Tanken lesauto

Zelfstandigenaftrek blijft, autobelastingen flink omhoog

Slecht nieuws voor de rijschoolhouder. Dieselprijzen gaan per 2014 met minimaal 3,6 cent per liter omhoog vanwege stijgende accijnzen. Ook wordt de bpm voor personenauto’s en motorrijwielen hoger. Dit staat in het begrotingsakkoord van het kabinet en de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP. Dat de geplande bezuinigingen op de zelfstandigenaftrek niet meer doorgaan, is een pleister op de wonden. 

Met het aanscherpen van de CO2-grenzen in de bpm-tabel wil het kabinet jaarlijks 250 miljoen euro bij elkaar harken. In de planning stond nog een verlaging van de motorrijtuigenbelasting, maar die gaat niet door: die maatregel zou 200 miljoen euro kosten.

Accijnzen

De accijnzen op diesel gaan per 2014 met 3 cent omhoog. Daar bovenop komen nog inflatiecorrectie (ook voor benzine) en 21 procent BTW. De literprijs kan op die manier al gauw met 5 cent stijgen. De goede hoop dat de door coalitiepartijen VVD en PvdA gewenste accijnsverhoging zou verdwijnen, is hiermee definitief verdwenen.

Er was nog reden voor optimisme, omdat CDA en PVV zich als felle tegenstanders van de belastingverhoging uitspraken. Dit terwijl VVD en PvdA steun van de oppositie nodig hadden om het begrotingsakkoord door de Eerste Kamer te loodsen. Maar uiteindelijk bleken CDA en PVV niet nodig voor een meerderheid. De partijen waarmee de coalitie nu wél een akkoord heeft bereikt, vinden de lastenverzwaring geen probleem.

Autobrief

In 2011 legden de branche en staatssecretaris Weekers alle autobelastingen en -voordelen tot en met 2015 vast in een Autobrief. Bovag-woordvoerder Tom Huyskens: “Alles staat daarin tot in detail beschreven. Zo ook de CO2-grenzen voor de komende jaren. Er staat letterlijk in dat de afspraken die we maakten ‘in beton gegoten zijn’, maar de Autobrief kan nu kennelijk zomaar de prullenbak in. Hij is tijdens de onderhandelingen overboord gekieperd.”

Bovag, ANWB en RAI Vereniging zijn dan ook teleurgesteld in het begrotingsakkoord. “De overheid laat zich van haar onbetrouwbare kant zien”, reageert Huyskens. “De automobilist is altijd de klos. Ze zitten gewoon in hun kamertje te bedenken waar ze geld vandaan moeten halen, kijken uit het raam, zien auto’s rijden en worden zo op een idee gebracht.” Ook ANWB-directeur Guido van Woerkom vindt dat die groep te vaak de klos is: “Er wordt voortdurend naar de automobilist gekeken. Dat vinden we veel te makkelijk.”

Zelfstandigenaftrek

De positie van kleine zelfstandigen blijft met het nieuwe akkoord onveranderd. Op 1 oktober werden nog ruim 65.000 handtekeningen tegen de aangekondigde bezuinigingen op de aftrekpost verzameld en aangeboden aan D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold en CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma. Er was toen sprake van een jaarlijkse bezuiniging van 300 miljoen euro per 2015. Eerder zou zelfs 500 miljoen op de aftrekpost beknibbeld worden.

Over het behoud van de zelfstandigenaftrek is Bovag wel te spreken, al is de brancheorganisatie nog afwachtend. “De eerste signalen zijn heel positief, maar we houden een slag om de arm. We willen de uitwerking van de plannen afwachten.” De woordvoerder voegt daaraan toe: “Eigenlijk is er wat de zelfstandigenaftrek helemaal geen sprake van vooruitgang. We zijn nu gewoon weer terug bij het oude.”

Schijnconstructies

Het kabinet heeft laten weten wel actie te gaan ondernemen tegen schijnconstructies. De aanpak van bedrijven die onder andere personeelsleden ontslaan om ze vervolgens als zzp’er weer in dienst te nemen, zou 100 miljoen kunnen opleveren.

De aangekondigde maatregelen worden pas toegelicht en uitgewerkt in een officiële nota van wijzigingen. Dat document is nog niet openbaar gemaakt.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

7 reacties op “Zelfstandigenaftrek blijft, autobelastingen flink omhoog”

Roy Smitkoning|16.10.13|12:42

Grappige foto.
Er wordt je met de opleiding voor rijinstructeurs voorgespiegeld dat je bakken met geld aan de rechterkant ( passagiers stoel ) als rijinstructeur kunt verdienen.
Op de foto is te zien dat je dezelfde bakken met geld aan de linkerkant van de auto weet kwijt bent. Maar de les prijs gaat de komende jaren toch stijgen?

Youran van Ark|17.10.13|12:22

Bij ons gaat er in januari gewoon een eurotje per uur bij.
Opgelost.
Als ze rijscholen nou gewoon eens onder het onderwijs btw tarief laten vallen.
Waarom vallen wij onder transport?! Wie transporteer ik dan?
Start en eindpunt zijn hetzelfde.
Is de doelstelling van de les transport of onderwijs?

rijschool twice|17.10.13|15:34

Sinds wanneer vallen wij onder transport? Heb ik iets gemist?

@ roy door de marktwerking zullen de prijzen nog meer dalen. Meer nieuwe instructeurs die een klantenkring willen maken en mensen die minder te besteden hebben, ook studenten en die dus kijken waar het lessen het goedkoopst is. In deze branche maar ook andere zullen heel veel kleine zelfstandigen ten onder gaan dus zelfstandigen aftrek behouden dan kost dan uiteindelijk minder

Henk de Groot|20.10.13|13:44

Pecies Youran dat zou men nou moeten doen gewoon gerechtigheid en ons onder het onderwijstarief van 6% laten vallen. Maar dat zal niemand ooit voor elkaar krijgen zelf geen branche organisatie die zich hier voor in wil zetten. Geen branche organisatie die ook maar ergens actie voor gaat voeren omdat we hier alles pikken als makke schapen. Nou daarom ben ik dus geen lid van een branche organisatie!!!

John van den Kieboom|21.10.13|16:51

@ Henk de Groot,

Onderwijs is BTW vrij dus 0 % BTW. Daar staat overigens wel tegenover dat men dan ook geen BTW over gekochte goederen kan terugvorderen. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/vrijstelling_in_het_onderwijs

Henk de Groot|27.10.13|16:16

Okè John nog beter 0 % en de BTW over gekochte goederen terug vorderen is ook geen vetpot dus kom maar op….Mag ook rustig 6 % hoor ben ik ook al tevreden mee. Maar ja je krijgt tot op heden geen enkele reactie van welke branchevereniging dan ook, gek he dat ze niks van zich laten horen of zou dat komen dat ik nergens lid van ben….Wat een geweldige eenheid in dit land en onder de Rij-Instructeurs!!

John van den Kieboom|28.10.13|16:54

@ Henk de Groot,

Verlaging van het BTW tarief gaat niet gebeuren. In 2010 is zelfs het hoge BTW tarief voor de cat. C en D ingevoerd. Dat was tot dan toe vrijgesteld van BTW. Dat brancheverenigingen hier niet (meer) op reageren lijkt me daarom logisch. Examens zijn inmiddels BTW vrij maar is er 1 rijschool die daarop zijn examen tarieven heeft verlaagd? Volgens mij niet. Het probleem ligt elders. Er zijn te veel aanbieders en daarom zijn de prijzen laag en dus de winsten klein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zelfstandigenaftrek blijft, autobelastingen flink omhoog | RijschoolPro
Tanken lesauto

Zelfstandigenaftrek blijft, autobelastingen flink omhoog

Slecht nieuws voor de rijschoolhouder. Dieselprijzen gaan per 2014 met minimaal 3,6 cent per liter omhoog vanwege stijgende accijnzen. Ook wordt de bpm voor personenauto’s en motorrijwielen hoger. Dit staat in het begrotingsakkoord van het kabinet en de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP. Dat de geplande bezuinigingen op de zelfstandigenaftrek niet meer doorgaan, is een pleister op de wonden. 

Met het aanscherpen van de CO2-grenzen in de bpm-tabel wil het kabinet jaarlijks 250 miljoen euro bij elkaar harken. In de planning stond nog een verlaging van de motorrijtuigenbelasting, maar die gaat niet door: die maatregel zou 200 miljoen euro kosten.

Accijnzen

De accijnzen op diesel gaan per 2014 met 3 cent omhoog. Daar bovenop komen nog inflatiecorrectie (ook voor benzine) en 21 procent BTW. De literprijs kan op die manier al gauw met 5 cent stijgen. De goede hoop dat de door coalitiepartijen VVD en PvdA gewenste accijnsverhoging zou verdwijnen, is hiermee definitief verdwenen.

Er was nog reden voor optimisme, omdat CDA en PVV zich als felle tegenstanders van de belastingverhoging uitspraken. Dit terwijl VVD en PvdA steun van de oppositie nodig hadden om het begrotingsakkoord door de Eerste Kamer te loodsen. Maar uiteindelijk bleken CDA en PVV niet nodig voor een meerderheid. De partijen waarmee de coalitie nu wél een akkoord heeft bereikt, vinden de lastenverzwaring geen probleem.

Autobrief

In 2011 legden de branche en staatssecretaris Weekers alle autobelastingen en -voordelen tot en met 2015 vast in een Autobrief. Bovag-woordvoerder Tom Huyskens: “Alles staat daarin tot in detail beschreven. Zo ook de CO2-grenzen voor de komende jaren. Er staat letterlijk in dat de afspraken die we maakten ‘in beton gegoten zijn’, maar de Autobrief kan nu kennelijk zomaar de prullenbak in. Hij is tijdens de onderhandelingen overboord gekieperd.”

Bovag, ANWB en RAI Vereniging zijn dan ook teleurgesteld in het begrotingsakkoord. “De overheid laat zich van haar onbetrouwbare kant zien”, reageert Huyskens. “De automobilist is altijd de klos. Ze zitten gewoon in hun kamertje te bedenken waar ze geld vandaan moeten halen, kijken uit het raam, zien auto’s rijden en worden zo op een idee gebracht.” Ook ANWB-directeur Guido van Woerkom vindt dat die groep te vaak de klos is: “Er wordt voortdurend naar de automobilist gekeken. Dat vinden we veel te makkelijk.”

Zelfstandigenaftrek

De positie van kleine zelfstandigen blijft met het nieuwe akkoord onveranderd. Op 1 oktober werden nog ruim 65.000 handtekeningen tegen de aangekondigde bezuinigingen op de aftrekpost verzameld en aangeboden aan D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold en CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma. Er was toen sprake van een jaarlijkse bezuiniging van 300 miljoen euro per 2015. Eerder zou zelfs 500 miljoen op de aftrekpost beknibbeld worden.

Over het behoud van de zelfstandigenaftrek is Bovag wel te spreken, al is de brancheorganisatie nog afwachtend. “De eerste signalen zijn heel positief, maar we houden een slag om de arm. We willen de uitwerking van de plannen afwachten.” De woordvoerder voegt daaraan toe: “Eigenlijk is er wat de zelfstandigenaftrek helemaal geen sprake van vooruitgang. We zijn nu gewoon weer terug bij het oude.”

Schijnconstructies

Het kabinet heeft laten weten wel actie te gaan ondernemen tegen schijnconstructies. De aanpak van bedrijven die onder andere personeelsleden ontslaan om ze vervolgens als zzp’er weer in dienst te nemen, zou 100 miljoen kunnen opleveren.

De aangekondigde maatregelen worden pas toegelicht en uitgewerkt in een officiële nota van wijzigingen. Dat document is nog niet openbaar gemaakt.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

7 reacties op “Zelfstandigenaftrek blijft, autobelastingen flink omhoog”

Roy Smitkoning|16.10.13|12:42

Grappige foto.
Er wordt je met de opleiding voor rijinstructeurs voorgespiegeld dat je bakken met geld aan de rechterkant ( passagiers stoel ) als rijinstructeur kunt verdienen.
Op de foto is te zien dat je dezelfde bakken met geld aan de linkerkant van de auto weet kwijt bent. Maar de les prijs gaat de komende jaren toch stijgen?

Youran van Ark|17.10.13|12:22

Bij ons gaat er in januari gewoon een eurotje per uur bij.
Opgelost.
Als ze rijscholen nou gewoon eens onder het onderwijs btw tarief laten vallen.
Waarom vallen wij onder transport?! Wie transporteer ik dan?
Start en eindpunt zijn hetzelfde.
Is de doelstelling van de les transport of onderwijs?

rijschool twice|17.10.13|15:34

Sinds wanneer vallen wij onder transport? Heb ik iets gemist?

@ roy door de marktwerking zullen de prijzen nog meer dalen. Meer nieuwe instructeurs die een klantenkring willen maken en mensen die minder te besteden hebben, ook studenten en die dus kijken waar het lessen het goedkoopst is. In deze branche maar ook andere zullen heel veel kleine zelfstandigen ten onder gaan dus zelfstandigen aftrek behouden dan kost dan uiteindelijk minder

Henk de Groot|20.10.13|13:44

Pecies Youran dat zou men nou moeten doen gewoon gerechtigheid en ons onder het onderwijstarief van 6% laten vallen. Maar dat zal niemand ooit voor elkaar krijgen zelf geen branche organisatie die zich hier voor in wil zetten. Geen branche organisatie die ook maar ergens actie voor gaat voeren omdat we hier alles pikken als makke schapen. Nou daarom ben ik dus geen lid van een branche organisatie!!!

John van den Kieboom|21.10.13|16:51

@ Henk de Groot,

Onderwijs is BTW vrij dus 0 % BTW. Daar staat overigens wel tegenover dat men dan ook geen BTW over gekochte goederen kan terugvorderen. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/vrijstelling_in_het_onderwijs

Henk de Groot|27.10.13|16:16

Okè John nog beter 0 % en de BTW over gekochte goederen terug vorderen is ook geen vetpot dus kom maar op….Mag ook rustig 6 % hoor ben ik ook al tevreden mee. Maar ja je krijgt tot op heden geen enkele reactie van welke branchevereniging dan ook, gek he dat ze niks van zich laten horen of zou dat komen dat ik nergens lid van ben….Wat een geweldige eenheid in dit land en onder de Rij-Instructeurs!!

John van den Kieboom|28.10.13|16:54

@ Henk de Groot,

Verlaging van het BTW tarief gaat niet gebeuren. In 2010 is zelfs het hoge BTW tarief voor de cat. C en D ingevoerd. Dat was tot dan toe vrijgesteld van BTW. Dat brancheverenigingen hier niet (meer) op reageren lijkt me daarom logisch. Examens zijn inmiddels BTW vrij maar is er 1 rijschool die daarop zijn examen tarieven heeft verlaagd? Volgens mij niet. Het probleem ligt elders. Er zijn te veel aanbieders en daarom zijn de prijzen laag en dus de winsten klein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.