Tot einde jaar flink belastingvoordeel op plug-in hybride

Voor zzp’ers met een rijschool gelden tot het einde van dit jaar fikse belastingvoordelen op elektrisch rijden. De kleinschaligheidsaftrek (KIA), de milieu-investeringsaftrek (MIA), de mogelijkheid tot willekeurig afschrijven (Vamil) en de vrijstelling van zowel motorrijtuigenbelasting als bpm maken dat bijvoorbeeld een Prius Plug-in Hybrid onder de streep nog maar €13.356 (excl. BTW) hoeft te kosten. Een rijschoolhouder die een CO2-zuinige auto als tweede auto aankoopt en het nieuwe voertuig privé gebruikt, kan daarnaast zijn huidige lesauto uit de bijtelling halen. Auto’s met stekker die vóór 1 januari 2014 zijn aangeschaft en geregistreerd, hebben nog vijf jaar lang een bijtellingstarief van 0 procent. 

Het 0 procent bijtellingstarief op elektrische en semi-elektrische auto’s geldt slechts wanneer het kenteken voor het einde van dit jaar op naam is gesteld. Daarnaast worden de belastingvoordelen als de bpm per 2015 minder. Juist nu is het voor rijschoolhouders dus nog een gunstige tijd om te investeren. Zo heeft de Prius Plug-in Hybrid een consumentenprijs van €39.645. Maar alle voordelen meegerekend, blijft er voor een zzp-rijschoolhouder een bedrag van €13.356 (excl. BTW) over (zie rekenvoorbeeld). Dit bij een belastbaar inkomen tot maximaal €55.991 euro en het daarbij horende belastingtarief van 42 procent waar een groot aantal rijschoolhouders onder valt.

Rijscholen

Plug-in hybride auto’s komen vanwege de lage CO2-uitstoot dit jaar nog in aanmerking voor zowel vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, bpm én bijtelling. Daarnaast kan met de KIA en de MIA de fiscale winst van het bedrijf eenmalig met 28 en 36 procent van de aanschafprijs (exclusief BTW) worden verlaagd. Met de Vamil-regeling mag al in het jaar van aankoop 75 procent van het investeringsbedrag worden afgeschreven. Een regeling die de ondernemer rente- en liquiditeitsvoordelen oplevert.

Een elektrische of plug-in hybride auto valt op creatieve manier in rijscholen in te passen. Omdat het automaten zijn, kunnen rijschoolhouders hun leerlingen allereerst opleiden voor het automatenrijbewijs. Ook bestaat de mogelijkheid om leerlingen de eerste 10 tot 20 lessen in de hybride te laten rijden en vervolgens over te schakelen naar een diesel. De zzp’er kan dan privé gebruik maken van de elektrische auto en de huidige auto op die manier uit de bijtelling halen. Dit levert over vijf jaar al snel een bedrag van €12.500 op, omdat elektrische auto’s 60 maanden lang een bijtellingstarief van 0 procent hebben. De dieselauto maakt daarnaast minder kilometers, waardoor uiteindelijk een hogere restwaarde overblijft.

Aantrekkelijk

Om de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s voor ondernemers aantrekkelijk te maken, voerde de overheid eerder verschillende belastingvoordelen door. Uit de plannen in het nieuwe begrotingsakkoord blijkt nu dat de bpm voor personenauto’s per 2015 omhoog gaat door de aanscherping van de CO2-grenzen. Omdat plug-in hybride auto’s een lagere uitstoot hebben dan auto’s die op diesel rijden, valt ook hier in de toekomst voordeel te behalen.

Dat er voor zeer zuinige auto’s geen 0 procent bijtellingstarief meer geldt als de aankoop na 31 december van dit jaar plaatsvindt, is al langer bekend. Voor personenauto’s die in 2014 en 2015 worden aangeschaft en een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km hebben, geldt gedurende 60 maanden een bijtellingstarief van 7 procent. Wie optimaal van alle belastingvoordelen van een elektrische auto wil profiteren, zal dus nog voor het einde van dit jaar moeten investeren.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Tot einde jaar flink belastingvoordeel op plug-in hybride”

Michael Sonderman|06.11.13|17:26

Gelukkig wist ik dit in februari al, op 8 Maart een Mitsubishi Outlander PHEV besteld.
20 december komt de mijne aan in Zeebrugge, op de valreep 2013 op kenteken.
+ inzetbaar voor E bij B met 1500 KG trekgewicht.
Helaas uitverkocht voor dit jaar, dus als je er van wilt profiteren, zal je het met een Volt/Ampera of Prius moeten doen.

Marcel Kort|07.11.13|19:42

En als je dan op één volle dag leerlingen hebt die bijvoorbeeld op les 15 zit in de Hybride en daarna een leerling hebt op les 25 in de diesel.
Een leuk verhaal maar onwerkbaar. Uiteraard is het wel leuk om er een auto bij te hebbewn zodat je automaat rijles kan geven. Maar dan nog….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.