Landelijk hulp bij les geven in elektrische auto

Staatssecretaris Heijnen ontvangt van projectleider Flip Oude Weernink het white paper Les Elektrisch tijdens de opening van het ElaadNL Testlab voor elektrische auto’s.

Les Elektrisch gaat een pilot, inclusief onderzoek, opzetten om te kijken op welke wijze beter omgegaan kan worden met het automaatrijbewijs, de zogenaamde code 78. Wat ruim een jaar geleden in Gelderland ontstond, krijgt een landelijk vervolg: het informeren en stimuleren over het geven én nemen van rijlessen in elektrische auto’s.

De voordelen van elektrisch rijden zijn talloos; elektrische auto’s stoten geen vervuilende stoffen uit, zijn stiller en standaard voorzien van automaat. Nadeel is de aanschafprijs en het feit dat er wel genoeg laadpalen moeten zijn in de omgeving. De verwachting is echter dat de aanschafprijzen van doorsnee elektrische auto’s drastisch zullen dalen en er een groot Europees netwerk van laadpalen komt.

De hobbels op de weg voor met name rijscholen – en beschreven in het white paper van het project – wil Les Elektrisch nu op landelijke schaal helpen oplossen.

Ondersteuning van rijscholen

Het project voor rijschoolhouders – realistisch en open – zet alles op een rij, geeft de mogelijkheid tot gratis uitproberen van volledig uitgeruste elektrische lesauto’s via cofinanciering door importeurs en dealerships en breidt de Les Elektrisch TCO Calculator uit. Daarmee kunnen rijscholen alle kosten van diverse elektrische lesauto’s vergelijken met de huidige brandstof lesauto. Rijschoolhouders die overstappen op elektrisch lessen, worden ondersteund in hun communicatie daarover.

Automaatrijden wordt standaard

Het kabinetsstreven is dat alle nieuwe personenauto’s die vanaf 2030 verkocht worden emissieloos zijn. Daarmee wordt automaat-rijden de standaard. “Met het project Les Elektrisch willen we de drempels slechten die in de branche leven rond elektrisch rijden. Denk aan de vermeende hoge kosten, het automaatrijbewijs, onbekendheid met laadinfrastructuur en gepercipieerde problemen met de range. Om de verduurzaming vanaf de bron te versnellen, is overstappen op elektrische lesauto’s belangrijk. Zowel om de directe uitstoot via rijlessen te verminderen, als voor aspirant-bestuurders via het opdoen van ervaring met het rijden in een elektrische auto”, aldus projectleider Flip Oude Weernink.

De verwachting is dat autorijden nooit uit het straatbeeld verdwijnt. Maar het wagenpark zal wel sterk verschonen naar emissieloze auto’s. Les Elektrisch gaat in de praktijk onderzoek doen naar de impact hiervan op zowel rijscholen, aspirant-bestuurders als de bestaande regelgeving. Het krijgt daarbij steun vanuit de autosector en van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Vraagstukken en oplossingsrichtingen uit Les Elektrisch Gelderland zijn in het white paper beschreven. Die opgedane kennis wordt nu in het landelijke vervolgdoorontwikkeld om versnelling te kunnen organiseren. Het white paper is hier te downloaden.

Stimuleren

In Arnhem, waar het project geïnitieerd is, overhandigde projectleider Flip Oude Weernink het door hem met coauteur René Bastiaans geschreven white paper Les Elektrisch. Oude Weernink: “Dat we nu met het ministerie onze opgedane kennis verder kunnen brengen en landelijk elektrisch lessen kunnen stimuleren, is voor de verduurzaming van de Nederlandse mobiliteit goed nieuws. We willen drempels wegnemen die deze verduurzaming vanaf de bron tegenhouden. Ook hardnekkige vooroordelen die bestaan willen we aanpakken, op weg naar 2030. Het ‘wat en hoe’ beschrijven we in het white paper.”

Kostencalculator

Informatie over elektrisch lessen en antwoorden op veel gestelde vragen voor zowel rijscholen als aspirant-bestuurders is te vinden op www.leselektrisch.nl. Daar is voor rijscholen ook een realistische kostencalculator te vinden. Tevens kunnen zowel rijschoolhouders als aspirant-bestuurders zich kosteloos inschrijven voor deelname, onder andere voor elektrische leen-lesauto’s om kennis te maken met het geven van rijles in een elektrische auto.

Landelijk

De provincie Gelderland en het Gelders Energieakkoord hebben ruim een jaar geleden het project Les Elektrisch in het leven geroepen. Het project wist zich gesteund door BOVAG, Vereniging Rijschool Belang (VRB) en Vereniging Elektrische Rijders (VER). Voor het landelijke project is deze steun reeds verder uitgebreid vanuit de sector.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.