Branchevoorzittersdebat Lesauto Testdag 2016: v.l.n.r Peter van Neck (VRB), Frank Hoornenborg (BOVAG Rijscholen en Ruud Rutten (FAM)

Ruud Rutten: ‘Dat het gezonde verstand mag zegevieren’

Branchevoorzittersdebat Lesauto Testdag 2016: v.l.n.r Peter van Neck (VRB), Frank Hoornenborg (BOVAG Rijscholen en Ruud Rutten (FAM)

Nadat het debat over de WRM in september werd afgebroken, hebben de brancheorganisaties de afgelopen weken flink wat lobbywerk geleverd. Deze week moet blijken wat het tegenvoorstel wordt van de Tweede Kamer rond de sanctie op de praktijkbegeleiding. Ruud Rutten, voorzitter van brancheorganisatie FAM, geeft in een ingezonden stuk zijn visie op het wel of niet afschaffen van die sanctie. 

“Voor komende woensdag staat het vervolg gepland van het afgebroken debat over de WRM. Het zal spannend worden maar ik ga er van uit dat het gezonde verstand het gaat winnen van een impulsieve en mogelijk halve, of nog erger: slechte maatregel.

Wat begon met een prima voorstel voor het wijzigen van de WRM met nog maar één examenmoment en de VOG enzovoorts, werd abrupt verstoord door de ophef over de sanctie. Brancheorganisaties VRB, BOVAG en FAM hebben samen met het CBR en IBKI de afgelopen twee jaar hun uiterste best gedaan om gezamenlijk tot een goed plan te komen ter verbetering van onze rijschoolbranche.

Een goed plan wat mij betreft. Meerdere keren weer aangepast, maar geschreven vanuit de fundering. Waar gaat het fout en wat moet er veranderen om iedereen die goed en professioneel bezig is een goede en vooral stabiele toekomst te bieden. Het plan voorziet in instroom, opleiding, bijscholing en controle.

Ik en vele anderen zijn ervan overtuigd dat dit de juiste weg is om onze branche weer een gezonde toekomst te geven. Tijdens de eerste termijn van het debat gaven ook alle Kamerleden duidelijk aan dat er iets moet gebeuren. En ook onze minister is ervan overtuigd dat het zo niet verder kan met onze branche.

Jammer dat het debat een vervelende wending kreeg omdat de sanctie de overhand kreeg. De sanctie die naar mijn mening ineens zo prominent naar voren werd gebracht; alsof dat het probleem van onze branche is.

Ik hoef niemand meer uit te leggen wat er allemaal mis gaat dat is de laatste jaren wel gebleken. Het moet en kan anders. Eenieder die zich echt bezighoudt met het opleiden van jonge automobilisten tot een veilig en verantwoord weggebruiker, verdient beter. Maar het gaat veel verder. Ieder jaar worden duizenden jongeren en ouderen opgeleid tot beroepschauffeur voor goederen of personenvervoer.

De komende jaren zal met al de technieken die er in hoog tempo aankomen nog veel meer vereist worden van de rijinstructeur en zijn leerling. Wat mij betreft gaan de Kamerleden met de brancheorganisaties aan de slag met het document dat klaarligt. Verder de gesprekken voeren die al op gang zijn gebracht en gestart zijn.

Jammer dat het debat een vervelende wending kreeg omdat de sanctie de overhand kreeg. De sanctie die naar mijn mening ineens zo prominent naar voren werd gebracht; alsof dat het probleem van onze branche is. Dat het anders moet is duidelijk. De weg tot aan de sanctie klopt niet en is niet meer van deze tijd. Helemaal mee eens. Dat is wat de brancheorganisaties al hebben beschreven.

De sanctie doet zijn werk niet. Waarom? Omdat het aantal gesanctioneerde instructeurs minimaal is ten opzichte van de problemen binnen onze branche. De weg naar de sanctie toe mist dus helemaal zijn doel. Maar wat als de sanctie er vanaf gaat? Wat als we woensdag halve maatregelen nemen of maatregelen die totaal niks veranderen, laat staan verbeteren?

Dan zetten we weer velen stappen terug. En vervolgens krijgen de brancheorganisaties het CBR en de politiek weer de schuld. Ik doe dan ook nogmaals een beroep op iedereen maar vooral op de politiek. Laat je niet misleiden. Begin te bouwen bij de fundering.

En gooi vooral geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt.”

Lees ook: Woensdag vervolg WRM-debat in de Tweede Kamer

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.