Geen verlenging deelcertificaten voor motorrijbewijs A1
Verlenging van deelcertificaten voor de lichte motorcategorie A1 is niet mogelijk. Maar vanaf 1 januari 2014 kunnen leerling-motorrijders die 20 jaar of ouder zijn wel direct in de middelzware motorcategorie A2 examen doen.
Dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer als antwoord op mondelinge vragen van Kamerlid Farshad Bashir (SP) tijdens een debat vorige maand.
Bevriezen
Bashir wilde weten of het mogelijk was om al behaalde deelcertificaten voor de lichte motorcategorie (A1) te ‘bevriezen’. Dat zou een uitkomst zijn voor kandidaten die het rijbewijs A1 nog niet gehaald hebben en tijdens hun opleidingstraject liever willen overstappen op A2. Daarvoor moeten ze wachten tot januari 2014 en vervalt ondertussen mogelijk de geldigheid van certificaten.
Schultz van Haegen laat nu weten dat ze daar niet aan tegemoet kan komen, niet voor het theorie A-certificaat en ook niet voor het eerste praktijkcertificaat voertuigbeheersing AVB.
Beperkte groep
Volgens haar heeft het verzoek van Bashir betrekking op een beperkte groep van zo’n 7000 kandidaten. “Verlenging van de geldigheidsduur van het theoriecertificaat voor alleen deze doelgroep stuit op het bezwaar van rechtsongelijkheid”, meent de minister.
Ook kandidaten voor rijbewijs B willen in sommige gevallen verlenging. “Een algemene verlenging van het theoriecertificaat voor zo’n 300.000 kandidaten per jaar is niet wenselijk.” Verlenging van het eerste praktijkcertificaat AVB op een lichtere motor dan het maximum motorvermogen van 35 kilowatt voor de middelzware categorie A2 is volgens Schultz in strijd met Europese regelgeving.
Verlagen
Bevriezing van deelcertificaten is dus niet aan de orde, maar de minister is wel bereid om de minimumleeftijd voor het starten met de rijopleiding A2 te verlagen naar 19 jaar, zoals eerder dit jaar al duidelijk werd.
RAI en Bovag hadden de zaak opnieuw aangezwengeld bij het ministerie omdat Nederland het enige land is dat A1 verplicht stelt voorafgaand aan A2. Dat geldt alleen voor kandidaten die willen doorstromen van A1 naar A2. Voor het afleggen van het praktijkexamen voertuigbeheersing AVB en het praktijkexamen verkeersdeelname AVD moeten ze dan wel 20 zijn. Schultz verwacht dat die verandering halverwege 2014 geregeld kan zijn.
Verkeersveiligheid
In haar brief verwijst de minister naar verkeersveiligheidsonderzoeken waaruit blijkt dat beginnende motorrijders veel meer risico lopen dan jonge automobilisten. Toch stapt ze af van het huidige principe om motorrijders eerst op een lichtere motor ervaring te laten opdoen voordat ze een zwaardere motor kunnen rijden. Ze doet dat omdat de Europese regelgeving dat toestaat.
Yvonne Ton
Lees ook: Toch directe instroom A2-rijbewijs mogelijk vanaf 2014
Hoe zeker is het dat ze 1 jan 2014 mogen instromen?