Column Frank Hoornenborg (Bovag): Motorrijden is van maatschappelijk belang

Ondanks dat 1,5 miljoen Nederlanders een motorrijbewijs hebben, rijden er maar 750.000 motoren rond. De helft van de motorrijders heeft geen eigen motor. Dat biedt kansen, vindt Frank Hoornenborg, voorzitter van branchevereniging Bovag Rijscholen. Lees hier zijn nieuwste column voor RijschoolPro. 

“Motorrijden zit duidelijk in de lift in Nederland. Vorig jaar werd het hoogste aantal nieuwe motorfietsen sinds een jaar of tien verkocht en het aantal occasionverkopen ging naar een record. Intussen tellen we bijna 750.000 motoren en 1,5 miljoen Nederlanders met een motorrijbewijs. Ondanks de positieve verkoopcijfers, zit in die verhouding juist de crux. De helft van alle motorrijders heeft namelijk géén eigen motor en wie weet hoeveel van de mensen met een A-rijbewijs de laatste jaren daadwerkelijk regelmatig heeft gereden?

Fileleed

Als we een (ouder) onderzoek onder de vlag van de Universiteit van Leuven erbij pakken, blijkt echter dat de files aanzienlijk kunnen afnemen wanneer alleen al een relatief klein deel van de automobilisten op de motor zou stappen. En laten die files nou een groot en groeiend probleem zijn in ons land. Onder al die filerijdende automobilisten zijn ongetwijfeld veel mensen die behoren tot de groep van wél een A-rijbewijs, maar zónder eigen motor. En die -om wat voor reden dan ook- het motorrijden ooit wellicht vaarwel hebben gezegd. Of wél een motor in de schuur hebben staan, maar ‘m eigenlijk nooit gebruiken. Althans, niet voor woon-werkverkeer in elk geval.

Fun en functioneel

Met de groeiende filedruk in ons achterhoofd kunnen we dus stellen dat motorrijden niet alleen maar fun is, maar meer en meer functioneel. En dat motorrijden zelfs een toegevoegde maatschappelijke waarde biedt: bij dagelijks gebruik nemen volgens het onderzoek de files af. Bovendien is een parkeerplek sneller gevonden en vaak zelfs gratis. Op de MOTORbeurs in Utrecht gaan we vele honderden mensen op basis van de fun-factor weer enthousiast maken voor het volgen van een rijopleiding. Als rijschoolhouder kunt u echter ook het functionele aspect nadrukkelijker onder de aandacht brengen. Niet alleen richting aspirant-motorrijders, maar u kunt ook eens informeren bij voormalige leerlingen. Hebben ze een eigen motor gekocht? Rijden ze regelmatig? Gebruiken ze de motor alleen recreatief of ook dagelijks? Waarom wel, waarom niet? Misschien helpt het aanbod voor een opfriscursus ze wel op weg naar minder filerijden!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

8 reacties op “Column Frank Hoornenborg (Bovag): Motorrijden is van maatschappelijk belang”

Mart Kuiper|05.02.20|15:36

Als eigenaar van een motorrijschool juich ik het gebruik van de motorfiets alleen maar toe, Maar dagelijks op de motor in de ochtend/avondspits in de randstad, samen met alle zonder in hun spiegels kijkende en appende automobilisten welke continue van rijstrook wisselen, bumper cq achterband kleven en steeds op zoek zijn naar een gaatje om toch vooral 5 meter vooraan in de file te rijden… Dan is motorrijden ineens een stuk minder aantrekkelijk. Het blijft toch vooral een ” weekeind rijbewijs”.

Jan Braber|05.02.20|16:11

Zowel onder de motorrijders als onder de automobilisten heb je z.g wegpiraten.
Als het gaat om heropstappers is een korte training voor het gebruik van de motor zeker van belang.
Ik zie echter meer effect in een training c.q. heropvoeding van de automobilist . En dan specifiek gericht op veiligheid en oog voor de motorrijder.
Misschien is het een idee om de lessende leerling automobilist eens 2 lessen op de motor te zetten.
Ziet hij of zij het eens van een andere kant

Anton van Hoogstraaten|06.02.20|10:21

Nou, meteen de BPM en de MRT-belasting afschaffen en het zal vanzelf beter gaan.

Dwars|06.02.20|17:31

Meer mensen met de motor naar het werk? Zo opgelost.
Inhaalverbod op autowegen en autosnelwegen voor alles op meer dan 3 wielen.
Linkerrijstrook dus alleen voor motorrijders.
Binnen 1 jaar alle files opgelost..

Dwars|06.02.20|17:51

Minder files?
Zo opgelost.
Alles wat meer dan 3 wielen heeft verplichten om alleen de 2 meest rechtsgelegen rijstroken te gebruiken op autowegen/autosnelwegen.
Binnen een jaar zijn alle files opgelost..

@ Mart kuiper, ze kunnen appn en bellen alleen hebben wij (motorrijders) er geen last (meer) van.
@ jan Braber, hoe stel jij je dit voor? B leerlingen 2 lessen op de motor zetten?
Motorrijden is immers geen autorijden op 2 wielen!!

Eric Vermaas Tomey|13.05.20|22:42

Ben zowel auto als motorrijder,er zijn deelnemers die moeite hebben om een veilige snelheid te behouden op de motorfiets in weer en wind, je moet je plooien bij harde wind, niet bang zijn om nat te worden of in die omstandigheden te rijden op een motorfiets. Beschermende en warme bekleding in lagen is een must. Dan voel je pas wat motorrijden inhoud. Stap voor stap een goede bestuurder te worden, met oog voor andere weggebruikers en indien nodig te anticiperen.

Zo houd je het veilig met elkaar

Eric Vermaas Tomey|13.05.20|23:07

De nieuwe regeling ZOU een uitkomst zijn, vooral om je te leren aanpassen aan de gevestigde snelheid van 100 km/uur. Reserve snelheid om op situaties te reageren is wel belangrijk. Remmen is niet altijd de oplossing. Een motorfiets/scoot van 125cc met tenminste 15 pk is aan te bevelen. Om een veilige marge te creëren dient de motorfiets/scooter wat sneller te rijden dan 95 km/uur. Anders creëer je een gevaarlijk situatie zoals achter vrachtwagens rijden, daar je ze gewoon weg niet in kan halen.

Eric Vermaas Tomey|13.05.20|23:40

Een rijbaan voor alleen motor/scooter rijders kan al de gewenste resultaten geven, mits men oog voor elkaar blijft houden, ( afstandt houden, snelheid, baksteen formatie etc) anticipeert dus rekening houdende met de minder ervaren / beginnende bestuurder. Niet iedereen vindt het fijn om tussen file rijdende auto’s te rijden. Wat wederom gevaarlijke situaties kan geven. Rij nu een lichte (175 kg) 300 cc motorfiets met 40 pk. Uitstekend gezien mijn 60 jaar. EEN zware IS voor mij geen optie meer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Column Frank Hoornenborg (Bovag): Motorrijden is van maatschappelijk belang | RijschoolPro

Column Frank Hoornenborg (Bovag): Motorrijden is van maatschappelijk belang

Ondanks dat 1,5 miljoen Nederlanders een motorrijbewijs hebben, rijden er maar 750.000 motoren rond. De helft van de motorrijders heeft geen eigen motor. Dat biedt kansen, vindt Frank Hoornenborg, voorzitter van branchevereniging Bovag Rijscholen. Lees hier zijn nieuwste column voor RijschoolPro. 

“Motorrijden zit duidelijk in de lift in Nederland. Vorig jaar werd het hoogste aantal nieuwe motorfietsen sinds een jaar of tien verkocht en het aantal occasionverkopen ging naar een record. Intussen tellen we bijna 750.000 motoren en 1,5 miljoen Nederlanders met een motorrijbewijs. Ondanks de positieve verkoopcijfers, zit in die verhouding juist de crux. De helft van alle motorrijders heeft namelijk géén eigen motor en wie weet hoeveel van de mensen met een A-rijbewijs de laatste jaren daadwerkelijk regelmatig heeft gereden?

Fileleed

Als we een (ouder) onderzoek onder de vlag van de Universiteit van Leuven erbij pakken, blijkt echter dat de files aanzienlijk kunnen afnemen wanneer alleen al een relatief klein deel van de automobilisten op de motor zou stappen. En laten die files nou een groot en groeiend probleem zijn in ons land. Onder al die filerijdende automobilisten zijn ongetwijfeld veel mensen die behoren tot de groep van wél een A-rijbewijs, maar zónder eigen motor. En die -om wat voor reden dan ook- het motorrijden ooit wellicht vaarwel hebben gezegd. Of wél een motor in de schuur hebben staan, maar ‘m eigenlijk nooit gebruiken. Althans, niet voor woon-werkverkeer in elk geval.

Fun en functioneel

Met de groeiende filedruk in ons achterhoofd kunnen we dus stellen dat motorrijden niet alleen maar fun is, maar meer en meer functioneel. En dat motorrijden zelfs een toegevoegde maatschappelijke waarde biedt: bij dagelijks gebruik nemen volgens het onderzoek de files af. Bovendien is een parkeerplek sneller gevonden en vaak zelfs gratis. Op de MOTORbeurs in Utrecht gaan we vele honderden mensen op basis van de fun-factor weer enthousiast maken voor het volgen van een rijopleiding. Als rijschoolhouder kunt u echter ook het functionele aspect nadrukkelijker onder de aandacht brengen. Niet alleen richting aspirant-motorrijders, maar u kunt ook eens informeren bij voormalige leerlingen. Hebben ze een eigen motor gekocht? Rijden ze regelmatig? Gebruiken ze de motor alleen recreatief of ook dagelijks? Waarom wel, waarom niet? Misschien helpt het aanbod voor een opfriscursus ze wel op weg naar minder filerijden!

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

8 reacties op “Column Frank Hoornenborg (Bovag): Motorrijden is van maatschappelijk belang”

Mart Kuiper|05.02.20|15:36

Als eigenaar van een motorrijschool juich ik het gebruik van de motorfiets alleen maar toe, Maar dagelijks op de motor in de ochtend/avondspits in de randstad, samen met alle zonder in hun spiegels kijkende en appende automobilisten welke continue van rijstrook wisselen, bumper cq achterband kleven en steeds op zoek zijn naar een gaatje om toch vooral 5 meter vooraan in de file te rijden… Dan is motorrijden ineens een stuk minder aantrekkelijk. Het blijft toch vooral een ” weekeind rijbewijs”.

Jan Braber|05.02.20|16:11

Zowel onder de motorrijders als onder de automobilisten heb je z.g wegpiraten.
Als het gaat om heropstappers is een korte training voor het gebruik van de motor zeker van belang.
Ik zie echter meer effect in een training c.q. heropvoeding van de automobilist . En dan specifiek gericht op veiligheid en oog voor de motorrijder.
Misschien is het een idee om de lessende leerling automobilist eens 2 lessen op de motor te zetten.
Ziet hij of zij het eens van een andere kant

Anton van Hoogstraaten|06.02.20|10:21

Nou, meteen de BPM en de MRT-belasting afschaffen en het zal vanzelf beter gaan.

Dwars|06.02.20|17:31

Meer mensen met de motor naar het werk? Zo opgelost.
Inhaalverbod op autowegen en autosnelwegen voor alles op meer dan 3 wielen.
Linkerrijstrook dus alleen voor motorrijders.
Binnen 1 jaar alle files opgelost..

Dwars|06.02.20|17:51

Minder files?
Zo opgelost.
Alles wat meer dan 3 wielen heeft verplichten om alleen de 2 meest rechtsgelegen rijstroken te gebruiken op autowegen/autosnelwegen.
Binnen een jaar zijn alle files opgelost..

@ Mart kuiper, ze kunnen appn en bellen alleen hebben wij (motorrijders) er geen last (meer) van.
@ jan Braber, hoe stel jij je dit voor? B leerlingen 2 lessen op de motor zetten?
Motorrijden is immers geen autorijden op 2 wielen!!

Eric Vermaas Tomey|13.05.20|22:42

Ben zowel auto als motorrijder,er zijn deelnemers die moeite hebben om een veilige snelheid te behouden op de motorfiets in weer en wind, je moet je plooien bij harde wind, niet bang zijn om nat te worden of in die omstandigheden te rijden op een motorfiets. Beschermende en warme bekleding in lagen is een must. Dan voel je pas wat motorrijden inhoud. Stap voor stap een goede bestuurder te worden, met oog voor andere weggebruikers en indien nodig te anticiperen.

Zo houd je het veilig met elkaar

Eric Vermaas Tomey|13.05.20|23:07

De nieuwe regeling ZOU een uitkomst zijn, vooral om je te leren aanpassen aan de gevestigde snelheid van 100 km/uur. Reserve snelheid om op situaties te reageren is wel belangrijk. Remmen is niet altijd de oplossing. Een motorfiets/scoot van 125cc met tenminste 15 pk is aan te bevelen. Om een veilige marge te creëren dient de motorfiets/scooter wat sneller te rijden dan 95 km/uur. Anders creëer je een gevaarlijk situatie zoals achter vrachtwagens rijden, daar je ze gewoon weg niet in kan halen.

Eric Vermaas Tomey|13.05.20|23:40

Een rijbaan voor alleen motor/scooter rijders kan al de gewenste resultaten geven, mits men oog voor elkaar blijft houden, ( afstandt houden, snelheid, baksteen formatie etc) anticipeert dus rekening houdende met de minder ervaren / beginnende bestuurder. Niet iedereen vindt het fijn om tussen file rijdende auto’s te rijden. Wat wederom gevaarlijke situaties kan geven. Rij nu een lichte (175 kg) 300 cc motorfiets met 40 pk. Uitstekend gezien mijn 60 jaar. EEN zware IS voor mij geen optie meer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.