lesbord, lesauto, daknaambord, rijles

Van timmerman naar rijinstructeur: één jaar onderweg

Hij liet zich op zijn vijfendertigste omscholen van timmerman naar rijinstructeur en inmiddels is hij bijna een jaar als rijschoolondernemer ‘onderweg’. Of een rijschool meer toekomstperspectief biedt dan zijn voormalige baan in de bouw, daar is hij nog niet uit. Maar vast staat dat hij zijn passie voor autorijden nog lang aan een nieuwe generatie automobilisten over wil brengen. Deze week de lezersblog van Pascal Holthuis voor VerkeersPro. 

Lees hier de lezersblog:

LEZERSBLOG – Soms moeten zich situaties voordoen om een nieuwe keuze in je leven te maken. Na meer dan twintig jaar in de bouw gewerkt te hebben, kwam hier voor mij, Pascal Holthuis, een einde aan door de economische recessie. Ik ben gestart met mijn eigen rijschool.

Instructeur

Zelf zei ik altijd dat ik nooit voor mijzelf zou beginnen, maar een jaar geleden heb ik wel de keuze gemaakt. Echt niet zomaar hoor, maar door me goed te oriënteren en echt voor mijzelf te bedenken wat ik belangrijk en leuk vond en wat ik als kans zag. Je vijfendertigste is nog een prachtige leeftijd om het roer om te gooien, denk ik.

De opleiding heb ik gevolgd in Arnhem bij Beroepsopleiding Autorij-instructeurs Arnhem (BOAA). Ik heb er hard voor gewerkt en al mijn examens in één keer afgerond.

Rijscholen

Ja, er waren in die tijd al veel nieuwe rijscholen in Apeldoorn bijgekomen, maar dat hield mij niet tegen om ook te starten. Zelf ben ik verslaafd aan autorijden en ik wil graag het plezier wat ik in het rijden heb, overdragen aan anderen. Ik ben geen prijsstunter. Ik heb mij goed ingelezen in de tarieven die in Apeldoorn en omgeving gevraagd worden en daar ga ik in mee. Uiteraard blijft mijn tarief wel passen bij de kosten die ik maak.

Nieuwe leerlingen laat ik niet gelijk thuis wegrijden, waar ouders of andere familie bijstaan. Het is allemaal al spannend genoeg. Over het algemeen rijd ik eerst met ze naar een parkeerplaats. Wij kijken daar dan hoe het gevoel in de auto is. De een gaat heel snel de weg op en de ander heeft wat meer tijd nodig om te wennen aan het rijden in de auto.

Marketing

Wat ik merk is dat mijn rijschool nieuwe leerlingen mag ontvangen door de inzet van traditionele marketing, zoals het achterlaten van flyers en visitekaartjes bij bekende bedrijven in de buurt. Maar ook door het gebruik van de online media-kanalen.

Ik ben consequent aanwezig op verschillende kanalen. De website is het hart van mijn activiteiten en de social kanalen als Facebook, Twitter, Google+ en Instagram dragen bij aan het delen van het verhaal rond mijn rijschool. “Hét plezier in autorijden” is erg belangrijk en dat wil ik ook uitstralen in de berichten die ik deel.

Toekomst

Of een rijschool meer toekomstperspectief biedt dan werken in de bouw, weet ik niet na een jaar. Wat ik wel weet is dat ik mijn begroting ruimschoots heb gehaald en dat het beroep van rijinstructeur onwijs mooi vind. Er blijven altijd mensen die hun rijbewijs willen halen. Ik moet mij uiteraard blijven bewijzen, maar ik zie het elke dag als een enorme uitdaging om mijn leerlingen op te leiden tot het mooie roze pasje.

Ook geef ik opfristrainingen aan voor mensen die het spannend vinden om de snelweg op te gaan of moeite hebben met bepaalde bijzondere verrichtingen. Hoe gaaf is het dat je dan na een paar autorijlessen gebeld wordt: ‘Ja, het is gelukt, ik ben de snelweg op gereden.’ Op naar het tweede jaar van Rijschool Pascal Holthuis dus!

Pascal Holthuis, eigenaar Rijschool Pascal Holthuis uit Apeldoorn

Iedere week heeft VerkeersPro.nl plaats voor één lezersblog op haar website. Wilt u ook met uw verhaal op VerkeersPro verschijnen? Mail dan uw tekst naar [email protected]De tekst moet gericht zijn op uw collega’s in de branche en de redactie houdt het recht op eindredactie.

Auteur: Roosmarijn Dierick

9 reacties op “Van timmerman naar rijinstructeur: één jaar onderweg”

Jos Dorenbos|02.07.14|10:30

Sorry hoor? Ik zou niet op dit artikel reageren. Omdat de opleiding tot rijinstructeur te laagdrempelig is en dit bewust wordt gedaan om banen te scheppen ten koste van de verkeersveiligheid. Het is verschrikkelijk om te zien dat een rijinstructeur een gouden tip wordt gegeven over het leren van verkeersinzicht. Aan het einde van de opleiding tot rijinstructeur moet daar minimaal aan voldaan worden. >>

Jos Dorenbos|02.07.14|10:35

Een rijinstructeur is geen rijinstructeur als deze via een andere weg nog verkeersinzicht moet leren. Dat had al eerder overgebracht moeten worden naar de leerling.

rij bewijs|02.07.14|21:04

Ik vind dat best lullig, als een leerling eerste (proef)les komt doen hij mee moet gaan naar een rustig parkeerterrein. Jij kan toch volledig de auto bedienen vanaf jou positie? Dan laat je hem toch gelijk achter het stuur en alleen maar sturen in het begin? Oefen je wat bochtjes, rotondes en daarna de snelweg op. Leerling komt thuis en ouders vragen hoe het was, leerling zegt : prima hoor, gingen gelijk de snelweg op. Jij gelijk die leerling weer binnen.

rijschool twice|03.07.14|10:35

Ik mag toch hopen dat rij bewijs een grapje maakt in zijn commentaar. Direct achter het stuur, ok maar snelweg??
Dan zou je bijna gaan denken dat de reactie van Jan Ijsendoorn een doelgroep zou kunnen hebben.

Anjo Joostens|03.07.14|12:41

Ik zie allerlei reacties zien staan bij diverse topics bij Verkeerspro. Ik zit niet zo heel erg vaak hier te kijken. Ik vraag diverse rijinstructeurs geduld te hebben. Er is iets in ontwikkeling die bijdrage levert aan innovatie en verbetering. Iets wat nieuw is kost alleen maar veel tijd.

Anjo Joostens|03.07.14|12:45

Excuus voor mijn schrijffout in mijn vorige reactie.

Jos Dorenbos|03.07.14|13:15

@Anjo Ben benieuwd of de innovatie geaccepteerd wordt door het IBKI en aanhang. Die zijn o zo close met elkaar. En de politiek trapt daarin.

rijschool twice|03.07.14|14:53

@Anjo ook lang niets van gehoord maar nog steeds de zelfde belofte. Hoelang moet geduld duren vraag ik me af. @Jos IBKI en aanhang is allergisch voor innovatie. Daar krijgt de portemonnee uitslag van dus zal dit van Dhr Joostens ook wel naar de prullenbak gaan als het er ooit komt.

Ule Dietrich|28.05.18|16:40

Je laten omscholen kan veel nieuwe energie in je leven brengen. Ik vind het dapper dat hij het roer heeft omgegooid en voor zichzelf is begonnen. Passie is belangrijker dan toekomstperspectief! Dat is mijn mening. http://rijschoolstadvandezon.nl/autorijles-alkmaar/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Van timmerman naar rijinstructeur: één jaar onderweg | RijschoolPro
lesbord, lesauto, daknaambord, rijles

Van timmerman naar rijinstructeur: één jaar onderweg

Hij liet zich op zijn vijfendertigste omscholen van timmerman naar rijinstructeur en inmiddels is hij bijna een jaar als rijschoolondernemer ‘onderweg’. Of een rijschool meer toekomstperspectief biedt dan zijn voormalige baan in de bouw, daar is hij nog niet uit. Maar vast staat dat hij zijn passie voor autorijden nog lang aan een nieuwe generatie automobilisten over wil brengen. Deze week de lezersblog van Pascal Holthuis voor VerkeersPro. 

Lees hier de lezersblog:

LEZERSBLOG – Soms moeten zich situaties voordoen om een nieuwe keuze in je leven te maken. Na meer dan twintig jaar in de bouw gewerkt te hebben, kwam hier voor mij, Pascal Holthuis, een einde aan door de economische recessie. Ik ben gestart met mijn eigen rijschool.

Instructeur

Zelf zei ik altijd dat ik nooit voor mijzelf zou beginnen, maar een jaar geleden heb ik wel de keuze gemaakt. Echt niet zomaar hoor, maar door me goed te oriënteren en echt voor mijzelf te bedenken wat ik belangrijk en leuk vond en wat ik als kans zag. Je vijfendertigste is nog een prachtige leeftijd om het roer om te gooien, denk ik.

De opleiding heb ik gevolgd in Arnhem bij Beroepsopleiding Autorij-instructeurs Arnhem (BOAA). Ik heb er hard voor gewerkt en al mijn examens in één keer afgerond.

Rijscholen

Ja, er waren in die tijd al veel nieuwe rijscholen in Apeldoorn bijgekomen, maar dat hield mij niet tegen om ook te starten. Zelf ben ik verslaafd aan autorijden en ik wil graag het plezier wat ik in het rijden heb, overdragen aan anderen. Ik ben geen prijsstunter. Ik heb mij goed ingelezen in de tarieven die in Apeldoorn en omgeving gevraagd worden en daar ga ik in mee. Uiteraard blijft mijn tarief wel passen bij de kosten die ik maak.

Nieuwe leerlingen laat ik niet gelijk thuis wegrijden, waar ouders of andere familie bijstaan. Het is allemaal al spannend genoeg. Over het algemeen rijd ik eerst met ze naar een parkeerplaats. Wij kijken daar dan hoe het gevoel in de auto is. De een gaat heel snel de weg op en de ander heeft wat meer tijd nodig om te wennen aan het rijden in de auto.

Marketing

Wat ik merk is dat mijn rijschool nieuwe leerlingen mag ontvangen door de inzet van traditionele marketing, zoals het achterlaten van flyers en visitekaartjes bij bekende bedrijven in de buurt. Maar ook door het gebruik van de online media-kanalen.

Ik ben consequent aanwezig op verschillende kanalen. De website is het hart van mijn activiteiten en de social kanalen als Facebook, Twitter, Google+ en Instagram dragen bij aan het delen van het verhaal rond mijn rijschool. “Hét plezier in autorijden” is erg belangrijk en dat wil ik ook uitstralen in de berichten die ik deel.

Toekomst

Of een rijschool meer toekomstperspectief biedt dan werken in de bouw, weet ik niet na een jaar. Wat ik wel weet is dat ik mijn begroting ruimschoots heb gehaald en dat het beroep van rijinstructeur onwijs mooi vind. Er blijven altijd mensen die hun rijbewijs willen halen. Ik moet mij uiteraard blijven bewijzen, maar ik zie het elke dag als een enorme uitdaging om mijn leerlingen op te leiden tot het mooie roze pasje.

Ook geef ik opfristrainingen aan voor mensen die het spannend vinden om de snelweg op te gaan of moeite hebben met bepaalde bijzondere verrichtingen. Hoe gaaf is het dat je dan na een paar autorijlessen gebeld wordt: ‘Ja, het is gelukt, ik ben de snelweg op gereden.’ Op naar het tweede jaar van Rijschool Pascal Holthuis dus!

Pascal Holthuis, eigenaar Rijschool Pascal Holthuis uit Apeldoorn

Iedere week heeft VerkeersPro.nl plaats voor één lezersblog op haar website. Wilt u ook met uw verhaal op VerkeersPro verschijnen? Mail dan uw tekst naar [email protected]De tekst moet gericht zijn op uw collega’s in de branche en de redactie houdt het recht op eindredactie.

Auteur: Roosmarijn Dierick

9 reacties op “Van timmerman naar rijinstructeur: één jaar onderweg”

Jos Dorenbos|02.07.14|10:30

Sorry hoor? Ik zou niet op dit artikel reageren. Omdat de opleiding tot rijinstructeur te laagdrempelig is en dit bewust wordt gedaan om banen te scheppen ten koste van de verkeersveiligheid. Het is verschrikkelijk om te zien dat een rijinstructeur een gouden tip wordt gegeven over het leren van verkeersinzicht. Aan het einde van de opleiding tot rijinstructeur moet daar minimaal aan voldaan worden. >>

Jos Dorenbos|02.07.14|10:35

Een rijinstructeur is geen rijinstructeur als deze via een andere weg nog verkeersinzicht moet leren. Dat had al eerder overgebracht moeten worden naar de leerling.

rij bewijs|02.07.14|21:04

Ik vind dat best lullig, als een leerling eerste (proef)les komt doen hij mee moet gaan naar een rustig parkeerterrein. Jij kan toch volledig de auto bedienen vanaf jou positie? Dan laat je hem toch gelijk achter het stuur en alleen maar sturen in het begin? Oefen je wat bochtjes, rotondes en daarna de snelweg op. Leerling komt thuis en ouders vragen hoe het was, leerling zegt : prima hoor, gingen gelijk de snelweg op. Jij gelijk die leerling weer binnen.

rijschool twice|03.07.14|10:35

Ik mag toch hopen dat rij bewijs een grapje maakt in zijn commentaar. Direct achter het stuur, ok maar snelweg??
Dan zou je bijna gaan denken dat de reactie van Jan Ijsendoorn een doelgroep zou kunnen hebben.

Anjo Joostens|03.07.14|12:41

Ik zie allerlei reacties zien staan bij diverse topics bij Verkeerspro. Ik zit niet zo heel erg vaak hier te kijken. Ik vraag diverse rijinstructeurs geduld te hebben. Er is iets in ontwikkeling die bijdrage levert aan innovatie en verbetering. Iets wat nieuw is kost alleen maar veel tijd.

Anjo Joostens|03.07.14|12:45

Excuus voor mijn schrijffout in mijn vorige reactie.

Jos Dorenbos|03.07.14|13:15

@Anjo Ben benieuwd of de innovatie geaccepteerd wordt door het IBKI en aanhang. Die zijn o zo close met elkaar. En de politiek trapt daarin.

rijschool twice|03.07.14|14:53

@Anjo ook lang niets van gehoord maar nog steeds de zelfde belofte. Hoelang moet geduld duren vraag ik me af. @Jos IBKI en aanhang is allergisch voor innovatie. Daar krijgt de portemonnee uitslag van dus zal dit van Dhr Joostens ook wel naar de prullenbak gaan als het er ooit komt.

Ule Dietrich|28.05.18|16:40

Je laten omscholen kan veel nieuwe energie in je leven brengen. Ik vind het dapper dat hij het roer heeft omgegooid en voor zichzelf is begonnen. Passie is belangrijker dan toekomstperspectief! Dat is mijn mening. http://rijschoolstadvandezon.nl/autorijles-alkmaar/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.