UWV, hoofdkantoor

Nieuwe regeling mogelijk voor starten bedrijf vanuit de WW

Werklozen die vanuit de WW willen starten kunnen binnenkort kiezen voor een vernieuwde regeling. Nadat hij toestemming heeft gekregen van het UWV voor het starten van een eigen onderneming, bijvoorbeeld een rijschool, wordt zijn uitkering nog 26 weken lang voortgezet met een gekort percentage van 29%. Ongeacht wat hij verdient met zijn bedrijf. Dat schrijft minister Kamp van Sociale Zaken en Werkegelegenheid aan de Tweede Kamer.

Belangrijkste wijziging is dus dat er achteraf geen verrekening is op basis van het aantal gewerkte uren of de gemaakte winst. Wanneer de nieuwe startersregeling ingaat is nog niet duidelijk. Dat wordt na het zomerreces besproken, zo meldt Stichting ZZP Nederland.

Uitkering terugbetalen aan UWV

In de afgelopen jaren waren er veel problemen met het terugbetalen van een uitkering aan het UWV. De regels waren onduidelijk, vaak slecht uitgelegd door de begeleidende werkcoach. Hierdoor kwamen veel starters in problemen als ze geconfronteerd werden met hoge bedragen die terugbetaald moesten worden.

In het nieuwe systeem heeft een werkloze de kans om 26 weken lang bezig te zijn met de start en uitvoering van zijn eigen bedrijf. In deze periode heeft de startende zelfstandige geen sollicitatieplicht. Gedurende deze 26 weken wordt 29% van de WW-uitkering ingehouden als verrekening, ongeacht of de zelfstandige nu winst maakt of niet.

Mocht de start als zelfstandig rijschoolhouder niet succesvol zijn dan kan binnen deze 26 weken worden besloten om de activiteiten als zelfstandige te staken en valt men weer terug in het volledige ww-systeem.

Voorbeeldberekening:
Als iemand een loondienstverband had met een salaris van € 2500, – bruto dan is de WW-uitkering (70% van laatste salaris) € 1750, – bruto. Tijdens de 26 “proefweken” zal de uitkering verlaagd worden naar bruto € 1242, – (zijnde 71 % van de WW-uitkering). Het inkomen dat de zelfstandige tijdens deze “proefweken” genereert is niet van invloed op de te ontvangen WW-uitkering.

De voorwaarden om te mogen starten die gelden voor de huidige starterregeling blijven ook van toepassing bij de nieuwe forfaitaire regeling. Zoals de duur van de startperiode, de toestemming van UWV voor deelname aan de starterregeling en dat er geen sollicitatieplicht geldt gedurende de startperiode.

WW-uitkering

Na de startperiode wordt het recht op WW-uitkering beëindigd, tenzij de zelfstandige nog niet volledig aan de slag kan. In dat geval wordt de WW-uitkering beëindigd voor het aantal (directe en indirecte) uren dat de WW-gerechtigde als zelfstandige werkzaam is. Dat is geen wijziging ten opzichte van de huidige regeling.

De rijschoolbranche protesteert al enige tijd tegen het gesubsidieerd opleiden van rijinstructeurs, die met behoud van uitkering een rijschool opstarten. Vaak leidt dat tot oneerlijke concurrentie omdat een gesubsidieerde startende rijschool leerlingen probeert te winnen door te stunten met lage prijzen.

Prijzenslag

De komst van een dergelijke prijsvechter leidt vaak tot een prijzenslag in de regio omdat gevestigde rijschoolhouders zich gedwongen voelen mee te gaan in deze lage prijzen. Zij vrezen anders voor onvoldoende nieuwe aanmeldingen. Reeds actieve rijschoolhouders kunnen daarbij echter niet terugvallen op een uitkering, zodat hun inkomen drastisch daalt.

Auteur: Bart Pals

30 reacties op “Nieuwe regeling mogelijk voor starten bedrijf vanuit de WW”

Bert|05.07.11|19:45

Fijn dat UWV, maar waarom helpen ze de één wel, en de ander ook (naar de bliksem)

WJ|06.07.11|22:08

leuke opstart.
Ik zou willen dat ik gebruik mocht maken van die regeling.

Al mijn spaar geld in de auto en opleiding en het eerste half jaar zeker op een houtje kunnen bijten.

John|07.07.11|01:11

En het is nog geen 5 december………….

Erik|07.07.11|12:04

Ik sluit me hiermee aan ik heb die regeling nooit gekend, heb alles zelf moeten doen. Net wat je zegt de een wel de ander niet. Ja december is nog ver weg.

Andre|07.07.11|15:54

Belachelijk! Schandalig! Het UWV zet al jaren veel meer instructeurs op de weg dan er nodig zijn! Zo zijn deze instructeurs uit de WW: doelstelling UWV bereikt! Dat gevestigde rijschoolhouders hierdoor in de bijstand komen, is natuurlijk niet hun probleem! De branche gaat hier kapot aan! Fijn dat dit nu ook van overheidswege uit gesteund en gestimuleerd wordt!!!

John|07.07.11|18:44

Het is misschien beter dat alle rij instructeurs in overheidsdienst gaan komen. Dus gewoon ambtenaar. Dan zijn we van alle problemen af. Een vaste lesprijs, geen tekort meer aan stageplaatsen en regulering van het aantal instructeurs. Iedereen blij.

Jan Hamelink|07.07.11|21:51

Door deze concurrentievervalsing worden wij als gevestigde rijscholen gedwongen om ons van deze prijsvechters te onderscheiden.
Laten wij stiekum de prijzen van de conculega’s uit de buurt in de gaten houden maar laten wij ons toch niet verleiden om onze (toch al te lage) prijzen nog verder naar onder bij te stellen.

Goedkoop is duurkoop!
De prijsvechters zijn toch maar eendagsvliegen…!

Jan Hamelink
25 jaar rij-instructeur

Bert|08.07.11|11:40

@ Jan,

Je hebt helemaal gelijk, probleem is dat je het tegen een enkele prijsstunter best op kunt nemen. Zij gaan over het algemeen binnen 2 jaar naar de knoppen, maar het UWV zorgt ervoor dat ze eeuwig werk kunnen houden door steeds weer nieuwe ladingen instructeurs de markt op te schoppen die dan ook weer voor veel te weinig rijden, kapot gaan, opgevolgd worden, ook weer kapot gaan….enz.
En DAT is moeilijk om als professional te overleven. Als de overheid je kapot wil maken dan ga je kapot.

Kleine Kanttekening|08.07.11|23:41

Ben het met Bert eens. Het probleem zit hem in de blijvende aanwas van nieuwe starters die een concurrentievoordeel halen uit hun eerste 26 weken. Daarna zullen ze omvallen. Niettemin zit het werkelijke probleem van nieuwe aanwas in het acceptatiebeleid van opleidingsinstituten en de slappe geschiktheidstoets vanuit IBKI. De verkeersacademie is daar een goed voorbeeld van. De helft van hun cursisten lijkt kansloos. Maar die helft voldoet ook € 6.000,- per kop. Das corebusiness. En die blijft…

John|09.07.11|19:18

De spijker op zijn kop Kleine Kanttekening,

Men wil toch zo graag een “hogere kwaliteit rij instructeurs” Dus komt er bijscholing, de sanctie enz. Want dat levert de opleiders geld op maar het doel gaat hiermee nooit worden bereikt. Niet de kwaliteit aan de poort bewaken. Dus een hoger opleidingsniveau eisen. Nee, natuurlijk niet. Daarmee komen er minder aanmeldingen. Dan gaat wel het niveau omhoog maar het aantal aanmeldingen is natuurlijk veel belangrijker.

Bert de Weerd|09.07.11|21:37

@ John, de spijker nog harder op z’n kop ,)

Bastiaan01|12.07.11|02:41

Hou toch op met deze onzin! Niet alleen de markt wordt verziekt, maar nog vele malen belangrijker…je gooit de verkeersveiligheid te grabbel. Meestal is UWV-rijinstructeur zelf een gevaar op de weg en vaak wil zo iemand eigenlijk niet werken. ONEERLIJKE CONCURRENTIE, omdat er weggeef/weggooi-prijzen (kunnen?) worden gehanteerd. En na verloop van tijd stopt zo iemand toch! Dus weggegooid belastinggeld. STOP ONMIDDELLIJK MET DEZE BELACHELIJKE PRAKTIJKEN. Maar ja zal wel tegen dovemansoren zijn…

Bastiaan01|12.07.11|02:43

Minister KAMP weg ermee! (wat dit betreft). Wordt niet tijd voor actie?

Y. van Ark|14.07.11|10:33

Tuurlijk!
Ik ga een bijbaan zoeken, zorg dat ik ontslagen wordt.
Vraag een uitkering aan en ga nog een rijschool beginnen.
Lekker makkelijk zo…
Ik heb mijn opleiding zelf betaald en geinvesteerd in mijn bedrijf.
Zoals elke ECHTE ondernemer dat doet.
Niemand heeft mijn handje hoeven vasthouden.
Godverdomme wel erg makkelijk voor die uitkeringtrekkers zo!

Bert de Weerd|14.07.11|12:52

Wel erg gemakkelijk om er bij te gaan vloeken. Wat voegt dat toe.

Bastiaan01|14.07.11|13:24

@Bert,

Goed of niet, het illustreert de frustratie bij de gepassioneerde rij-instructeur, die zijn vak verstaat. Iemand die bewust kiest om mensen op te leiden voor een (B-) rijbewijs! En een bepaalde kwaliteit biedt, tegen een eerlijke en realistische prijs! Dus niet toevallig een opleiding van het UWV gekregen, maar eigenlijk niet willen werken, en er geen bal van snapt wat goed rijden is, of zelfs witwaspraktijken er op na houden, gefinancierd door de overheid (en uiteindelijk de burger).

Bastiaan01|14.07.11|13:29

vervolg…
En dan de overvolle markt concurreren met prijzen die helemaal niet kunnen, ondertussen kiest (de arme) 18-jarige (straks 17!), voor ‘de goedkoopste’ en blijven de sommigen dus zonder werk. Dat uiteindelijk de goedkopere vaak duurkoop blijkt komt men pas achter na heeeeeeel veel extra lessen, dure examens of simpelweg als men na rijbewijs slecht rijdt, daardoor meer schade rijdt, meer betrokken is bij ongelukken, of zelfs zwaargewond of doden zijn te betreuren. Is wel erg duur dan!

Bastiaan01|14.07.11|13:30

concurreren = kapotconcurreren !!

Beni|26.09.11|11:42

weet iemand per wanner gaat deze regeling ???

Wiljan|25.10.11|20:51

Mooie regeling voor harde werkers, die kunnen fluiten naar centen..
Als dit doorzet zullen we wel “niet zulke gemotiveerde collega’s” krijgen..
Ik betaal alles zelf, het UWV kan me (***)
Lekker, het vooruitzicht op oneerlijke concurrentie als je je opleiding aan het doen bent.

Yf|03.11.11|16:00

Ik was ooit zo’n uitkeringstrekker die alles misbruikte en jullie zware concurrentie aandeed.

In 2004 instructeursdiploma’s A, AM en B gehaald. Wilde best in loondienst. Salaris verviel van 4000 euro naar 1600 euro bruto! Leverde alle comfort in. Maar mijn echte ideaal om traumabegeleider worden (hulpverlener en leraar) liep vast. Werk weer in het onderwijs.

Jullie oordelen keihard maar velen zijn integer. Biedt een kans zodat zij niet
gedesillusioneerd de branche verlaten.

Groet

Bert de Weerd|04.11.11|10:08

Het is jammer dat de branche integere welwillende mensen afschrikt!
Wat ook jammer is, dat dit pas gebeurd wanneer iemand reeds de opleiding heeft gedaan.
bovenstaand bericht is tekenend over hoe de branche op dit moment in elkaar steekt.
@Yf, Het is goed om ook eens “het verhaal”van die kant te lezen!

John|04.11.11|12:54

@ Yf,

Enig idee waarom dat salaris zo laag was? Ik heb altijd geleerd dat de prijs daalt naarmate het aanbod groter wordt. Het UWV is er dus mede verantwoordelijk voor. En nog steeds leidt het UWV mensen op.

Bert|04.11.11|18:24

De branche heeft nog nooit anders in elkaar gestoken. Zolang ik rijles geef, maar ook voor die tijd wat ik van oudere collega’s hoorde.
Dat zal trouwens ook nooit veranderen. Men schreeuwt van alles en nog wat, men richt allerlei clubjes op waar je je geld kwijt kunt, en daarna blijft het oorverdovend stil.

henk van hoorn|15.12.11|20:19

laat degene die via uwv een opleiding tot instructeur mag volgen daar wat serieuzer mee omgaan en laat de uwv deze mensen juist voorlichten en bergelijden. Ook zullen deze mensen de dure opleiding moeten terug betalen. Wij hebben deze dure opleiding zelf moeten bekostigen en daar is niks mis mee maar kadootjes krijgen is leuk … maar ga er juist mee om en leven laten leven is mijn motto. Ben net uit een vaste baan voor mijzelf begonnen en dat valt nu zeker niet mee.. dus een prima bericht uwv

Bastiaan01|16.12.11|10:12

@henk van hoorn,

Dat is wel een goed idee, mensen die opleiding krijgen het later weer terug te laten betalen en gaan ze failliet ook weer instructiepas inleveren! (anders beginnen ze een maand later weer een rijschool en hoeven ze niets meer terug te betalen!).

Macc7|27.02.12|14:05

Ik ben zo’n UWV instructeur die pas gaat beginnen. Als ik het goed begrijp wordt de markt verpest door de kwaliteit en motivatie van die instructeurs. Mond op mondreclame zou toch een goede graadmeter moeten zijn. Elke instructeur is eens een beginnend instructeur geweest. De goede instructeurs die zich echt inzetten voor hun klanten overleven elke storm. Een goede naam gaat niet zomaar verloren, een slechte blijft heel lang kleven. Laten die goede instructeurs zich dus geen zorgen maken.

Pois|28.02.12|10:17

Hallo gevestigde orde

Zijn jullie allemaal zo bang voor conqurentie.. Dit komt misschien omdat het erg lang te goed is gegaan, zijn jullie wel in staat om klanten te vinden en te binden.
Zelf wil na 30 jaat verkoop een rijschool te straten, ja gewoon om een nieuwe carriere te biginnen. Maar als ik al die depromerende beichten lees moet ik er nog eens een nacht wakker liggen ..
Ervaren instructeurs geef de starters een kans, help ze daar waar nodig en laat ons geen 2e taxi branche worden

Drommer|14.05.12|01:07

Men heeft het bijna allemaal over de starters die volgens de meesten van jullie er geen bal van snappen. Het is geen gegeven dat jullie beter zijn dan iemand die via het UWV de opleiding heeft gevolgd. Ben zelf net geslaagd voor de opleiding(niet via het UWV maar zelf betaald, maar je zult maar werkloos worden in deze tijd en de opleiding niet kan bekostigen. Dan is het mooi om dit via het UWV te kunnen doen. Als men elkaar niet kent dan ook niet oordelen. Het is makkelijk iemand af te zeiken.

Bastiaan01|14.05.12|14:15

@Drommer,
Heel mooi ja, maar het gaat er vooral om dat ik de opleiding helemaal zelf betaald heb, en anderen deze opleiding krijgen en dan geld verdienen maar niets terug hoeven te betalen of wat dan ook. Zelfs met behoudt van uitkering daarnaast al geld verdienen en niets terug betalen…dat is oneerlijk, kan niet!

En leuk dat jij wel wil, maar de meesten (kansloze) gasten en dames natuurlijk willen vaak helemaal niet! En ze helpen samen met overheid de rijschoolwereld naar de knoppen!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe regeling mogelijk voor starten bedrijf vanuit de WW | RijschoolPro
UWV, hoofdkantoor

Nieuwe regeling mogelijk voor starten bedrijf vanuit de WW

Werklozen die vanuit de WW willen starten kunnen binnenkort kiezen voor een vernieuwde regeling. Nadat hij toestemming heeft gekregen van het UWV voor het starten van een eigen onderneming, bijvoorbeeld een rijschool, wordt zijn uitkering nog 26 weken lang voortgezet met een gekort percentage van 29%. Ongeacht wat hij verdient met zijn bedrijf. Dat schrijft minister Kamp van Sociale Zaken en Werkegelegenheid aan de Tweede Kamer.

Belangrijkste wijziging is dus dat er achteraf geen verrekening is op basis van het aantal gewerkte uren of de gemaakte winst. Wanneer de nieuwe startersregeling ingaat is nog niet duidelijk. Dat wordt na het zomerreces besproken, zo meldt Stichting ZZP Nederland.

Uitkering terugbetalen aan UWV

In de afgelopen jaren waren er veel problemen met het terugbetalen van een uitkering aan het UWV. De regels waren onduidelijk, vaak slecht uitgelegd door de begeleidende werkcoach. Hierdoor kwamen veel starters in problemen als ze geconfronteerd werden met hoge bedragen die terugbetaald moesten worden.

In het nieuwe systeem heeft een werkloze de kans om 26 weken lang bezig te zijn met de start en uitvoering van zijn eigen bedrijf. In deze periode heeft de startende zelfstandige geen sollicitatieplicht. Gedurende deze 26 weken wordt 29% van de WW-uitkering ingehouden als verrekening, ongeacht of de zelfstandige nu winst maakt of niet.

Mocht de start als zelfstandig rijschoolhouder niet succesvol zijn dan kan binnen deze 26 weken worden besloten om de activiteiten als zelfstandige te staken en valt men weer terug in het volledige ww-systeem.

Voorbeeldberekening:
Als iemand een loondienstverband had met een salaris van € 2500, – bruto dan is de WW-uitkering (70% van laatste salaris) € 1750, – bruto. Tijdens de 26 “proefweken” zal de uitkering verlaagd worden naar bruto € 1242, – (zijnde 71 % van de WW-uitkering). Het inkomen dat de zelfstandige tijdens deze “proefweken” genereert is niet van invloed op de te ontvangen WW-uitkering.

De voorwaarden om te mogen starten die gelden voor de huidige starterregeling blijven ook van toepassing bij de nieuwe forfaitaire regeling. Zoals de duur van de startperiode, de toestemming van UWV voor deelname aan de starterregeling en dat er geen sollicitatieplicht geldt gedurende de startperiode.

WW-uitkering

Na de startperiode wordt het recht op WW-uitkering beëindigd, tenzij de zelfstandige nog niet volledig aan de slag kan. In dat geval wordt de WW-uitkering beëindigd voor het aantal (directe en indirecte) uren dat de WW-gerechtigde als zelfstandige werkzaam is. Dat is geen wijziging ten opzichte van de huidige regeling.

De rijschoolbranche protesteert al enige tijd tegen het gesubsidieerd opleiden van rijinstructeurs, die met behoud van uitkering een rijschool opstarten. Vaak leidt dat tot oneerlijke concurrentie omdat een gesubsidieerde startende rijschool leerlingen probeert te winnen door te stunten met lage prijzen.

Prijzenslag

De komst van een dergelijke prijsvechter leidt vaak tot een prijzenslag in de regio omdat gevestigde rijschoolhouders zich gedwongen voelen mee te gaan in deze lage prijzen. Zij vrezen anders voor onvoldoende nieuwe aanmeldingen. Reeds actieve rijschoolhouders kunnen daarbij echter niet terugvallen op een uitkering, zodat hun inkomen drastisch daalt.

Auteur: Bart Pals

30 reacties op “Nieuwe regeling mogelijk voor starten bedrijf vanuit de WW”

Bert|05.07.11|19:45

Fijn dat UWV, maar waarom helpen ze de één wel, en de ander ook (naar de bliksem)

WJ|06.07.11|22:08

leuke opstart.
Ik zou willen dat ik gebruik mocht maken van die regeling.

Al mijn spaar geld in de auto en opleiding en het eerste half jaar zeker op een houtje kunnen bijten.

John|07.07.11|01:11

En het is nog geen 5 december………….

Erik|07.07.11|12:04

Ik sluit me hiermee aan ik heb die regeling nooit gekend, heb alles zelf moeten doen. Net wat je zegt de een wel de ander niet. Ja december is nog ver weg.

Andre|07.07.11|15:54

Belachelijk! Schandalig! Het UWV zet al jaren veel meer instructeurs op de weg dan er nodig zijn! Zo zijn deze instructeurs uit de WW: doelstelling UWV bereikt! Dat gevestigde rijschoolhouders hierdoor in de bijstand komen, is natuurlijk niet hun probleem! De branche gaat hier kapot aan! Fijn dat dit nu ook van overheidswege uit gesteund en gestimuleerd wordt!!!

John|07.07.11|18:44

Het is misschien beter dat alle rij instructeurs in overheidsdienst gaan komen. Dus gewoon ambtenaar. Dan zijn we van alle problemen af. Een vaste lesprijs, geen tekort meer aan stageplaatsen en regulering van het aantal instructeurs. Iedereen blij.

Jan Hamelink|07.07.11|21:51

Door deze concurrentievervalsing worden wij als gevestigde rijscholen gedwongen om ons van deze prijsvechters te onderscheiden.
Laten wij stiekum de prijzen van de conculega’s uit de buurt in de gaten houden maar laten wij ons toch niet verleiden om onze (toch al te lage) prijzen nog verder naar onder bij te stellen.

Goedkoop is duurkoop!
De prijsvechters zijn toch maar eendagsvliegen…!

Jan Hamelink
25 jaar rij-instructeur

Bert|08.07.11|11:40

@ Jan,

Je hebt helemaal gelijk, probleem is dat je het tegen een enkele prijsstunter best op kunt nemen. Zij gaan over het algemeen binnen 2 jaar naar de knoppen, maar het UWV zorgt ervoor dat ze eeuwig werk kunnen houden door steeds weer nieuwe ladingen instructeurs de markt op te schoppen die dan ook weer voor veel te weinig rijden, kapot gaan, opgevolgd worden, ook weer kapot gaan….enz.
En DAT is moeilijk om als professional te overleven. Als de overheid je kapot wil maken dan ga je kapot.

Kleine Kanttekening|08.07.11|23:41

Ben het met Bert eens. Het probleem zit hem in de blijvende aanwas van nieuwe starters die een concurrentievoordeel halen uit hun eerste 26 weken. Daarna zullen ze omvallen. Niettemin zit het werkelijke probleem van nieuwe aanwas in het acceptatiebeleid van opleidingsinstituten en de slappe geschiktheidstoets vanuit IBKI. De verkeersacademie is daar een goed voorbeeld van. De helft van hun cursisten lijkt kansloos. Maar die helft voldoet ook € 6.000,- per kop. Das corebusiness. En die blijft…

John|09.07.11|19:18

De spijker op zijn kop Kleine Kanttekening,

Men wil toch zo graag een “hogere kwaliteit rij instructeurs” Dus komt er bijscholing, de sanctie enz. Want dat levert de opleiders geld op maar het doel gaat hiermee nooit worden bereikt. Niet de kwaliteit aan de poort bewaken. Dus een hoger opleidingsniveau eisen. Nee, natuurlijk niet. Daarmee komen er minder aanmeldingen. Dan gaat wel het niveau omhoog maar het aantal aanmeldingen is natuurlijk veel belangrijker.

Bert de Weerd|09.07.11|21:37

@ John, de spijker nog harder op z’n kop ,)

Bastiaan01|12.07.11|02:41

Hou toch op met deze onzin! Niet alleen de markt wordt verziekt, maar nog vele malen belangrijker…je gooit de verkeersveiligheid te grabbel. Meestal is UWV-rijinstructeur zelf een gevaar op de weg en vaak wil zo iemand eigenlijk niet werken. ONEERLIJKE CONCURRENTIE, omdat er weggeef/weggooi-prijzen (kunnen?) worden gehanteerd. En na verloop van tijd stopt zo iemand toch! Dus weggegooid belastinggeld. STOP ONMIDDELLIJK MET DEZE BELACHELIJKE PRAKTIJKEN. Maar ja zal wel tegen dovemansoren zijn…

Bastiaan01|12.07.11|02:43

Minister KAMP weg ermee! (wat dit betreft). Wordt niet tijd voor actie?

Y. van Ark|14.07.11|10:33

Tuurlijk!
Ik ga een bijbaan zoeken, zorg dat ik ontslagen wordt.
Vraag een uitkering aan en ga nog een rijschool beginnen.
Lekker makkelijk zo…
Ik heb mijn opleiding zelf betaald en geinvesteerd in mijn bedrijf.
Zoals elke ECHTE ondernemer dat doet.
Niemand heeft mijn handje hoeven vasthouden.
Godverdomme wel erg makkelijk voor die uitkeringtrekkers zo!

Bert de Weerd|14.07.11|12:52

Wel erg gemakkelijk om er bij te gaan vloeken. Wat voegt dat toe.

Bastiaan01|14.07.11|13:24

@Bert,

Goed of niet, het illustreert de frustratie bij de gepassioneerde rij-instructeur, die zijn vak verstaat. Iemand die bewust kiest om mensen op te leiden voor een (B-) rijbewijs! En een bepaalde kwaliteit biedt, tegen een eerlijke en realistische prijs! Dus niet toevallig een opleiding van het UWV gekregen, maar eigenlijk niet willen werken, en er geen bal van snapt wat goed rijden is, of zelfs witwaspraktijken er op na houden, gefinancierd door de overheid (en uiteindelijk de burger).

Bastiaan01|14.07.11|13:29

vervolg…
En dan de overvolle markt concurreren met prijzen die helemaal niet kunnen, ondertussen kiest (de arme) 18-jarige (straks 17!), voor ‘de goedkoopste’ en blijven de sommigen dus zonder werk. Dat uiteindelijk de goedkopere vaak duurkoop blijkt komt men pas achter na heeeeeeel veel extra lessen, dure examens of simpelweg als men na rijbewijs slecht rijdt, daardoor meer schade rijdt, meer betrokken is bij ongelukken, of zelfs zwaargewond of doden zijn te betreuren. Is wel erg duur dan!

Bastiaan01|14.07.11|13:30

concurreren = kapotconcurreren !!

Beni|26.09.11|11:42

weet iemand per wanner gaat deze regeling ???

Wiljan|25.10.11|20:51

Mooie regeling voor harde werkers, die kunnen fluiten naar centen..
Als dit doorzet zullen we wel “niet zulke gemotiveerde collega’s” krijgen..
Ik betaal alles zelf, het UWV kan me (***)
Lekker, het vooruitzicht op oneerlijke concurrentie als je je opleiding aan het doen bent.

Yf|03.11.11|16:00

Ik was ooit zo’n uitkeringstrekker die alles misbruikte en jullie zware concurrentie aandeed.

In 2004 instructeursdiploma’s A, AM en B gehaald. Wilde best in loondienst. Salaris verviel van 4000 euro naar 1600 euro bruto! Leverde alle comfort in. Maar mijn echte ideaal om traumabegeleider worden (hulpverlener en leraar) liep vast. Werk weer in het onderwijs.

Jullie oordelen keihard maar velen zijn integer. Biedt een kans zodat zij niet
gedesillusioneerd de branche verlaten.

Groet

Bert de Weerd|04.11.11|10:08

Het is jammer dat de branche integere welwillende mensen afschrikt!
Wat ook jammer is, dat dit pas gebeurd wanneer iemand reeds de opleiding heeft gedaan.
bovenstaand bericht is tekenend over hoe de branche op dit moment in elkaar steekt.
@Yf, Het is goed om ook eens “het verhaal”van die kant te lezen!

John|04.11.11|12:54

@ Yf,

Enig idee waarom dat salaris zo laag was? Ik heb altijd geleerd dat de prijs daalt naarmate het aanbod groter wordt. Het UWV is er dus mede verantwoordelijk voor. En nog steeds leidt het UWV mensen op.

Bert|04.11.11|18:24

De branche heeft nog nooit anders in elkaar gestoken. Zolang ik rijles geef, maar ook voor die tijd wat ik van oudere collega’s hoorde.
Dat zal trouwens ook nooit veranderen. Men schreeuwt van alles en nog wat, men richt allerlei clubjes op waar je je geld kwijt kunt, en daarna blijft het oorverdovend stil.

henk van hoorn|15.12.11|20:19

laat degene die via uwv een opleiding tot instructeur mag volgen daar wat serieuzer mee omgaan en laat de uwv deze mensen juist voorlichten en bergelijden. Ook zullen deze mensen de dure opleiding moeten terug betalen. Wij hebben deze dure opleiding zelf moeten bekostigen en daar is niks mis mee maar kadootjes krijgen is leuk … maar ga er juist mee om en leven laten leven is mijn motto. Ben net uit een vaste baan voor mijzelf begonnen en dat valt nu zeker niet mee.. dus een prima bericht uwv

Bastiaan01|16.12.11|10:12

@henk van hoorn,

Dat is wel een goed idee, mensen die opleiding krijgen het later weer terug te laten betalen en gaan ze failliet ook weer instructiepas inleveren! (anders beginnen ze een maand later weer een rijschool en hoeven ze niets meer terug te betalen!).

Macc7|27.02.12|14:05

Ik ben zo’n UWV instructeur die pas gaat beginnen. Als ik het goed begrijp wordt de markt verpest door de kwaliteit en motivatie van die instructeurs. Mond op mondreclame zou toch een goede graadmeter moeten zijn. Elke instructeur is eens een beginnend instructeur geweest. De goede instructeurs die zich echt inzetten voor hun klanten overleven elke storm. Een goede naam gaat niet zomaar verloren, een slechte blijft heel lang kleven. Laten die goede instructeurs zich dus geen zorgen maken.

Pois|28.02.12|10:17

Hallo gevestigde orde

Zijn jullie allemaal zo bang voor conqurentie.. Dit komt misschien omdat het erg lang te goed is gegaan, zijn jullie wel in staat om klanten te vinden en te binden.
Zelf wil na 30 jaat verkoop een rijschool te straten, ja gewoon om een nieuwe carriere te biginnen. Maar als ik al die depromerende beichten lees moet ik er nog eens een nacht wakker liggen ..
Ervaren instructeurs geef de starters een kans, help ze daar waar nodig en laat ons geen 2e taxi branche worden

Drommer|14.05.12|01:07

Men heeft het bijna allemaal over de starters die volgens de meesten van jullie er geen bal van snappen. Het is geen gegeven dat jullie beter zijn dan iemand die via het UWV de opleiding heeft gevolgd. Ben zelf net geslaagd voor de opleiding(niet via het UWV maar zelf betaald, maar je zult maar werkloos worden in deze tijd en de opleiding niet kan bekostigen. Dan is het mooi om dit via het UWV te kunnen doen. Als men elkaar niet kent dan ook niet oordelen. Het is makkelijk iemand af te zeiken.

Bastiaan01|14.05.12|14:15

@Drommer,
Heel mooi ja, maar het gaat er vooral om dat ik de opleiding helemaal zelf betaald heb, en anderen deze opleiding krijgen en dan geld verdienen maar niets terug hoeven te betalen of wat dan ook. Zelfs met behoudt van uitkering daarnaast al geld verdienen en niets terug betalen…dat is oneerlijk, kan niet!

En leuk dat jij wel wil, maar de meesten (kansloze) gasten en dames natuurlijk willen vaak helemaal niet! En ze helpen samen met overheid de rijschoolwereld naar de knoppen!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.