kantoor Bovag

Bovag: Steeds vaker boete voor privégebruik lesauto

De Bovag ontvangt steeds vaker berichten van rijschoolhouders en instructeurs die forse naheffingen en boetes van de Belastingdienst krijgen opgelegd voor ontbrekende of gebrekkige administratie van privégebruik van lesauto’s. Er zijn gevallen bekend tot 100.000 euro aan naheffing en boete. De Belastingdienst heeft de rijschoolwereld in het vizier, waarschuwt de brancheorganisatie.

Een rijschoolhouder dient als werkgever altijd bij te houden welke auto tijdens welke periode beschikbaar is gesteld aan welke instructeur of medewerker. Indien de medewerker privé meer dan 500 kilometer per jaar gebruik maakt van een lesauto, moet het bedrag voor fiscale bijtelling elke maand via de loonadministratie worden geheven.

De hoogte is op basis van de cataloguswaarde van de auto(‘s) en het bijtellingspercentage van de CO2-uitstoot: 0% voor elektrische auto’s, 14% voor zéér zuinige auto’s, 20% voor zuinige auto’s en 25% voor alle andere. Onder privégebruik wordt alles verstaan dat niet aan het werk te relateren is, dus ook een paar kilometer omrijden voor boodschappen of om de kinderen naar school te brengen. Indien de medewerker een eigen bijdrage aan betaalt voor het privégebruik, dan mag deze worden afgetrokken van het bijtellingsbedrag.

Voor auto’s ouder dan 15 jaar (‘youngtimers’) geldt een bijtelling van 35% van de werkelijke (actuele) waarde, niet van de nieuwprijs/cataloguswaarde. Voor de rijschoolhouder zelf die privé gebruik maakt van een lesauto gelden dezefde regels.

Kilometerteller
Rijdt de medewerker minder dan 500 kilometer per jaar privé met de auto, waardoor er dus ook géén fiscale bijtelling van toepassing is, dan moet de medewerker per dag een sluitende rittenregistratie bijhouden. Daarbij volstaat een overzicht van begin- en eindstand van de kilometerteller per dag, een opsomming van de plaatsen waar de instructeur (al dan niet mét leerling) die dag doorheen is gereden en het aantal kilometers die eventueel zijn omgereden voor privédoeleinden.

De medewerker dient tevens bij de Belastingdienst een ‘verklaring geen privégebruik’ aan te vragen en in te vullen. De werkgever hoeft in dat geval ook géén bijtelling in de loonadministratie te verwerken en de verantwoordelijkheid ligt volledig bij de medewerker. De rijschoolhouder is als werkgever volledig gevrijwaard van eventuele naheffingen en boetes, maar dient wel nog steeds bij te houden welke auto gedurende welke periode de medewerker ter beschikking heeft.

Bron: Bovag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag: Steeds vaker boete voor privégebruik lesauto | RijschoolPro
kantoor Bovag

Bovag: Steeds vaker boete voor privégebruik lesauto

De Bovag ontvangt steeds vaker berichten van rijschoolhouders en instructeurs die forse naheffingen en boetes van de Belastingdienst krijgen opgelegd voor ontbrekende of gebrekkige administratie van privégebruik van lesauto’s. Er zijn gevallen bekend tot 100.000 euro aan naheffing en boete. De Belastingdienst heeft de rijschoolwereld in het vizier, waarschuwt de brancheorganisatie.

Een rijschoolhouder dient als werkgever altijd bij te houden welke auto tijdens welke periode beschikbaar is gesteld aan welke instructeur of medewerker. Indien de medewerker privé meer dan 500 kilometer per jaar gebruik maakt van een lesauto, moet het bedrag voor fiscale bijtelling elke maand via de loonadministratie worden geheven.

De hoogte is op basis van de cataloguswaarde van de auto(‘s) en het bijtellingspercentage van de CO2-uitstoot: 0% voor elektrische auto’s, 14% voor zéér zuinige auto’s, 20% voor zuinige auto’s en 25% voor alle andere. Onder privégebruik wordt alles verstaan dat niet aan het werk te relateren is, dus ook een paar kilometer omrijden voor boodschappen of om de kinderen naar school te brengen. Indien de medewerker een eigen bijdrage aan betaalt voor het privégebruik, dan mag deze worden afgetrokken van het bijtellingsbedrag.

Voor auto’s ouder dan 15 jaar (‘youngtimers’) geldt een bijtelling van 35% van de werkelijke (actuele) waarde, niet van de nieuwprijs/cataloguswaarde. Voor de rijschoolhouder zelf die privé gebruik maakt van een lesauto gelden dezefde regels.

Kilometerteller
Rijdt de medewerker minder dan 500 kilometer per jaar privé met de auto, waardoor er dus ook géén fiscale bijtelling van toepassing is, dan moet de medewerker per dag een sluitende rittenregistratie bijhouden. Daarbij volstaat een overzicht van begin- en eindstand van de kilometerteller per dag, een opsomming van de plaatsen waar de instructeur (al dan niet mét leerling) die dag doorheen is gereden en het aantal kilometers die eventueel zijn omgereden voor privédoeleinden.

De medewerker dient tevens bij de Belastingdienst een ‘verklaring geen privégebruik’ aan te vragen en in te vullen. De werkgever hoeft in dat geval ook géén bijtelling in de loonadministratie te verwerken en de verantwoordelijkheid ligt volledig bij de medewerker. De rijschoolhouder is als werkgever volledig gevrijwaard van eventuele naheffingen en boetes, maar dient wel nog steeds bij te houden welke auto gedurende welke periode de medewerker ter beschikking heeft.

Bron: Bovag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.