motor, motorrijbewijs, motorles

Belgische motorrijders zonder motorrijbewijs vaak betrokken bij zware ongevallen

Motorrijders in België die nooit een motorexamen hebben hoeven afleggen zijn relatief vaak betrokken bij zware motorongevallen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) die onderzoek deed naar de oorzaken van die tweehonderd zware of dodelijke motorongevallen in België in 2009 en 2010. BIVV dringt daarom aan op verplichte rijlessen.

44 procent van de motorrijders had het rijbewijs B al voor 1989 behaald en heeft daarom geen specifiek motorrijexamen hoeven doen om een motor te mogen besturen. Beginnende motorrijders, die ten tijde van de ongevallen maximaal een jaar over een motorrijbewijs beschikten, vormen ook een risicogroep. Ze maken weliswaar maar 8 procent deel uit van de totale groep motorrijders, maar ze zijn wel zwaar vertegenwoordigd in de ongevalscijfers. Bestuurders zonder geldig rijbewijs waren relatief vaak betrokken bij dodelijke en eenzijdige ongelukken.

Minimaal een op de drie motorrijders die betrokken waren bij de onderzochte ongevallen reed te te snel en een op vijf was onder invloed van alcohol. Dat laatste cijfer ligt overigens lager dan bij autobestuurders die betrokken zijn bij zware ongevallen.

Controle verliezen

Veel ongevallen (32 procent) werden veroorzaakt doordat de motorrijder controle over het stuur verliest. Dat gebeurde deels door het lastige traject, maar ook door te snel rijden, te veel drinken of een gebrek aan ervaring. Bijna een even groot percentage ongelukken (30 procent) deed zich doordat een andere weggebruiker de motorrijder over het hoofd zag. Het slechte wegdek speelde maar beperkt een rol, namelijk bij minder dan een op de tien ongevallen.

Het grootste deel van de ongelukken vond plaats buiten de bebouwde kom (65 procent) en op een weggedeelte zonder kruispunt (70 procent). De betrokken motorrijders waren overwegend mannen (98 procent) met een gemiddelde leeftijd van veertig jaar. Twee derde van de ongevallen gebeurde in de maanden april tot en met juli.

Aanbevelingen

BIVV komt met een groot aantal aanbevelingen in het onderzoek om de veiligheid voor motorrijders te vergroten. Zo moeten er volgens de organisatie verplichte rijlessen komen, screenings en een aanbod van goedkope en laagdrempelige voorgezette opleidingen.

Verder dringt BIVV aan op meer handhaving in de vorm van snelheids- en alcoholcontroles, promoten van kleding en verlichting om de zichtbaarheid van de motorrijder te verbeteren en doorgaan met verkeersveiligheidscampagnes.

Auteur: Yvonne Ton

4 reacties op “Belgische motorrijders zonder motorrijbewijs vaak betrokken bij zware ongevallen”

John Willemsen|18.06.13|19:47

Sjonge jonge… Belgische motorrijders rijden als regelrechte gekken: tussen de auto’s door waar ze maar kunnen, en Belgische politie te motor is even onverantwoordelijk. Bijna letterlijk als ballen in een flipperkast. En dan maar klagen dat auto’s je niet opmerken.. Dat zou tenminste te doen zijn als ze reden waar ze horen te rijden!

Yvo Vanlandschoot|18.06.13|20:49

Ja John Willemsen, en als je als motorrijder rijdt waar je hoort te rijden en met aangepaste snelheid, word je nog van de baan gereden door automobilisten die niet kijken, of geen zin hebben om te wachten, of je negeren omdat ze motoren haten, enz, enz, als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid eens zou nemen zou het op de baan al stukken aangenamer en veiliger kunnen worden !

Henk van der Eerden|20.06.13|12:49

Ik denk dat alle Belgen misschien wel eens een opfriscursus kunnen gebruiken, want als er één land in Europa is waar slechte chauffeurs afgeleverd worden dan is dat België wel.
Vooral motorrijders natuurlijk, maar als ik in Nederland Belgische automobilisten zie rijden zorg ik wel dat ik er een behoorlijk eindje vanaf blijf.
Let maar eens op, altijd als er Belgen in de buurt rijden, gaat er iets mis, geen richting, verkeerde rijstrook, fouten op de rotonde, te weinig afstand houden, enz.

Jos Eggen|05.10.13|07:35

Ik heb zelf jaren lesgegeven in het B in Maastricht en als er een ingreep gedaan moest worden waren er in 9 van de 10 gevallen belgische automobielen bij betrokken,
Maar zelf rij ik regelmatig met mijn motor naar mijn werk en verleden week hebben nederlandse bestuurders mij drie keer op het zelfde stukje weg een uitwijkmaneuvre laten maken omdat ze simpelweg niet over de schouder kijken bij een zijdelingse verplaatsing. En op mijn goldwing val ik echt wel op dacht ik zo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgische motorrijders zonder motorrijbewijs vaak betrokken bij zware ongevallen | RijschoolPro
motor, motorrijbewijs, motorles

Belgische motorrijders zonder motorrijbewijs vaak betrokken bij zware ongevallen

Motorrijders in België die nooit een motorexamen hebben hoeven afleggen zijn relatief vaak betrokken bij zware motorongevallen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) die onderzoek deed naar de oorzaken van die tweehonderd zware of dodelijke motorongevallen in België in 2009 en 2010. BIVV dringt daarom aan op verplichte rijlessen.

44 procent van de motorrijders had het rijbewijs B al voor 1989 behaald en heeft daarom geen specifiek motorrijexamen hoeven doen om een motor te mogen besturen. Beginnende motorrijders, die ten tijde van de ongevallen maximaal een jaar over een motorrijbewijs beschikten, vormen ook een risicogroep. Ze maken weliswaar maar 8 procent deel uit van de totale groep motorrijders, maar ze zijn wel zwaar vertegenwoordigd in de ongevalscijfers. Bestuurders zonder geldig rijbewijs waren relatief vaak betrokken bij dodelijke en eenzijdige ongelukken.

Minimaal een op de drie motorrijders die betrokken waren bij de onderzochte ongevallen reed te te snel en een op vijf was onder invloed van alcohol. Dat laatste cijfer ligt overigens lager dan bij autobestuurders die betrokken zijn bij zware ongevallen.

Controle verliezen

Veel ongevallen (32 procent) werden veroorzaakt doordat de motorrijder controle over het stuur verliest. Dat gebeurde deels door het lastige traject, maar ook door te snel rijden, te veel drinken of een gebrek aan ervaring. Bijna een even groot percentage ongelukken (30 procent) deed zich doordat een andere weggebruiker de motorrijder over het hoofd zag. Het slechte wegdek speelde maar beperkt een rol, namelijk bij minder dan een op de tien ongevallen.

Het grootste deel van de ongelukken vond plaats buiten de bebouwde kom (65 procent) en op een weggedeelte zonder kruispunt (70 procent). De betrokken motorrijders waren overwegend mannen (98 procent) met een gemiddelde leeftijd van veertig jaar. Twee derde van de ongevallen gebeurde in de maanden april tot en met juli.

Aanbevelingen

BIVV komt met een groot aantal aanbevelingen in het onderzoek om de veiligheid voor motorrijders te vergroten. Zo moeten er volgens de organisatie verplichte rijlessen komen, screenings en een aanbod van goedkope en laagdrempelige voorgezette opleidingen.

Verder dringt BIVV aan op meer handhaving in de vorm van snelheids- en alcoholcontroles, promoten van kleding en verlichting om de zichtbaarheid van de motorrijder te verbeteren en doorgaan met verkeersveiligheidscampagnes.

Auteur: Yvonne Ton

4 reacties op “Belgische motorrijders zonder motorrijbewijs vaak betrokken bij zware ongevallen”

John Willemsen|18.06.13|19:47

Sjonge jonge… Belgische motorrijders rijden als regelrechte gekken: tussen de auto’s door waar ze maar kunnen, en Belgische politie te motor is even onverantwoordelijk. Bijna letterlijk als ballen in een flipperkast. En dan maar klagen dat auto’s je niet opmerken.. Dat zou tenminste te doen zijn als ze reden waar ze horen te rijden!

Yvo Vanlandschoot|18.06.13|20:49

Ja John Willemsen, en als je als motorrijder rijdt waar je hoort te rijden en met aangepaste snelheid, word je nog van de baan gereden door automobilisten die niet kijken, of geen zin hebben om te wachten, of je negeren omdat ze motoren haten, enz, enz, als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid eens zou nemen zou het op de baan al stukken aangenamer en veiliger kunnen worden !

Henk van der Eerden|20.06.13|12:49

Ik denk dat alle Belgen misschien wel eens een opfriscursus kunnen gebruiken, want als er één land in Europa is waar slechte chauffeurs afgeleverd worden dan is dat België wel.
Vooral motorrijders natuurlijk, maar als ik in Nederland Belgische automobilisten zie rijden zorg ik wel dat ik er een behoorlijk eindje vanaf blijf.
Let maar eens op, altijd als er Belgen in de buurt rijden, gaat er iets mis, geen richting, verkeerde rijstrook, fouten op de rotonde, te weinig afstand houden, enz.

Jos Eggen|05.10.13|07:35

Ik heb zelf jaren lesgegeven in het B in Maastricht en als er een ingreep gedaan moest worden waren er in 9 van de 10 gevallen belgische automobielen bij betrokken,
Maar zelf rij ik regelmatig met mijn motor naar mijn werk en verleden week hebben nederlandse bestuurders mij drie keer op het zelfde stukje weg een uitwijkmaneuvre laten maken omdat ze simpelweg niet over de schouder kijken bij een zijdelingse verplaatsing. En op mijn goldwing val ik echt wel op dacht ik zo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.