Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Reserveringstermijn CCV-examens boven zeven weken is onacceptabel’

Ook al gaat het nu beter met de reserveringstermijnen bij het praktijkexamen B; het CBR kan het zich nog niet veroorloven achterover te leunen. Zeker niet nu er een nieuw probleem is ontstaan: de wachttijden voor het praktijkexamen bij CCV heeft de norm van zeven weken overschreden. En dat is onacceptabel, schrijft Frank Hoornenborg in zijn column op VerkeersPro. 

Hoewel begin februari alleen nog maar op examenlocatie Utrecht de maximale reserveringstermijn van zeven weken voor eerste examens B en voor tussentijdse toetsen wordt overschreden, zien we dat het nog altijd piept en kraakt met betrekking tot de wachttijden.

Afspraken

Er zijn volgens het CBR inmiddels tientallen nieuwe examinatoren ingezet en er komen er nog meer aan. Het is nu afwachten of dat voldoende is om de traditionele piekperiode in het voorjaar het hoofd te kunnen bieden en of het CBR zich aan de afspraken kan houden die met de branche zijn gemaakt over het maximum van zeven weken. Ik reken erop dat alle zeilen worden bijgezet en dat we sowieso nooit meer geconfronteerd gaan worden met maar liefst dertien weken wachttijd, zoals afgelopen jaar.

Een extra probleem ligt echter op de loer en we zien de schoen daar inmiddels ook al wringen. Door de aantrekkende economie zijn de transportopleidingen enorm in trek en veel rijscholen lopen op hun tandvlees om de vraag bij te benen. Op een derde van de examenlocaties is de reserveringstermijn voor de CCV-praktijkexamens nu echter opgelopen tot boven de zeven weken en dat is onacceptabel.

Oplossingen

Wij begrijpen dat de werving van nieuwe examinatoren voor deze categorie moeizamer verloopt dan bij B, maar ook hier reken ik erop dat er voldoende capaciteit blijft bestaan, dat het CBR anticipeert en onze branche niet de dupe gaat worden. Creatieve oplossingen zijn nu pure noodzaak.

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.