Harley-Davidson met drie testbikes op Lesmotor Testdag

Harley-Davidson is met drie 2014-modellen aanwezig op de Lesmotor Testdag op 13 april. Het merk stelt de Sportster SuperLow, Sportster 883 Iron en de Dyna Fat Bob beschikbaar voor motorinstructeurs om ze uit te testen op de geschiktheid als les- en volgmotor. De bikes staan de gehele dag ter beschikking voor testritten op de verschillende onderdelen van het terrein.

Op het parcours voor bijzondere verrichtingen van het Politie Circuit in Lelystad kan de wendbaarheid van de drie modellen door de aanwezigen worden getest. Voor motorliefhebbers zijn de SuperLow, Iron 883 en Fat Bob daarnaast ook beschikbaar om over het 2,5 kilometer lange Politie Circuit te rijden. De drie motoren dingen daarnaast mee voor de titel Les- en Volgmotor van het Jaar. De uitslag wordt aan het einde van de dag bekend gemaakt en wordt gebaseerd op beoordelingen van bezoekers van de Lesmotor Testdag.

Motor

Bij de nieuwe Sportster SuperLow-model van Harley-Davidson is gefocust op comfort. “Met de lage zadelhoogte, het brede V-Twin koppelverloop en de vlotte handling is hij ideaal als les- en volgmotor”, zo laat het motormerk weten. Het nieuwe zadel heeft en diepe emmervorm en de zachte opvulling biedt steun aan de motorrijder.

Door de vorm van het 648 mm hoge zadel kunnen veel rijders hun beide voeten op de grond plaatsen wanneer de motor stilstaat. Het stuur is ontworpen voor een natuurlijke armpositie en de achterdempers maken een veerweg van het wiel mogelijk voor een soepele rijervaring, zo stelt het motormerk.

Banden

Het 18-inch-diameter voorwiel en het 17 inch achterwiel zijn voorzien van radiale Michelin Scorcher 11-banden. “De nieuwe wiel-en-bandcombinatie vermindert de massa en de traagheid voor en achter aanzienlijk, wat in combinatie met het bandontwerp een betere stuurreactie en een minder zware stuurspanning in de hand werkt”, aldus Harley-Davidson.

De Iron 883, die ook tijdens de Lesmotor Testdag aanwezig zal zijn, is qua uitstraling nog even rebels als bij de introductie van het eerste model in 1957, maar de minimalistische stijl is tot het uiterste doorgevoerd. Naast zijn responsive handling, soepele koppeling en versterkte aandrijfriem is het nieuwe model zwart van top tot teen. Het 883-motorblik wordt aangevuld met opvallende stijlkenmerken, zoals de retro voorvorkrubbers en het drag-stuur.

Verkeer

Met onder meer zijn elektronische sequentiële brandstofinjectie (ESPFI) en de vlakke koppelkromme, heeft de 883-motor veel power voor het stadsverkeer. Volgens de producent is het model ideaal als lesmotor, vanwege de gemakkelijke handling, het lage zwaartepunt en de lage zithoogte. “Het zwarte gepoedercoate XL 883 cc Evolution motorblok geeft de Iron 883 tevens een duistere look en de korte, rechte, dubbele uitlaatpijpen laten het opvallende Amerikaanse V-Twin-geluid horen”, zo laat de fabrikant weten.

Wat betreft de Fat Bob is Harley-Davidson uitgesproken. “Komen aanrijden op een Fat Bob is niet bepaald een subtiel statement”, zo stelt de fabrikant. “Maar de Dyna biedt de motorliefhebber meer dan brutaliteit.” Het frame heeft een stijve stalen ruggengraat, er wordt gebruik gemaakt van een paar 49 mm voorvorken en het onderstel is ontworpen met het oog op bochtenwerk. Daarnaast zetten de dubbele remschijven en ABS de motor in afzienbare tijd stil en is het een motor die geschikt is voor ieder postuur.

Motorblok

De aandrijflijn van de Fat Bob bestaat uit een Twin Cam 103-motorblok (1690 cc) dat is uitgevoerd in zwarte en gepolijste legering, dat 127 Nm koppel levert via de Cruise Drive-zesversnellingsbak. Het motorblok ademt in via het opvallende nieuwe luchtfilterhuis en ademt weer uit via het nieuwe Tommy Gun-uitlaatsysteem, een 2-1-2-configuratie.

Wat vooral opvalt aan het nieuwe motormodel is de 130 mm brede voorband. Die draait rond in een 49 mm brede vork op een 16 bij 3,5 inch gegleufd gietaluminium wiel, zo laat de fabrikant weten.

Nieuw

Met de nieuwste modellen van Harley-Davidson op de Lesmotor Testdag, staan de ontwikkelingen niet stil. Zo stak de motorfabrikant recent ook de Big Twin Street Bob in een nieuw jasje en heeft daarmee de lijn verder uitgebreid. De nieuwe Street Bob Special Edition is een custom met de essentie van de originele versie en alleen beschikbaar in geselecteerde markten, waaronder die in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

De motor is stevig onder handen genomen met een 1690cc motorblok en 5-spaaks gegoten wielen. “Het toegevoegde tweepersoons Badlander-zadel, vooruit geplaatste bedieningselementen en drag-stuur geven deze ruige motor een nog rauwer en kaler uiterlijk voor rijders die de pure essentie van motorrijden zoeken”, aldus Harley-Davidson.

Styling

Het nieuwe model behoudt alle cruciale styling-elementen van de gestripte Big Twin, waaronder de Fat Bob brandstoftank en de volledig zwarte aandrijflijn. Maar een plat drag-style stuur vervangt de standaard mini-apehanger en verlaagt de lijn van het model aanzienlijk. Het standaard solozadel is verwisseld voor het tweepersoons zadel dat zorgt voor een soepele lijn die van de tank helemaal doorloopt naar het achterspatbord.

“De Special Edition is erop gericht de aandacht van Harley-Davidson-liefhebbers te grijpen, zowel in showrooms als op straat. We wilden de stijlvolle en gestripte features van de klassieke Street Bob gebruiken en deze vertalen naar een gecustomizede Big Twin die het postuur en geluid van een echte Harley-Davidson biedt.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Harley-Davidson met drie testbikes op Lesmotor Testdag | RijschoolPro

Harley-Davidson met drie testbikes op Lesmotor Testdag

Harley-Davidson is met drie 2014-modellen aanwezig op de Lesmotor Testdag op 13 april. Het merk stelt de Sportster SuperLow, Sportster 883 Iron en de Dyna Fat Bob beschikbaar voor motorinstructeurs om ze uit te testen op de geschiktheid als les- en volgmotor. De bikes staan de gehele dag ter beschikking voor testritten op de verschillende onderdelen van het terrein.

Op het parcours voor bijzondere verrichtingen van het Politie Circuit in Lelystad kan de wendbaarheid van de drie modellen door de aanwezigen worden getest. Voor motorliefhebbers zijn de SuperLow, Iron 883 en Fat Bob daarnaast ook beschikbaar om over het 2,5 kilometer lange Politie Circuit te rijden. De drie motoren dingen daarnaast mee voor de titel Les- en Volgmotor van het Jaar. De uitslag wordt aan het einde van de dag bekend gemaakt en wordt gebaseerd op beoordelingen van bezoekers van de Lesmotor Testdag.

Motor

Bij de nieuwe Sportster SuperLow-model van Harley-Davidson is gefocust op comfort. “Met de lage zadelhoogte, het brede V-Twin koppelverloop en de vlotte handling is hij ideaal als les- en volgmotor”, zo laat het motormerk weten. Het nieuwe zadel heeft en diepe emmervorm en de zachte opvulling biedt steun aan de motorrijder.

Door de vorm van het 648 mm hoge zadel kunnen veel rijders hun beide voeten op de grond plaatsen wanneer de motor stilstaat. Het stuur is ontworpen voor een natuurlijke armpositie en de achterdempers maken een veerweg van het wiel mogelijk voor een soepele rijervaring, zo stelt het motormerk.

Banden

Het 18-inch-diameter voorwiel en het 17 inch achterwiel zijn voorzien van radiale Michelin Scorcher 11-banden. “De nieuwe wiel-en-bandcombinatie vermindert de massa en de traagheid voor en achter aanzienlijk, wat in combinatie met het bandontwerp een betere stuurreactie en een minder zware stuurspanning in de hand werkt”, aldus Harley-Davidson.

De Iron 883, die ook tijdens de Lesmotor Testdag aanwezig zal zijn, is qua uitstraling nog even rebels als bij de introductie van het eerste model in 1957, maar de minimalistische stijl is tot het uiterste doorgevoerd. Naast zijn responsive handling, soepele koppeling en versterkte aandrijfriem is het nieuwe model zwart van top tot teen. Het 883-motorblik wordt aangevuld met opvallende stijlkenmerken, zoals de retro voorvorkrubbers en het drag-stuur.

Verkeer

Met onder meer zijn elektronische sequentiële brandstofinjectie (ESPFI) en de vlakke koppelkromme, heeft de 883-motor veel power voor het stadsverkeer. Volgens de producent is het model ideaal als lesmotor, vanwege de gemakkelijke handling, het lage zwaartepunt en de lage zithoogte. “Het zwarte gepoedercoate XL 883 cc Evolution motorblok geeft de Iron 883 tevens een duistere look en de korte, rechte, dubbele uitlaatpijpen laten het opvallende Amerikaanse V-Twin-geluid horen”, zo laat de fabrikant weten.

Wat betreft de Fat Bob is Harley-Davidson uitgesproken. “Komen aanrijden op een Fat Bob is niet bepaald een subtiel statement”, zo stelt de fabrikant. “Maar de Dyna biedt de motorliefhebber meer dan brutaliteit.” Het frame heeft een stijve stalen ruggengraat, er wordt gebruik gemaakt van een paar 49 mm voorvorken en het onderstel is ontworpen met het oog op bochtenwerk. Daarnaast zetten de dubbele remschijven en ABS de motor in afzienbare tijd stil en is het een motor die geschikt is voor ieder postuur.

Motorblok

De aandrijflijn van de Fat Bob bestaat uit een Twin Cam 103-motorblok (1690 cc) dat is uitgevoerd in zwarte en gepolijste legering, dat 127 Nm koppel levert via de Cruise Drive-zesversnellingsbak. Het motorblok ademt in via het opvallende nieuwe luchtfilterhuis en ademt weer uit via het nieuwe Tommy Gun-uitlaatsysteem, een 2-1-2-configuratie.

Wat vooral opvalt aan het nieuwe motormodel is de 130 mm brede voorband. Die draait rond in een 49 mm brede vork op een 16 bij 3,5 inch gegleufd gietaluminium wiel, zo laat de fabrikant weten.

Nieuw

Met de nieuwste modellen van Harley-Davidson op de Lesmotor Testdag, staan de ontwikkelingen niet stil. Zo stak de motorfabrikant recent ook de Big Twin Street Bob in een nieuw jasje en heeft daarmee de lijn verder uitgebreid. De nieuwe Street Bob Special Edition is een custom met de essentie van de originele versie en alleen beschikbaar in geselecteerde markten, waaronder die in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

De motor is stevig onder handen genomen met een 1690cc motorblok en 5-spaaks gegoten wielen. “Het toegevoegde tweepersoons Badlander-zadel, vooruit geplaatste bedieningselementen en drag-stuur geven deze ruige motor een nog rauwer en kaler uiterlijk voor rijders die de pure essentie van motorrijden zoeken”, aldus Harley-Davidson.

Styling

Het nieuwe model behoudt alle cruciale styling-elementen van de gestripte Big Twin, waaronder de Fat Bob brandstoftank en de volledig zwarte aandrijflijn. Maar een plat drag-style stuur vervangt de standaard mini-apehanger en verlaagt de lijn van het model aanzienlijk. Het standaard solozadel is verwisseld voor het tweepersoons zadel dat zorgt voor een soepele lijn die van de tank helemaal doorloopt naar het achterspatbord.

“De Special Edition is erop gericht de aandacht van Harley-Davidson-liefhebbers te grijpen, zowel in showrooms als op straat. We wilden de stijlvolle en gestripte features van de klassieke Street Bob gebruiken en deze vertalen naar een gecustomizede Big Twin die het postuur en geluid van een echte Harley-Davidson biedt.”

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.