Volkswagen Polo BlueMotion

Regeling belastingvrije lesauto’s zoals BlueMotion wankelt

DEN HAAG – Het ministerie van Financiën verwacht door de lagere bijtelling en vrijstelling van mrb voor schone auto’s dit jaar miljoenen mis te lopen. Doordat Nederlanders, waaronder ook veel rijschoolhouders, massaal overstappen op groene auto’s, is het gestelde budget nu al overschreden.

Sinds begin dit jaar hoeft de automobilist bijna geen belasting te betalen voor zeer zuinige auto’s, waardoor er in de eerste zes maanden bijna evenveel zijn verkocht als in heel 2009. In totaal is nu een op de vijf nieuwe auto’s een belastingvrij model, zo blijkt uit cijfers van branchevereniging Bovag.

Belastingvrije diesel
Dit aandeel kan verder oplopen omdat autofabrikanten sinds deze zomer belastingvrije dieselauto’s aanbieden. Bij deze voertuigen is het fiscale voordeel nog groter, omdat de eigenaar niet de hoge wegenbelasting hoeft te betalen. Dat scheelt zo’n 1000 euro per jaar. Ook onder rijschoolhouders is dat een interessante optie.

Het ministerie van Financiën becijferde vorig jaar dat het Rijk in 2010 euro 34 mln aan inkomsten zou mislopen door het schrappen van de wegenbelasting. Deze inkomsten zouden door lastenverzwaring elders worden gecompenseerd. Maar het budget voor dit jaar zou nu al overschreden zijn. Dat betekent ook dat er aanzienlijk minder inkomsten zijn door het wegvallen van de bpm en de lagere bijtelling voor lease-rijders.

Afschaffen
Het ministerie van Financiën zegt enkel dat de interesse hun raming inderdaad overstijgt. “Ik doe geen uitspraken over hoeveel, maar het spreekt voor zich dat er hierdoor minder geld de schatkist binnenkomt”, aldus een woordvoerder in het Financieel Dagblad. Volgens hem is het mogelijk dat de regeling volgend jaar wordt aangepast. Dit hangt af van het toekomstig kabinet.

Voor de VVD is afschaffing een optie. “We moeten eens goed kijken of de fiscale stimulering nog wel wenselijk is’, zegt VVD-Kamerlid Anne Mulder in het FD. “Belastingen hef je primair om inkomsten te genereren, niet om gedrag te veranderen. Want bij dat laatste krijg je een gat in de begroting als iedereen de gewenste verandering maakt.”

De kans is aanwezig dat rijschoolhouders die nu relatief goedkoop in een groene auto rijden, zoals een Volkswagen Polo BlueMotion, straks weer hun portemonnee moeten trekken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Regeling belastingvrije lesauto’s zoals BlueMotion wankelt”

Roelof koopman|05.08.10|11:52

het voorstel voor een 6%btw regeling ligt hiermee voor de hand. het zijn altijd de mensen die hard moeten werken voor hun geld die de rekening moeten betalen. Het is genoeg zo. tijd voor georganiseerde akties. Kom op Bovag en de anderen,we zijn jullie nu nodig.

Roger de Wit|05.08.10|12:39

Heeft geen zin, je had SP moeten stemmen.
dit is al sinds jaar en dag de partij waar ondernemers naar toe gaan sinds men weet dat de VVD er alleen voor de rijken is.4?ch

Ron Dolderman|05.08.10|16:00

En weer worden we in de mailing genomen!!!

Marcel Kort|05.08.10|17:53

De Nederlandse Overheid is een zwaar onbetrouwbare partner!

Daarnaast ook naïef. Natuurlijk gaat Nederland massaal aan de belastingvrije auto’s, we zijn al jaren uitgebuit en voorgelogen.

Marcel

Martijn van Gerwen|06.08.10|14:24

Dat de fiscale voordelen van een “groene”auto op termijn zal worden afgeschaft kan geen verrassing zijn, het gaat alleen nog over welke termijn. Ik heb zelf ongeveer rekening gehouden met een termijn van ongeveer drie jaren. Onze overheid kennende zal dat dus eerder zijn. Ik ben het eens met de stelling dat onze belangenbehartiger Bovag eens wat steviger met de vuist op tafel moet slaan. Voor mij is de rechtsongelijkheid met bijvoorbeeld de taxibranche moeilijk te verkroppen. Deze branche hoeft sinds jaren al geen MRB meer te betalen, is vrijgesteld van BPM en valt onder het lage BTW tarief. Niemand die daar over valt of iets aan doet!
Martijn

J. Michielsen|06.08.10|16:00

Wat een foute inschatting van de regering.
Het is toch logisch dat na zo’n dip in de autoverkoop we nu ineens masaal aan een nieuwe auto toe zijn en ook logisch dat we dan kiezen voor het meeste voordeel!!

Was overigens net van plan zaterdag naar de VW garage te stappen om naar een nieuwe Polo te kijken, sorry economie, toch weer maar even de rem erop!!
John

Pauljan Kuijper|10.08.10|15:18

Zo’n verrassing kon dit toch niet zijn? Het kabinet zou de regeling hooguit voor nieuwe gevallen moeten aanpassen, zoals dat wel vaker gebeurt. Anders is de overheid (weer) een onbetrouwbare partner. En daar hoorden we Mark Rutte tijdens de campagne nog van gruwen – dus er is hoop.

harry|14.08.10|23:54

ik vind zelf alle politieke partijen al stelettje leugenaars zijn die zijn gewoon stem hongerige kanibalen tot dat ze stemmen krijgen gaan ze heel lief uit zien dan beginen ze alles andersom te draien voor hun is dat geen probleem met hun dikke loon regering betaald toch hun auto kosten brandstof en belasrtingen zelfs hun porno dvd’s:) voor hun is niet belangerijk of piet of jan of ahcmet of kees natuurlijk dames niet vergeten nataschja annemiek sanne of karin moet heel veel geld moeten betalen voor rijden van een auto die echt heel belangrijk is voor hun werk ze denken niet een die mensen die buiten hun woongebied moeten werken en elke dag zo ver heen en terug moeten rijden .
eigelik moet nederland masaal niet meer gaan stemmen naar die stem vampieren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Regeling belastingvrije lesauto’s zoals BlueMotion wankelt | RijschoolPro
Volkswagen Polo BlueMotion

Regeling belastingvrije lesauto’s zoals BlueMotion wankelt

DEN HAAG – Het ministerie van Financiën verwacht door de lagere bijtelling en vrijstelling van mrb voor schone auto’s dit jaar miljoenen mis te lopen. Doordat Nederlanders, waaronder ook veel rijschoolhouders, massaal overstappen op groene auto’s, is het gestelde budget nu al overschreden.

Sinds begin dit jaar hoeft de automobilist bijna geen belasting te betalen voor zeer zuinige auto’s, waardoor er in de eerste zes maanden bijna evenveel zijn verkocht als in heel 2009. In totaal is nu een op de vijf nieuwe auto’s een belastingvrij model, zo blijkt uit cijfers van branchevereniging Bovag.

Belastingvrije diesel
Dit aandeel kan verder oplopen omdat autofabrikanten sinds deze zomer belastingvrije dieselauto’s aanbieden. Bij deze voertuigen is het fiscale voordeel nog groter, omdat de eigenaar niet de hoge wegenbelasting hoeft te betalen. Dat scheelt zo’n 1000 euro per jaar. Ook onder rijschoolhouders is dat een interessante optie.

Het ministerie van Financiën becijferde vorig jaar dat het Rijk in 2010 euro 34 mln aan inkomsten zou mislopen door het schrappen van de wegenbelasting. Deze inkomsten zouden door lastenverzwaring elders worden gecompenseerd. Maar het budget voor dit jaar zou nu al overschreden zijn. Dat betekent ook dat er aanzienlijk minder inkomsten zijn door het wegvallen van de bpm en de lagere bijtelling voor lease-rijders.

Afschaffen
Het ministerie van Financiën zegt enkel dat de interesse hun raming inderdaad overstijgt. “Ik doe geen uitspraken over hoeveel, maar het spreekt voor zich dat er hierdoor minder geld de schatkist binnenkomt”, aldus een woordvoerder in het Financieel Dagblad. Volgens hem is het mogelijk dat de regeling volgend jaar wordt aangepast. Dit hangt af van het toekomstig kabinet.

Voor de VVD is afschaffing een optie. “We moeten eens goed kijken of de fiscale stimulering nog wel wenselijk is’, zegt VVD-Kamerlid Anne Mulder in het FD. “Belastingen hef je primair om inkomsten te genereren, niet om gedrag te veranderen. Want bij dat laatste krijg je een gat in de begroting als iedereen de gewenste verandering maakt.”

De kans is aanwezig dat rijschoolhouders die nu relatief goedkoop in een groene auto rijden, zoals een Volkswagen Polo BlueMotion, straks weer hun portemonnee moeten trekken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Regeling belastingvrije lesauto’s zoals BlueMotion wankelt”

Roelof koopman|05.08.10|11:52

het voorstel voor een 6%btw regeling ligt hiermee voor de hand. het zijn altijd de mensen die hard moeten werken voor hun geld die de rekening moeten betalen. Het is genoeg zo. tijd voor georganiseerde akties. Kom op Bovag en de anderen,we zijn jullie nu nodig.

Roger de Wit|05.08.10|12:39

Heeft geen zin, je had SP moeten stemmen.
dit is al sinds jaar en dag de partij waar ondernemers naar toe gaan sinds men weet dat de VVD er alleen voor de rijken is.4?ch

Ron Dolderman|05.08.10|16:00

En weer worden we in de mailing genomen!!!

Marcel Kort|05.08.10|17:53

De Nederlandse Overheid is een zwaar onbetrouwbare partner!

Daarnaast ook naïef. Natuurlijk gaat Nederland massaal aan de belastingvrije auto’s, we zijn al jaren uitgebuit en voorgelogen.

Marcel

Martijn van Gerwen|06.08.10|14:24

Dat de fiscale voordelen van een “groene”auto op termijn zal worden afgeschaft kan geen verrassing zijn, het gaat alleen nog over welke termijn. Ik heb zelf ongeveer rekening gehouden met een termijn van ongeveer drie jaren. Onze overheid kennende zal dat dus eerder zijn. Ik ben het eens met de stelling dat onze belangenbehartiger Bovag eens wat steviger met de vuist op tafel moet slaan. Voor mij is de rechtsongelijkheid met bijvoorbeeld de taxibranche moeilijk te verkroppen. Deze branche hoeft sinds jaren al geen MRB meer te betalen, is vrijgesteld van BPM en valt onder het lage BTW tarief. Niemand die daar over valt of iets aan doet!
Martijn

J. Michielsen|06.08.10|16:00

Wat een foute inschatting van de regering.
Het is toch logisch dat na zo’n dip in de autoverkoop we nu ineens masaal aan een nieuwe auto toe zijn en ook logisch dat we dan kiezen voor het meeste voordeel!!

Was overigens net van plan zaterdag naar de VW garage te stappen om naar een nieuwe Polo te kijken, sorry economie, toch weer maar even de rem erop!!
John

Pauljan Kuijper|10.08.10|15:18

Zo’n verrassing kon dit toch niet zijn? Het kabinet zou de regeling hooguit voor nieuwe gevallen moeten aanpassen, zoals dat wel vaker gebeurt. Anders is de overheid (weer) een onbetrouwbare partner. En daar hoorden we Mark Rutte tijdens de campagne nog van gruwen – dus er is hoop.

harry|14.08.10|23:54

ik vind zelf alle politieke partijen al stelettje leugenaars zijn die zijn gewoon stem hongerige kanibalen tot dat ze stemmen krijgen gaan ze heel lief uit zien dan beginen ze alles andersom te draien voor hun is dat geen probleem met hun dikke loon regering betaald toch hun auto kosten brandstof en belasrtingen zelfs hun porno dvd’s:) voor hun is niet belangerijk of piet of jan of ahcmet of kees natuurlijk dames niet vergeten nataschja annemiek sanne of karin moet heel veel geld moeten betalen voor rijden van een auto die echt heel belangrijk is voor hun werk ze denken niet een die mensen die buiten hun woongebied moeten werken en elke dag zo ver heen en terug moeten rijden .
eigelik moet nederland masaal niet meer gaan stemmen naar die stem vampieren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.