motorexamen, CBR, examinator

Bijzondere manoeuvres in getrapte motorexamen A2

Met de introductie van de derde Europese rijbewijsrichtlijn op 19 januari 2013 is bepaald dat bezitters van het rijbewijs A1 (lichte motor) na minimaal twee jaar het rijbewijs A2 (middelzware motor) kunnen halen. In dit zogeheten getrapte model moeten ze voor A2 een praktijkexamen verkeersdeelneming doen met onder meer aandacht voor voertuigbeheersing in de vorm van twee bijzondere manoeuvres. Vanaf 19 januari 2015 zou dit kunnen gebeuren, zo meldt het CBR.

Bij een praktijkexamen verkeersdeelneming voor het getrapte motorexamen A2 zijn vier bijzondere manoeuvres mogelijk: omkeeropdracht (halve draai), parkeeropdracht (lopend achteruit parkeren), wegrijden uit (parkeer)vak en stapvoets rijden. Per examen kiest de examinator twee van deze manoeuvres.

Rijbewijs A2

Sinds 31 december 2013 kun je vanaf je 20e ook rechtstreeks je rijbewijs A2 halen. Je hoeft dan niet meer eerst je rijbewijs A1 te hebben. Voor het rechtstreekse rijbewijs A2 moet je theorie-examen, praktijkexamen voertuigbeheersing en praktijkexamen verkeersdeelneming doen.

In dat geval maken de bijzondere manoeuvres geen deel uit van het praktijkexamen verkeersdeelneming. “Omwille van de uniformiteit willen het CBR en de rijschoolbrancheverenigingen BOVAG, FAM en VRB de bijzondere manoeuvres in de loop van 2015 ook invoeren in het praktijkexamen verkeersdeelneming voor het rechtstreekse rijbewijs A2”, aldus het CBR.

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Bijzondere manoeuvres in getrapte motorexamen A2”

Richard Uljee|24.12.14|11:08

Wat een domheid. Het examen gaat echt niet langer duren.Wanneer A2 als eerste examen wordt afgelegd, wil je toch zoveel mogelijk tijd hebben om te onderzoeken wat de vaardigheden op de weg zijn in verband met inzicht en kennis. Gebruik die tijd dan ook maximaal! De kandidaat heeft al laten zien dat hij/zij de bijzondere manoeuvres beheerst.

Richard Uljee|24.12.14|11:09

Vervolg: En dan als enige reden de uniformiteit van het examen? Omdat het anders administratief zo lastig te verwerken is? Of omdat de examinator zich wel eens kan vergissen? Ik laar maar weer eens een traan.

Richard Uljee|24.12.14|11:10

laar = laat.

Jan Dirk Frielink|24.12.14|12:19

Retro, een magisch woord in motorland. Zo worden motorfietsen geproduceerd die er uitzien of ze in 1948 gebouwd zijn maar dan met eenentwintigste eeuw technologie.
Het Retro examen gaat er weer uitzien als het motorexamen in de vorige eeuw. Met dit verschil dat je al een examen voertuigbeheersing hebt gedaan.

De grote vragen waar we mee blijven rondlopen: wat is de verbetering? en waarom heeft niemand dit tegengehouden?

Prettig feestdagen en jaarwisseling.

Michel Friebel|24.12.14|19:41

Als ik het goed begrijp moet je dus voor A1 en voor A onbeperkt het AVB en AVD apart halen. Maar voor A2 (getrapt en ongetrapt) zitten er een paar bijzondere verrichtingen in het AVD examen? hoe oneerlijk wil je het hebben? en dat allemaal voor de uniformiteit???? welke uniformiteit??? Wanneer worden ze eens wakker achter dat bureau!

Rob Huijssen|26.12.14|10:24

4 oefeningen zijn toch met 2 vingers in de neus te doen! Krijg het idee dat rijscholen alleen maar rijbewijzen verkopen in plaats van leerlingen veilig laten rijden. Natuurlijk verzinnen ze steeds weer wat anders, maar zo’n erg probleem is het nu toch ook weer niet. Laat zien dat je goed les geeft, laat het CBR een poepie ruiken door de “onzin” uit te laten voeren. Leerlingen die bij rijscholen gereden hebben die alleen het hoognodige geleerd hebben om AVB te halen zullen nu door de mand vallen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.