VRB

Brancheorganisatie VRB: alleen energie in rijscholen met goede wil

Er is verwarring in de branche over de maatregelen van het CBR naar aanleiding van de trucjestheorie. Bovag Rijscholen bevestigt via de verschillende kanalen diverse maatregelen, zoals het extra bevragen van theorie op het praktijkexamen, maar VRB stelt richting de leden dat er amper wat verandert. Het CBR zegt ondertussen nog niets. VRB-voorzitter Peter van Neck baalt dat de branche in zijn hemd wordt gezet en roept op tot samenwerking met de politiek.

COLUMN – VRB heeft afgelopen dagen heel veel energie moeten steken om alsmaar opnieuw opduikende berichten over misstanden in de branche te pareren. Het is vechten tegen de bierkaai als landelijke omroepen alles uit de kast halen om de branche in zijn hemd te zetten. Want het mag nu dan wel weer het CBR zijn die onderwerp van gesprek is, maar in hun kielzog wordt de hele branche weer negatief te kakken gezet. Van de ruim 7800 rijscholen zijn er 22 die zich bedienen van dit soort praktijken en het merendeel van deze groep geeft helemaal geen praktijklessen!

Nee, die vullen hun zakken en vervolgens zitten de bonafide opleiders naderhand met de gebakken peren, want zij moeten liefst voor zo weinig mogelijk geld en in zo kort mogelijke tijd zorgen dat het gebrek aan theoretische kennis toch wordt opgevangen en bijgebracht in de praktijk.

Medelijden

Moeten we eigenlijk wel medelijden hebben met die leerlingen die van deze turbo-opleiders gebruik maken? De minster roept bij alles en overal dat de burger nooit gedupeerd mag worden en dat prijsverhogingen uit den boze zijn. En vervolgens gaat die ‘arme’ burger wel zijn centen brengen naar dit soort commerciële organisaties, want het zijn geen opleiders. En dat tegen niet geringe bedragen.

We weten dat het CBR de afgelopen jaren kosten noch moeite gespaard heeft om frauduleus handelen de kop in te drukken. Dat een deel van de beschikbare mankracht is gegaan naar de fraude-aanpak, maar ook naar het inrichten van Itec (nieuwe software, red.). En dat na het afronden van de Itec-locaties de focus weer helemaal is gericht op ontwikkeling. Wellicht dat de capaciteit op dit gebied nog naar boven bijgesteld moet worden.

Samenwerken prioriteit

Leden klagen dat de slagingspercentages bij hen daalden, ondanks het feit dat zij met de nieuwste apparatuur en lesmiddelen en de inzet van gekwalificeerde instructeurs werken. Dat dit  enerzijds te wijten was aan gewenning aan stand-alone examens maar ook omdat men van mening was dat de vragen op voorspelbaarheid waren gescreend. En omdat de databanken van het CBR fors uitgebreid waren.

We moeten nu proberen de Minister, de politiek en iedereen die hiermee te maken heeft overtuigen dat samenwerken en afstemmen met elkaar de hoogste prioriteit moet hebben.  Dat er niet alleen geroepen moet worden dat de branche aan zet is, maar dat men de branche dan de ruimte geeft om, zonder last en ruggespraak uit het verleden, aangepast aan de nieuwe tijden van techniek en sociale media en gebaseerd op de dagelijkse praktijk, te horen en te waarderen!

De illusie dat we het voor iedereen in de beroepsgroep goed doen hebben we laten varen, we steken energie in de collegae die van goede wil zijn en die naast commercieel belang als ideaal hebben een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid.

Peter van Neck

Peter van Neck, voorzitter brancheorganisatie VRB

Lees alle reacties op de trucjestheorie op VerkeersPro:

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “Brancheorganisatie VRB: alleen energie in rijscholen met goede wil”

Rijbewijshuis|02.02.16|11:29

Peter,
Prima reactie!!!!!

Sietsema.nl|18.06.16|02:22

Bravo! Goed geschreven!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brancheorganisatie VRB: alleen energie in rijscholen met goede wil | RijschoolPro
VRB

Brancheorganisatie VRB: alleen energie in rijscholen met goede wil

Er is verwarring in de branche over de maatregelen van het CBR naar aanleiding van de trucjestheorie. Bovag Rijscholen bevestigt via de verschillende kanalen diverse maatregelen, zoals het extra bevragen van theorie op het praktijkexamen, maar VRB stelt richting de leden dat er amper wat verandert. Het CBR zegt ondertussen nog niets. VRB-voorzitter Peter van Neck baalt dat de branche in zijn hemd wordt gezet en roept op tot samenwerking met de politiek.

COLUMN – VRB heeft afgelopen dagen heel veel energie moeten steken om alsmaar opnieuw opduikende berichten over misstanden in de branche te pareren. Het is vechten tegen de bierkaai als landelijke omroepen alles uit de kast halen om de branche in zijn hemd te zetten. Want het mag nu dan wel weer het CBR zijn die onderwerp van gesprek is, maar in hun kielzog wordt de hele branche weer negatief te kakken gezet. Van de ruim 7800 rijscholen zijn er 22 die zich bedienen van dit soort praktijken en het merendeel van deze groep geeft helemaal geen praktijklessen!

Nee, die vullen hun zakken en vervolgens zitten de bonafide opleiders naderhand met de gebakken peren, want zij moeten liefst voor zo weinig mogelijk geld en in zo kort mogelijke tijd zorgen dat het gebrek aan theoretische kennis toch wordt opgevangen en bijgebracht in de praktijk.

Medelijden

Moeten we eigenlijk wel medelijden hebben met die leerlingen die van deze turbo-opleiders gebruik maken? De minster roept bij alles en overal dat de burger nooit gedupeerd mag worden en dat prijsverhogingen uit den boze zijn. En vervolgens gaat die ‘arme’ burger wel zijn centen brengen naar dit soort commerciële organisaties, want het zijn geen opleiders. En dat tegen niet geringe bedragen.

We weten dat het CBR de afgelopen jaren kosten noch moeite gespaard heeft om frauduleus handelen de kop in te drukken. Dat een deel van de beschikbare mankracht is gegaan naar de fraude-aanpak, maar ook naar het inrichten van Itec (nieuwe software, red.). En dat na het afronden van de Itec-locaties de focus weer helemaal is gericht op ontwikkeling. Wellicht dat de capaciteit op dit gebied nog naar boven bijgesteld moet worden.

Samenwerken prioriteit

Leden klagen dat de slagingspercentages bij hen daalden, ondanks het feit dat zij met de nieuwste apparatuur en lesmiddelen en de inzet van gekwalificeerde instructeurs werken. Dat dit  enerzijds te wijten was aan gewenning aan stand-alone examens maar ook omdat men van mening was dat de vragen op voorspelbaarheid waren gescreend. En omdat de databanken van het CBR fors uitgebreid waren.

We moeten nu proberen de Minister, de politiek en iedereen die hiermee te maken heeft overtuigen dat samenwerken en afstemmen met elkaar de hoogste prioriteit moet hebben.  Dat er niet alleen geroepen moet worden dat de branche aan zet is, maar dat men de branche dan de ruimte geeft om, zonder last en ruggespraak uit het verleden, aangepast aan de nieuwe tijden van techniek en sociale media en gebaseerd op de dagelijkse praktijk, te horen en te waarderen!

De illusie dat we het voor iedereen in de beroepsgroep goed doen hebben we laten varen, we steken energie in de collegae die van goede wil zijn en die naast commercieel belang als ideaal hebben een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid.

Peter van Neck

Peter van Neck, voorzitter brancheorganisatie VRB

Lees alle reacties op de trucjestheorie op VerkeersPro:

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “Brancheorganisatie VRB: alleen energie in rijscholen met goede wil”

Rijbewijshuis|02.02.16|11:29

Peter,
Prima reactie!!!!!

Sietsema.nl|18.06.16|02:22

Bravo! Goed geschreven!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.