‘Een gezonde rijschool is geen zaak van geld, maar van willen’

Visie en strategie voor een rijschool bepalen en doorvoeren is vaak geen kwestie van grote bedragen neertellen, maar een zaak van de tijd maken en moeite doen. “Negen van de tien keer hoeft een goede aanpak amper geld te kosten. De situatie verandert soms al door aan één of twee knoppen te draaien. En in plaats van er geld op toe te leggen, levert het dikwijls juist besparingen op.” Dat stelt organisatiecoach Ed Dohle. “Door te werken met een visie en een strategie leer je te focussen op dat wat werkt en ga je alles wat onnodig is of niets oplevert loslaten.”  

Volgens Dohle gebeurt het werken aan de hand van een duidelijke visie en strategie veel te weinig binnen de branche. “Rijscholen willen die lesauto wel vol krijgen en zich onderscheidend neerzetten, maar doen daar om de een of andere reden te weinig aan. Het komt niet zelden voor dat rijschoolhouders de unieke kenmerken van hun onderneming niet eens kunnen benoemen, laat staan op potentiële klanten overbrengen. En juist nú is dat zo belangrijk. Rijschoolhouders handelen wat dat betreft te vaak alsof ze instructeurs zijn die toevallig ook een bedrijf te runnen hebben. Al gaat het in sommige gevallen ook goed, de visie en strategie die bij het hebben van een onderneming komt kijken, wordt nog te vaak vergeten.”

Branche

Volgens de coach begint het allemaal bij het concreet maken en benoemen van dat wat je als onderneming wil zijn en uitstralen. “Zeker in deze krappe markt moet je als rijschoolhouder niet bij de pakken neer gaan zitten, maar anders gaan denken, proactief zijn en in plaats van ‘lijder’ een ‘leider’ van de eigen organisatie zijn.”

Hij vervolgt: “Want pas wanneer je bewust de identiteit van je bedrijf hebt bepaald, kun je plannen maken om de ‘paarse koe’ in het weiland te zijn. Dat is immers waar je naartoe wilt: je wilt dat het jouw onderneming is die opvalt tussen al die andere ‘doorsnee koeien’.”

Kwaliteit

Termen als ‘kwaliteit’, ‘succes verzekerd’, ‘goed onderhouden lesauto’s’, ‘vakkundig’  en ‘betrouwbaar’ op websites van rijscholen: volgens Dohle zijn ze niet voldoende om in de huidige branche nieuwe leerlingen te trekken. “Ik zie het bijna op iedere rijschoolwebsite terugkomen, maar je moet je afvragen of je je met die punten onderscheidt van het gros. En trek je potentiële leerlingen nu echt over de streep door te melden dat de auto waarin ze gaan lessen op tijd bij de garage is geweest?”

Het idee dat een leerling bij het begrip ‘kwaliteit’ heeft, kan daarnaast wel eens heel anders zijn dan de manier waarop de rijschool over kwaliteit denkt, zo stelt hij. “Want wat is kwaliteit precies? Een hoog slagingspercentage? Punctualiteit? Of de nieuwste modellen lesauto’s? Wees concreet en ben niet te snel tevreden met wat loze kreten op je promotiemateriaal.”

Visie

Dohle werkt momenteel met verschillende rijscholen die ondersteund willen worden bij de ontwikkeling van een visie en een strategie. Dit omdat ze een extra stap willen zetten en zich willen onderscheiden, maar nog niet zien hoe. “Allereerst ga je dan kijken naar de wensen en dromen van de ondernemer. Soms gaat het daar al mis en blijkt iemand te willen groeien naar het dubbele aantal lesauto’s, terwijl de mede-eigenaar daar juist weinig in ziet. De visie van die onderneming is dan een grote wirwar waar weer structuur in moet worden aangebracht. Zo’n probleem moet verholpen worden, voordat je verdere stappen nemen kunt.”

Er moet in zo’n geval eerst tot een eenduidige visie gekomen worden, voordat een strategisch plan ontwikkeld kan worden, aldus de coach. “Je moet er wat voor doen en voor over hebben, maar het is mogelijk om een goede visie en strategie te bepalen. Ook voor de minder creatieve rijschoolhouders binnen de branche.”

USP

Ook aan het bepalen van een ‘unique selling point’ moet bij veel ondernemingen gewerkt worden, laat Dohle weten. “Zo heb ik met een rijschoolhouder om de tafel gezeten die haar maatschappelijke betrokkenheid als onderscheidend kenmerk aanduidde. Maar hoe ze dat uit moest dragen, dat wist ze niet. We hebben die betrokkenheid vervolgens vorm gegeven door verkeershesjes met het bedrijfslogo aan onder andere klaar-overs in de regio uit te delen. Op die manier is ze sociaal betrokken en zorgt ze daarnaast dat mensen meteen aan haar denken als het over een rijopleiding gaat.”

De kosten wegen daarbij niet op tegen de aandacht en nieuwe klanten die de strategie oplevert, aldus de organisatiecoach. “Deze rijschoolhoudster is zelfs nog verder gegaan en heeft de visie en strategie ook bij haar medewerkers verankerd door een gezamenlijke sessie in te plannen. Ze zijn met z’n allen bij me over de vloer geweest. Ook het personeel is nu dus tot in detail op de hoogte van de koers die met die rijschool wordt gevaren. En dat merkt een leerling ook.”

Personeel

Een visie of strategie kan ook op een andere manier worden uitgedragen, zo laat Dohle weten. “Een rijschool kan er bijvoorbeeld voor kiezen om uitsluitend in BMW’s les te geven. Daarmee kun je naar buiten treden en trek je een duidelijke doelgroep. Ervaring leert dat een dergelijke aanpak ook bij werknemers tot enthousiasme leidt. Ze weten namelijk waar het bedrijf voor staat en hebben houvast.”

Ook voor ondernemingen met personeel is het dus van belang om een duidelijke strategie te voeren, aldus de organisatiecoach. “Want het gaat niet alleen om het binnenhalen van nieuwe mensen op de korte termijn, de gehele structuur binnen een organisatie moet kloppen. Ook eventuele werknemers moeten de visie en strategie kennen en consequent zijn in de uitvoering ervan. Zij dragen het immers uit naar de leerling toe en zorgen ervoor dat hetgeen je als rijschool voor staat al dan niet wordt overgebracht”, aldus Dohle. “En totale visie leidt tot nieuwe klanten. Het gaat om het totaalplaatje.”

Ondernemen

Dohle verzorgt via de VerkeersPro Academy verschillende masterclasses ‘Strategie voor jouw Rijschool’. Die bestaan uit een gezamenlijk deel en een individuele sessie. “In groepsverband wordt naar de mogelijkheden in de huidige branche gezocht. Je oefent dan met het ontwikkelen en opstellen van visies en strategieën en krijgt daarop meteen feedback.”

Enkele weken later volgt een één op één-coachingssessie, waar met de rijschoolhouder dieper wordt ingegaan op de visie en strategie van die specifieke rijschool. De manier waarop de rijschool zich onderscheidend in de markt kan zetten, staat daarbij centraal. “Tijdens dat gedeelte doe ik tips en trucs aan de hand die specifiek voor die rijschool van toegevoegde waarde zijn. Daarna kan een rijschoolhouders meteen aan de slag en is het alleen nog een kwestie van willen en echt doen. Ik geef de aanzet, maar uiteindelijk gaan ze het zelf doen. En daar kunnen mooie dingen van komen.”

Roosmarijn Dierick

Meld je nu aan voor de masterclass ‘Strategie voor jouw Rijschool’ door Ed Dohle via www.verkeerspro.nl/academy

Auteur: Roosmarijn Dierick

3 reacties op “‘Een gezonde rijschool is geen zaak van geld, maar van willen’”

Jos Dorenbos|14.05.14|05:07

Ik heb het verhaal volledig gelezen. Toen ik 26 jaar geleden begon met rijles geven was er al sprake van concurrentie. Het gevolg is dat je creatief word en naar verbeteringen gaat zoeken. Al snel merkte ik op dat ik het anders deed dan de rest. De laatste tien jaar ben ik in de huid van de leerling gekropen,zover dat ik bij de botten uitkwam. Deze meneer verteld mij niets nieuws en er word voorbijgegaan aan de ongezonde concurrentiedruk van dit moment waar geen onderzoek naar is gedaan.

Michel Hendriks|15.05.14|12:19

Helemaal waar. Een branche waar te veel rijscholen zijn, daar is geen strategie tegen opgewassen. In ieder geval een mooi reclame/marketingverhaal voor Verkeerspro!

Ed Dohle|12.06.14|13:58

Natuurlijk zijn er rijscholen die succesvol zijn in deze branche met extreem veel concurrentie. Die weten hoe ze het moeten doen.
Er zijn ook rijscholen die een duwtje in de goede richting nodig hebben en daar is deze masterclass voor bedoelt! Inmiddels zijn er al diverse rijscholen geweest die de masterclass hebben bezocht en daarna met hun (andere) visie en strategie aan de slag zijn gegaan. En uiteraard nemen we uitvoerig de heftige concurrentiedruk mee in de masterclass.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.