Het hobbelige pad naar oplossingen: rijinstructeurs C en D
In zijn maandelijke column voor RijschoolPro gaat Bovag Rijscholen-voorzitter Arno Smits in op actuele ontwikkelingen in de rijschoolsector. Dit keer bespreekt hij de dreigende tekorten aan rijinstructeurs.
In 2022 begonnen de signalen van een dreigend tekort aan rijinstructeurs C en D zich op te stapelen, met name gevoed door de toenemende zorgen over het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Cijfers van het IBKI bevestigden dit: de aantallen rijinstructeurs daalden, en dat was een probleem dat opgelost moest worden.
Bij BOVAG ontstond het idee om, zonder concessies aan kwaliteit, rijinstructeurs C en D gerichter op te leiden. Alle WRM-opleidingen delen een kwalitatieve basislijn, en door hier de specialisatie voor C of D direct bovenop te plaatsen, kan tijd worden gewonnen. Een idee dat we toetsten bij KNMV, IBKI en TLN. Hun reacties waren positief, en al snel was de eerste stap gezet richting een mogelijke wetswijziging.
Met een brief aan toenmalig minister Harbers vroeg BOVAG om in te stemmen met een herziening van het stelsel van rijinstructie voor de categorieën A, C en D. Ook IBKI heeft hierop een advies uitgebracht. Inmiddels onderzoekt IBKI de gevolgen voor wet- en regelgeving, de opleidingen en de examens. Dit betekent dat er belangrijke stappen worden gezet, maar ook dat het traject nog niet ten einde is.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?