Rotondes veel onveiliger dan gedacht

De rotonde wordt al decennia bejubeld als het summum van verkeersveiligheid. Nieuw onderzoek toont echter aan dat rotondes voor fietsers juist ónveiliger zijn dan gewone kruispunten. Reden is dat het verkeer afgelopen jaren fors is veranderd, schrijft het AD.

Verkeersbureau VIA bekeek alle slachtofferongevallen op kruispunten die tussen 2014 en 2021 door de politie zijn geregistreerd. De fietsveiligheid van alle 575.000 kruispunten in Nederland is daarvoor onderzocht. Wordt afgelopen vier jaar vergeleken met de vier jaar daarvoor dan blijkt het verkeer voor fietsers beduidend onveiliger geworden.

Met name rotondes binnen de bebouwde kom zijn onveilig, laat de data van VIA zien. Hoewel de 5585 rotondes slechts 0,6 procent van alle kruispunten uitmaken, vindt bijna 12 procent van alle ongelukken met een fiets of e-bike er plaats.

Volgens verkeersexpert Erik Donkers van VIA komt de toegenomen onveiligheid op rotondes door het enorm veranderde verkeer, waaronder de doorbraak van de e-bike.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

1 reactie op “Rotondes veel onveiliger dan gedacht”

Wim Joling|23.05.22|23:50

Als in heel Nederland de rotondes aangelegd en/of omgebouwd worden zoals deze in de provincie Drenthe zijn en worden aangelegd dan is het probleem van ongelukken met fietsers voor het grootste deel opgelost. Onbegrijpelijk dat hier niet meer naar gekeken wordt maar in plaats daarvan de rotondes als onveilig worden aangemerkt terwijl dat absoluut juist niet het geval hoeft te zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.