden, zullen in tien landen soms meer dan honderd kilometer moeten rijden voordat ze een volgende laadpaal tegenkomen. Wel is het zo dat in alle landen waar dit speelt, zoals Griekenland, Polen en Letland, elektrische auto’s minder dan 3 procent van het nationale wagenpark vormen. Alleen in Hongarije is dat niet het geval. Dat blijkt uit data van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

De meeste laadpalen

In achttien van de EU-lidstaten staan minder dan vijf laadpalen per honderd kilometer. Slechts vier landen hebben meer dan tien laadpalen per honderd kilometer. Dat zijn Nederland, Luxemburg, Duitsland en Portugal. Het contrast tussen Nederland – het land met de meeste laders (47,5 voor elke honderd kilometer weg) – en een uitgestrekt land als Polen (acht keer groter, maar slechts één oplaadpunt voor elke 250 kilometer) is opvallend, vindt ACEA.

“Consumenten zullen niet in staat zijn om over te stappen op emissievrije voertuigen als er niet genoeg laad- en tankstations zijn langs de wegen waar ze rijden”, waarschuwt ACEA-directeur Eric-Mark Huitema. “Als burgers van Griekenland, Litouwen, Polen en Roemenië bijvoorbeeld nog steeds 200 kilometer of meer moeten reizen om een ​​oplader te vinden, kunnen we niet verwachten dat ze bereid zijn een elektrische auto te kopen.”

‘Erbarmelijke omstandigheden’

ACEA roept het Europees Parlement en de Raad daarom op om deze kans te grijpen om de juiste voorwaarden voor e-mobiliteit te scheppen tijdens de komende onderhandelingen over Fit for 55. “Er zal op zeer korte termijn in de hele EU enorme vooruitgang moeten worden geboekt bij de uitrol van infrastructuur. De vorderingen die in enkele West-Europese landen zijn gemaakt, zijn bemoedigend, maar mogen ons niet afleiden van de erbarmelijke staat van het laadnetwerk in andere EU-landen.”

De landen met de meeste en de minste laadpalen per honderd kilometer. Bron: ACEA

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.