Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Zelfrijdende auto is geen bedreiging voor rijscholen’

Het is altijd goed als een outsider eens met een frisse blik naar de rijscholenbranche kijkt. Dat is de ervaring van Frank Hoornenborg, voorzitter van brancheorganisatie BOVAG Rijscholen. Hij liet zich inspireren door marketingman Paul Moers, zo legt hij uit in zijn column voor VerkeersPro.

COLUMN – Onlangs was marketingdeskundige Paul Moers bij BOVAG te gast om zijn licht te laten schijnen over de toekomst van ondernemend Nederland in het algemeen, en die van de rijscholenbranche in het bijzonder. En hoewel Moers geen insider is in ons wereldje, werkt het altijd zeer verfrissend als zo iemand je een spiegel voorhoudt.

Paul Moers is regelmatig te horen en zien op radio en tv en hij begeleidt grote bedrijven als Interpolis, Makro, Lotto en De Bijenkorf in hun merk- en marktstrategie. Hij weet vrijwel altijd de vinger op de zere plek te leggen, maar ziet ook als geen ander de uitgelezen mogelijkheden voor bepaalde ondernemers.

Kansen

Zo is hij ervan overtuigd dat de opkomst van de (deels) zelfrijdende auto helemaal geen bedreiging is voor rijscholen, maar juist kansen biedt. Immers: er zit steeds meer technologie in auto’s en je moet op steeds meer dingen letten, ook al is al die techniek bedoeld om het rijden makkelijker te maken. Piepjes, lampjes, schermen, knoppen, schakelaars: ook dat moeten mensen allemaal onder de knie zien te krijgen. En daarin ligt dus bij uitstek een taak voor de rijschool.

Moers is ervan overtuigd dat op termijn heel veel rijscholen gaan verdwijnen, aangezien er straks simpelweg te veel zijn voor te weinig mensen en te weinig auto’s. De bevolkingsgroei stagneert en de mobiliteitsbehoefte gaat afnemen, maar hij verwijt veel rijscholen ook dat ze onvoldoende kwaliteit bieden en onvoldoende proactief zijn.

Familievoordeel

Schaalvergroting is volgens hem onontkoombaar en hij tipte de toehoorders om veel meer werk te maken van het element ‘beleving’. Oftewel: maak een feest van de rijopleiding, zorg dat het een onvergetelijke ervaring wordt en zorg er vooral voor dat de rest van de familie en vriendenkring vervolgens ook bij jou les gaat nemen.

Wat mij dan weer tot de vraag brengt: welke van de collega’s hanteert er zoiets als familievoordeel in zijn marketing? Zodat de kleinere broertjes en zusjes van de leerling vrijwel automatisch ook al aangemeld zijn bij dezelfde rijschool en dat papa en mama bijvoorbeeld worden verleid tot een motoropleiding? Investeren in die relatie kost doorgaans minder dan adverteren en levert vaak veel meer op.

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Yvonne Ton

5 reacties op “‘Zelfrijdende auto is geen bedreiging voor rijscholen’”

Amptenaar|04.08.16|19:16

Mooi verhaal van iemand uit de marketing wereld. Ik heb zelf ook kennis hierover en ik weet hoe deze meneer denkt, wat hij doet en hoe hij mensen kan spiegelen om onze voorzitter(s) op andere gedachten te laten komen. Waar deze meneer volledig aan voorbij loopt en ook echt letterlijk door zijn gebrek aan rijles ervaring aan voorbij gaat, is de overname van instructie onderdelen door de zelfrijdende auto.

Amptenaar|04.08.16|19:16

Het is een volledige misvatting van hem dat je als rijinstructeur werk houdt over de knoppen en de apparatuur in de auto. Wat een gezwam. Waarom zou iemand geld voor een rijles gaan uit geven als de knoppen en instrumentarium in de handleiding van de zelfrijdende auto staat omschreven.

Amptenaar|04.08.16|19:17

Wat is er zo logisch aan dat ouders zelf de handleiding van de zelfrijdende auto thuis bestuderen en hun kinderen voor deze handleiding naar een rijschool te laten gaan.
Er is maar 1 ding waar ik in geloof en dat is de ontwikkeling van een leerling tijdens het leren autorijden en 1 iemand, die hier regelmatig reacties over schrijft en die zit wel bij het goede eind over het lesgeven en zelfrijdende auto.

Amptenaar|04.08.16|19:34

Dhr. Moers zit ook totaal mis met de constatering dat de mobiliteitsbehoefte afgaat nemen. Als je het hebt over de huidige 80+ ja die kunnen zich er misschien wel bij neerleggen.
Maar de huidige generatie, die is mobiel opgevoed en wil mobiel blijven. De huidige maatschappij is daar nu op ingericht, op mobiliteit.
En als afsluiter, de huidige 80+ vind zitten achter de geraniums niet zo erg. Maar de huidige generatie heeft niks met geraniums die niet al jaren niet meer van kleur veranderen.

ricardo van veen|05.08.16|16:38

bekijk het met argusogen de zelfrijdende auto. Ik geloof best dat veel rijtaken vermakkelijkt of overgenomen kan worden maar hoor nooit of de consument het nou eigenlijk wel wilt. Die zelfrijdende auto gaat natuurlijk keurig 50 rijden in bebouwde kom en direct stoppen voor iedere fietser die vreemd doet. Lijkt mij niks in ieder geval ik wil controle.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zelfrijdende auto is geen bedreiging voor rijscholen’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Zelfrijdende auto is geen bedreiging voor rijscholen’

Het is altijd goed als een outsider eens met een frisse blik naar de rijscholenbranche kijkt. Dat is de ervaring van Frank Hoornenborg, voorzitter van brancheorganisatie BOVAG Rijscholen. Hij liet zich inspireren door marketingman Paul Moers, zo legt hij uit in zijn column voor VerkeersPro.

COLUMN – Onlangs was marketingdeskundige Paul Moers bij BOVAG te gast om zijn licht te laten schijnen over de toekomst van ondernemend Nederland in het algemeen, en die van de rijscholenbranche in het bijzonder. En hoewel Moers geen insider is in ons wereldje, werkt het altijd zeer verfrissend als zo iemand je een spiegel voorhoudt.

Paul Moers is regelmatig te horen en zien op radio en tv en hij begeleidt grote bedrijven als Interpolis, Makro, Lotto en De Bijenkorf in hun merk- en marktstrategie. Hij weet vrijwel altijd de vinger op de zere plek te leggen, maar ziet ook als geen ander de uitgelezen mogelijkheden voor bepaalde ondernemers.

Kansen

Zo is hij ervan overtuigd dat de opkomst van de (deels) zelfrijdende auto helemaal geen bedreiging is voor rijscholen, maar juist kansen biedt. Immers: er zit steeds meer technologie in auto’s en je moet op steeds meer dingen letten, ook al is al die techniek bedoeld om het rijden makkelijker te maken. Piepjes, lampjes, schermen, knoppen, schakelaars: ook dat moeten mensen allemaal onder de knie zien te krijgen. En daarin ligt dus bij uitstek een taak voor de rijschool.

Moers is ervan overtuigd dat op termijn heel veel rijscholen gaan verdwijnen, aangezien er straks simpelweg te veel zijn voor te weinig mensen en te weinig auto’s. De bevolkingsgroei stagneert en de mobiliteitsbehoefte gaat afnemen, maar hij verwijt veel rijscholen ook dat ze onvoldoende kwaliteit bieden en onvoldoende proactief zijn.

Familievoordeel

Schaalvergroting is volgens hem onontkoombaar en hij tipte de toehoorders om veel meer werk te maken van het element ‘beleving’. Oftewel: maak een feest van de rijopleiding, zorg dat het een onvergetelijke ervaring wordt en zorg er vooral voor dat de rest van de familie en vriendenkring vervolgens ook bij jou les gaat nemen.

Wat mij dan weer tot de vraag brengt: welke van de collega’s hanteert er zoiets als familievoordeel in zijn marketing? Zodat de kleinere broertjes en zusjes van de leerling vrijwel automatisch ook al aangemeld zijn bij dezelfde rijschool en dat papa en mama bijvoorbeeld worden verleid tot een motoropleiding? Investeren in die relatie kost doorgaans minder dan adverteren en levert vaak veel meer op.

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Yvonne Ton

5 reacties op “‘Zelfrijdende auto is geen bedreiging voor rijscholen’”

Amptenaar|04.08.16|19:16

Mooi verhaal van iemand uit de marketing wereld. Ik heb zelf ook kennis hierover en ik weet hoe deze meneer denkt, wat hij doet en hoe hij mensen kan spiegelen om onze voorzitter(s) op andere gedachten te laten komen. Waar deze meneer volledig aan voorbij loopt en ook echt letterlijk door zijn gebrek aan rijles ervaring aan voorbij gaat, is de overname van instructie onderdelen door de zelfrijdende auto.

Amptenaar|04.08.16|19:16

Het is een volledige misvatting van hem dat je als rijinstructeur werk houdt over de knoppen en de apparatuur in de auto. Wat een gezwam. Waarom zou iemand geld voor een rijles gaan uit geven als de knoppen en instrumentarium in de handleiding van de zelfrijdende auto staat omschreven.

Amptenaar|04.08.16|19:17

Wat is er zo logisch aan dat ouders zelf de handleiding van de zelfrijdende auto thuis bestuderen en hun kinderen voor deze handleiding naar een rijschool te laten gaan.
Er is maar 1 ding waar ik in geloof en dat is de ontwikkeling van een leerling tijdens het leren autorijden en 1 iemand, die hier regelmatig reacties over schrijft en die zit wel bij het goede eind over het lesgeven en zelfrijdende auto.

Amptenaar|04.08.16|19:34

Dhr. Moers zit ook totaal mis met de constatering dat de mobiliteitsbehoefte afgaat nemen. Als je het hebt over de huidige 80+ ja die kunnen zich er misschien wel bij neerleggen.
Maar de huidige generatie, die is mobiel opgevoed en wil mobiel blijven. De huidige maatschappij is daar nu op ingericht, op mobiliteit.
En als afsluiter, de huidige 80+ vind zitten achter de geraniums niet zo erg. Maar de huidige generatie heeft niks met geraniums die niet al jaren niet meer van kleur veranderen.

ricardo van veen|05.08.16|16:38

bekijk het met argusogen de zelfrijdende auto. Ik geloof best dat veel rijtaken vermakkelijkt of overgenomen kan worden maar hoor nooit of de consument het nou eigenlijk wel wilt. Die zelfrijdende auto gaat natuurlijk keurig 50 rijden in bebouwde kom en direct stoppen voor iedere fietser die vreemd doet. Lijkt mij niks in ieder geval ik wil controle.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.