Motorrijdersvereniging en RAI in het geweer tegen cable-barrier

Cable-barriers, vangrails bestaande uit tussen paaltjes gespannen staalkabels, zijn volgens de belangenvereniging voor motorrijders MAG en de RAI Vereniging levensgevaarlijk voor motorrijders. Ze zijn daarom verbaasd over de door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geopperde mogelijkheid om cable-barriers toe te passen als fysieke scheiding tussen elkaar tegemoetkomende verkeersstromen op tweestrookswegen om zo de veiligheid te vergroten. De SWOV bestrijdt dat ze gevaarlijk zijn.

De SWOV deed de suggestie in het eerder deze week verschenen rapport ‘Veiligheidseisen aan het dwarsprofiel van gebiedsontsluitingswegen met limiet 80 km/uur)’. De SWOV stelt dat de cable-barrier de veiligheid met 80 procent kan verhogen. RAI Vereniging en de MAG zien dat heel anders. “De MAG verzet zich al jaren tegen het gebruik van cable-barriers, eenvoudigweg omdat ze een niet te onderschatten gevaar vormen voor motorrijders. Het advies van de SWOV is voor ons onverteerbaar”, zegt MAG-voorzitter Wanda Dijkhorst.

Overijssel

De belangenorganisatie verzet zich al jaren tegen de cable-barrier. Zo trok de MAG in 2004 aan de bel toen de provincie Overijssel van plan was om deze vorm van wegafscheiding te plaatsen langs de N340 en wendde zich ook tot de landelijke politiek. RAI Vereniging laat weten dat voorgestelde maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren het er voor alle weggebruikers veiliger op moeten maken, dus ook voor de motorrijders.

Volgens de MAG en RAI Vereniging baseert de SWOV zich bovendien op verouderde informatie, waaronder een rapport over de ervaringen met de cable-barrier in Zweden. In dat land zouden het afgelopen decennium 51 motorrijders zijn omgekomen door het gebruik van de barriers.

Positief

Voor SWOV-onderzoeker Govert Schermers komt de kritiek van de MAG en Rai Vereniging niet als een verrassing. Hij nuanceert de bezwaren, die bij hem al langer bekend zijn, door te verwijzen naar de positieve ervaringen in landen als Zweden en Engeland, waar de cable-barriers op grote schaal worden gebruikt. “In Engeland zijn de motorrijders zelfs zo positief dat ze bereid zijn om dat in Nederland te komen uitleggen.”

Daar komt bij dat de SWOV de cable-barrier niet als zaligmakend presenteert. Schermers: “We noemen het als voorbeeld, niet als enige oplossing.” Er is dan ook geen sprake van een advies, stelt hij, maar een suggestie.De SWOV ziet graag dat er een discussie op gang komt. Om een afgewogen beslissing te kunnen nemen of de cable-barrier ook geschikt is voor de Nederlandse wegen, moet er volgens Schermers eerst breed onderzoek gedaan worden naar de ervaringen en effecten in andere landen.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Motorrijdersvereniging en RAI in het geweer tegen cable-barrier”

Guido Seegers|23.08.13|20:55

Terechte opmerking van MAG en RAI, maar kunnen we niet gewoon Nederlandse begrippen gebruiken. Kabelbarrière is een bestaand woord en klinkt Nederlandser dan ‘cable-barrier’.

Youran van Ark|24.08.13|10:34

Waarom zou dit gevaarlijk zijn op een rechte 80 weg voor motoren?
Dat je zoiets niet in een bocht moet neerzetten spreekt toch voor zich.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Motorrijdersvereniging en RAI in het geweer tegen cable-barrier | RijschoolPro

Motorrijdersvereniging en RAI in het geweer tegen cable-barrier

Cable-barriers, vangrails bestaande uit tussen paaltjes gespannen staalkabels, zijn volgens de belangenvereniging voor motorrijders MAG en de RAI Vereniging levensgevaarlijk voor motorrijders. Ze zijn daarom verbaasd over de door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geopperde mogelijkheid om cable-barriers toe te passen als fysieke scheiding tussen elkaar tegemoetkomende verkeersstromen op tweestrookswegen om zo de veiligheid te vergroten. De SWOV bestrijdt dat ze gevaarlijk zijn.

De SWOV deed de suggestie in het eerder deze week verschenen rapport ‘Veiligheidseisen aan het dwarsprofiel van gebiedsontsluitingswegen met limiet 80 km/uur)’. De SWOV stelt dat de cable-barrier de veiligheid met 80 procent kan verhogen. RAI Vereniging en de MAG zien dat heel anders. “De MAG verzet zich al jaren tegen het gebruik van cable-barriers, eenvoudigweg omdat ze een niet te onderschatten gevaar vormen voor motorrijders. Het advies van de SWOV is voor ons onverteerbaar”, zegt MAG-voorzitter Wanda Dijkhorst.

Overijssel

De belangenorganisatie verzet zich al jaren tegen de cable-barrier. Zo trok de MAG in 2004 aan de bel toen de provincie Overijssel van plan was om deze vorm van wegafscheiding te plaatsen langs de N340 en wendde zich ook tot de landelijke politiek. RAI Vereniging laat weten dat voorgestelde maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren het er voor alle weggebruikers veiliger op moeten maken, dus ook voor de motorrijders.

Volgens de MAG en RAI Vereniging baseert de SWOV zich bovendien op verouderde informatie, waaronder een rapport over de ervaringen met de cable-barrier in Zweden. In dat land zouden het afgelopen decennium 51 motorrijders zijn omgekomen door het gebruik van de barriers.

Positief

Voor SWOV-onderzoeker Govert Schermers komt de kritiek van de MAG en Rai Vereniging niet als een verrassing. Hij nuanceert de bezwaren, die bij hem al langer bekend zijn, door te verwijzen naar de positieve ervaringen in landen als Zweden en Engeland, waar de cable-barriers op grote schaal worden gebruikt. “In Engeland zijn de motorrijders zelfs zo positief dat ze bereid zijn om dat in Nederland te komen uitleggen.”

Daar komt bij dat de SWOV de cable-barrier niet als zaligmakend presenteert. Schermers: “We noemen het als voorbeeld, niet als enige oplossing.” Er is dan ook geen sprake van een advies, stelt hij, maar een suggestie.De SWOV ziet graag dat er een discussie op gang komt. Om een afgewogen beslissing te kunnen nemen of de cable-barrier ook geschikt is voor de Nederlandse wegen, moet er volgens Schermers eerst breed onderzoek gedaan worden naar de ervaringen en effecten in andere landen.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Motorrijdersvereniging en RAI in het geweer tegen cable-barrier”

Guido Seegers|23.08.13|20:55

Terechte opmerking van MAG en RAI, maar kunnen we niet gewoon Nederlandse begrippen gebruiken. Kabelbarrière is een bestaand woord en klinkt Nederlandser dan ‘cable-barrier’.

Youran van Ark|24.08.13|10:34

Waarom zou dit gevaarlijk zijn op een rechte 80 weg voor motoren?
Dat je zoiets niet in een bocht moet neerzetten spreekt toch voor zich.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.