motor, motorrijbewijs, motorles

SWOV-rapport over de opvallendheid van motorrijders

Eén van aspecten die de verkeersveiligheid van motorrijders beïnvloeden is hun waarneembaarheid of opvallendheid in het verkeer. Een aantal ongevallen tussen een auto en een motorfiets gebeuren doordat de motorrijder niet wordt opgemerkt. Vooral bij een links afslaande auto, wordt een tegemoetkomende motorfiets vaker over het hoofd gezien dan een tegemoetkomende auto.

De mate van opvallendheid wordt deels bepaald door hoe zichtbaar de motorrijder is en deels door de verwachting bij de automobilist om een motorrijder tegen te komen. Dit staat in het SWOV-rapport over Conspicuity-related motorcycle crashes.

Rapport

In het rapport bespreekt de SWOV de mogelijkheden om zowel de zichtbaarheid van de motorrijders als de verwachtingen bij de automobilist te verbeteren.

“Welke maatregelen er uiteindelijk ook zullen worden genomen, er zal altijd rekening moeten worden gehouden met de beperkingen van de mens: automobilisten en motorrijders zullen fouten blijven maken. Voor de motorrijder , de kwetsbaarste van de twee, is een defensieve rijstijl daarom aan te bevelen: ga er dus niet van uit dat je toch wel gezien wordt”, aldus de SWOV.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “SWOV-rapport over de opvallendheid van motorrijders”

John|17.02.12|13:02

Ik vraag mij af waarom een Nederlandse stichting, die door Nederlands overheidsgeld bestaat de resultaten van een onderzoek in het Engels publiceert. Is dit onderzoek voor de gemiddelde motorrijder geschreven die er wellicht veiliger door kan gaan rijden of is dit geschreven voor enkele elite en het internationale aanzien van de SWOV?

nico|17.02.12|15:49

John
volgens mijn zijn het maar twee of drie mensen die zeggen dat ze van de SWOV zijn.

richard|19.02.12|09:51

Joh, de swov komt met een aantal onderzoeksresultaten die al 20 jaar bekend zijn en die wij onze leerlingen al jaar en dag meegeven, het lijkt wel of ze het rechtstreeks overgeschreven hebben uit het meads-rapport

rijschool STORM|23.02.12|12:11

Vreemd wel, dat die Defensieve Rijstijl altijd heilig verklaard wordt ..En ondertussen blijven we met al die ongevallen zitten.
Op de juiste momenten OFFENSIEF rijden, kan geen kwaad. Wordt je ook aangeleerd bij de Marechaussee en Politie.
Zichtbaarheid van de motorrijder verkrijg je niet alleen met opvallende kleding / motor. Beweging, snelheid, nadering snelheid, plek op de weg zijn een aantal zaken die de zichtbaarheid van de motorrijder kan vergroten. Té terughoudend rijden is funest.

Youran van Ark|17.11.12|20:20

Gewoon een paar blauwe zwaailampen illegaal op je fiets bouwen.
Moet je kijken hoe je opvalt.
Ze gaan zelfs aan de kant voor je.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.