‘Met onze elektrische automaat blijven leerlingen binnenboord’

Een volledig elektrische lesauto kan volgens rijschoolhoudster Dyane Aalders een ideale aanvulling zijn op het wagenpark van een kleine rijschool. Want naast de fiscale voordelen en het milieu-aspect, is het voor een onderneming met een beperkt aantal automaatkandidaten naar haar zeggen een prima alternatief. “Wij hebben sinds begin dit jaar naast onze handgeschakelde diesel ook een elektrische automaat. Leerlingen die bij ons rijlessen volgen maar na een medische keuring op automaatrijlessen over moeten stappen, kunnen bij ons gewoon hun opleiding afronden. Omdat een groot deel van onze leerlingen autisme of ADHD heeft, behouden we zo ons leerlingenbestand en kunnen we afmaken waarmee we begonnen zijn.”

Er bestaat kritiek op de maximale rijtijd van volledig elektrische auto’s als lesauto, zo weet ook de rijschoolhoudster van de gelijknamige rijschool uit Nijmegen. Toch besloot ze samen met haar man de volledig elektrische automaat een kans te geven en schafte begin dit jaar een Renault Zoë aan. “In ons geval is het geen probleem om na twee of drie automaatlessen van 90 minuten op de handgeschakelde diesel over te stappen”, zo stelt Aalders. “Daarin houden we rekening in onze leerlingplanning.”

Rijschool

Sinds 2,5 jaar is Dyane Aalders eigenaar van haar eigen rijschool in Nijmegen. Haar partner Fred ondersteunt in de administratie, het onderhoud van de website en social media-kanalen. “Op die manier kan ik me volledig op mijn rijlessen focussen”, zo laat ze weten. Aalders kreeg in de afgelopen jaren naar eigen zeggen regelmatig de vraag naar automaat-rijlessen. “Dan moest ik steeds nee verkopen.”

Omdat ze ook de wens had om meer duurzaam te ondernemen en leerlingen met een automaat-advies te behouden, is Aalders een zondagmiddag gaan googelen, zo stelt ze. “En na de proefrit waren we verkocht. Fiscaal liet het zich ook gemakkelijk voorrekenen. Want bij de elektrische auto is de bijtelling bij privé-gebruik maar 4 procent en de auto is vrij van bpm en wegenbelasting. We hebben ‘m aangeschaft en er bij Peter Claassen dubbele bediening in laten zetten. Inmiddels geven we er volop les mee.”

Elektrisch

Door de aanschaf van de elektrische auto zijn kandidaten die bij alleen de handgeschakelde lesauto afgevallen zouden zijn, binnenboord gebleven. Daarnaast boort de rijschool ook een extra doelgroep aan, zo laat Aalders weten. “Die groep bestaat uit personen die al van meet af aan weten dat ze automatisch willen rijden. De uren die ik in de automaat meerijd, zijn trouwens lekker comfortabel, ook als ik nieuwe kandidaten in de auto heb zitten. Want door de taploze versnelling word ik als rijinstructeur niet meer ‘zeeziek’.”

“De elektrische automaat gaat na 2 tot 3 lessen aan de eigen laadpaal, en is vervolgens binnen twee lessen weer volledig opgeladen en klaar voor gebruik. Die momenten plannen we van tevoren in”, aldus de rijschoolhoudster.

Service

De elektrische automaat wordt binnen de rijschool overigens breder ingezet, zo laat  ze daarbij weten. “Naast de mogelijkheid voor kandidaten om over te stappen van een handgeschakelde auto naar een automaat, mogen onze ‘schakelleerlingen’ tijdens hun rijopleiding ook een keer lessen in de elektrische lesauto. Want veel ouders van leerlingen bijvoorbeeld rijden in een automaat. Door onze lesauto weten de jongeren meteen met een automaat om te gaan als ze na het behalen van hun rijbewijs een keer met de auto van hun ouders op pad gaan.”

Met de toevoeging van de elektrische automaat aan het wagenpark, probeert Aalders naar eigen zeggen op verschillende manieren extra service te bieden. “We willen kandidaten zo goed mogelijk voorbereiden op het zelfstandig rijden na het behalen van het rijbewijs.” Volgens de rijschoolhoudster wordt die aanpak goed ontvangen: “Onze kandidaten zijn hartstikke enthousiast over de extra mogelijkheden die we bieden.”

Kandidaat

“We hebben voor onze kandidaten overigens heel specifiek op de binnenruimte gelet”, zo geeft Aalders daarbij aan. “Een autistische leerling bijvoorbeeld, moet immers niet het idee hebben dat de bijrijder bij hem op schoot zit. Als een onbekende, misschien wat bredere examinator voor het praktijkexamen naast een autistische kandidaat plaatsneemt, kan dat intimiderend zijn. Zeker in een examensituatie, waar al voldoende stress is.”

De aanschaf van de elektrische automaat is door de rijschoolhouders via kanalen als Facebook, Twitter en Google+ naar buiten toe gecommuniceerd. Aalders: “Wij geloven al lang niet meer in advertenties in kranten en dergelijken. Dat hebben we in het verleden wel geprobeerd, maar levert niets op. Het gaat om mond-tot-mondreclame en een goede website, Google-ranking en vindbaarheid. Daarnaast kreeg de gemeente Nijmegen lucht van de aanschaf van onze nieuwste lesauto. Tweets van de wethouder en Natuur & Milieu hebben aan de bekendheid bijgedragen.”

Website

De onderneemster zegt fors tijd geïnvesteerd te hebben in de website van de rijschool. “We vinden het belangrijk om een aantrekkelijke en uitgebreide website te hebben. Wij willen potentiële leerlingen van tevoren informeren, want met het kiezen van een rijopleiding is veel geld gemoeid. Een leerling moet weten waar hij terechtkomt.”

Zeker voor kandidaten binnen haar doelgroep, jongeren met ADHD en autisme, is het daarom het investeren waard, zo stelt ze. “Vergelijk het met het kiezen van een nieuwe tv. Je vergelijkt leveranciers en leest recensies en kiest dan pas de leverancier waar je het meeste vertrouwen in hebt. In tegenstelling tot een televisie zouden we bij de rijopleiding overigens niet adviseren om voor de goedkoopste te gaan.”

Duurzaam

De elektrische automaat staat inmiddels dagelijks voor één of meerdere lessen ingepland, zo meldt de rijschoolhoudster. “Automaten hebben een stoffig imago. Maar onze auto is ruim en stil en rijdt heel aangenaam. En natuurlijk vindt iedereen het leuk om bij de verkeerslichten sneller weg te zijn dan het andere verkeer.”

Duurzaam ondernemen smaakt wat Aalders betreft ‘naar meer, zo besluit Aalders. “Bij de vervanging van de schakelauto zullen we zeker weer kijken wat mogelijk is. Maar handgeschakelde hybrides bestaan amper en voor waterstof is het ook nog te vroeg. Maar aardgas behoort misschien wel tot de mogelijkheden. We zullen zien wat de volgende auto gaat worden”.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

3 reacties op “‘Met onze elektrische automaat blijven leerlingen binnenboord’”

Youran van Ark|13.03.15|09:33

Goed idee!
Succes

Kees Foks|15.03.15|17:34

Goed idee maar helaas door het beleid van de overheid/cbr ben ik zonder te verhuizen steeds verder weg gehuisvest van de oproepplaats. bij ons rijd een leerling ong 90 km per rijles . dus een elektra auto zal nog een flink grotere reikwijdte moeten krijgen om voor mij zinvol te zijn. En ter zijde iedere rijschool zit vol met autisme en adhd . over een paar jaar is er weer een andere stoornis aan de beurt.

Gekke henkie|09.04.15|18:50

Je krijgt dan ook alleen meer mensjes erbij die niet kunnen schakelen en koppelen, geweldig! voorramen vol geplakt met navigatie zooi, tevaak op metertje kijken reclame, niet meer kunnen schakelen, niet meer zelf denken.. hoe staat het met de veiligheid tegenwoordig?

We moeten steeds vaker opletten waarom die ei(kel) plots afslaat zonder eerst te kijken of plots afremt terwijl de afslag 600 meter verderop is.
Houd links aan, en zo hebben we teveel links rijders en fijne files!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Met onze elektrische automaat blijven leerlingen binnenboord’ | RijschoolPro

‘Met onze elektrische automaat blijven leerlingen binnenboord’

Een volledig elektrische lesauto kan volgens rijschoolhoudster Dyane Aalders een ideale aanvulling zijn op het wagenpark van een kleine rijschool. Want naast de fiscale voordelen en het milieu-aspect, is het voor een onderneming met een beperkt aantal automaatkandidaten naar haar zeggen een prima alternatief. “Wij hebben sinds begin dit jaar naast onze handgeschakelde diesel ook een elektrische automaat. Leerlingen die bij ons rijlessen volgen maar na een medische keuring op automaatrijlessen over moeten stappen, kunnen bij ons gewoon hun opleiding afronden. Omdat een groot deel van onze leerlingen autisme of ADHD heeft, behouden we zo ons leerlingenbestand en kunnen we afmaken waarmee we begonnen zijn.”

Er bestaat kritiek op de maximale rijtijd van volledig elektrische auto’s als lesauto, zo weet ook de rijschoolhoudster van de gelijknamige rijschool uit Nijmegen. Toch besloot ze samen met haar man de volledig elektrische automaat een kans te geven en schafte begin dit jaar een Renault Zoë aan. “In ons geval is het geen probleem om na twee of drie automaatlessen van 90 minuten op de handgeschakelde diesel over te stappen”, zo stelt Aalders. “Daarin houden we rekening in onze leerlingplanning.”

Rijschool

Sinds 2,5 jaar is Dyane Aalders eigenaar van haar eigen rijschool in Nijmegen. Haar partner Fred ondersteunt in de administratie, het onderhoud van de website en social media-kanalen. “Op die manier kan ik me volledig op mijn rijlessen focussen”, zo laat ze weten. Aalders kreeg in de afgelopen jaren naar eigen zeggen regelmatig de vraag naar automaat-rijlessen. “Dan moest ik steeds nee verkopen.”

Omdat ze ook de wens had om meer duurzaam te ondernemen en leerlingen met een automaat-advies te behouden, is Aalders een zondagmiddag gaan googelen, zo stelt ze. “En na de proefrit waren we verkocht. Fiscaal liet het zich ook gemakkelijk voorrekenen. Want bij de elektrische auto is de bijtelling bij privé-gebruik maar 4 procent en de auto is vrij van bpm en wegenbelasting. We hebben ‘m aangeschaft en er bij Peter Claassen dubbele bediening in laten zetten. Inmiddels geven we er volop les mee.”

Elektrisch

Door de aanschaf van de elektrische auto zijn kandidaten die bij alleen de handgeschakelde lesauto afgevallen zouden zijn, binnenboord gebleven. Daarnaast boort de rijschool ook een extra doelgroep aan, zo laat Aalders weten. “Die groep bestaat uit personen die al van meet af aan weten dat ze automatisch willen rijden. De uren die ik in de automaat meerijd, zijn trouwens lekker comfortabel, ook als ik nieuwe kandidaten in de auto heb zitten. Want door de taploze versnelling word ik als rijinstructeur niet meer ‘zeeziek’.”

“De elektrische automaat gaat na 2 tot 3 lessen aan de eigen laadpaal, en is vervolgens binnen twee lessen weer volledig opgeladen en klaar voor gebruik. Die momenten plannen we van tevoren in”, aldus de rijschoolhoudster.

Service

De elektrische automaat wordt binnen de rijschool overigens breder ingezet, zo laat  ze daarbij weten. “Naast de mogelijkheid voor kandidaten om over te stappen van een handgeschakelde auto naar een automaat, mogen onze ‘schakelleerlingen’ tijdens hun rijopleiding ook een keer lessen in de elektrische lesauto. Want veel ouders van leerlingen bijvoorbeeld rijden in een automaat. Door onze lesauto weten de jongeren meteen met een automaat om te gaan als ze na het behalen van hun rijbewijs een keer met de auto van hun ouders op pad gaan.”

Met de toevoeging van de elektrische automaat aan het wagenpark, probeert Aalders naar eigen zeggen op verschillende manieren extra service te bieden. “We willen kandidaten zo goed mogelijk voorbereiden op het zelfstandig rijden na het behalen van het rijbewijs.” Volgens de rijschoolhoudster wordt die aanpak goed ontvangen: “Onze kandidaten zijn hartstikke enthousiast over de extra mogelijkheden die we bieden.”

Kandidaat

“We hebben voor onze kandidaten overigens heel specifiek op de binnenruimte gelet”, zo geeft Aalders daarbij aan. “Een autistische leerling bijvoorbeeld, moet immers niet het idee hebben dat de bijrijder bij hem op schoot zit. Als een onbekende, misschien wat bredere examinator voor het praktijkexamen naast een autistische kandidaat plaatsneemt, kan dat intimiderend zijn. Zeker in een examensituatie, waar al voldoende stress is.”

De aanschaf van de elektrische automaat is door de rijschoolhouders via kanalen als Facebook, Twitter en Google+ naar buiten toe gecommuniceerd. Aalders: “Wij geloven al lang niet meer in advertenties in kranten en dergelijken. Dat hebben we in het verleden wel geprobeerd, maar levert niets op. Het gaat om mond-tot-mondreclame en een goede website, Google-ranking en vindbaarheid. Daarnaast kreeg de gemeente Nijmegen lucht van de aanschaf van onze nieuwste lesauto. Tweets van de wethouder en Natuur & Milieu hebben aan de bekendheid bijgedragen.”

Website

De onderneemster zegt fors tijd geïnvesteerd te hebben in de website van de rijschool. “We vinden het belangrijk om een aantrekkelijke en uitgebreide website te hebben. Wij willen potentiële leerlingen van tevoren informeren, want met het kiezen van een rijopleiding is veel geld gemoeid. Een leerling moet weten waar hij terechtkomt.”

Zeker voor kandidaten binnen haar doelgroep, jongeren met ADHD en autisme, is het daarom het investeren waard, zo stelt ze. “Vergelijk het met het kiezen van een nieuwe tv. Je vergelijkt leveranciers en leest recensies en kiest dan pas de leverancier waar je het meeste vertrouwen in hebt. In tegenstelling tot een televisie zouden we bij de rijopleiding overigens niet adviseren om voor de goedkoopste te gaan.”

Duurzaam

De elektrische automaat staat inmiddels dagelijks voor één of meerdere lessen ingepland, zo meldt de rijschoolhoudster. “Automaten hebben een stoffig imago. Maar onze auto is ruim en stil en rijdt heel aangenaam. En natuurlijk vindt iedereen het leuk om bij de verkeerslichten sneller weg te zijn dan het andere verkeer.”

Duurzaam ondernemen smaakt wat Aalders betreft ‘naar meer, zo besluit Aalders. “Bij de vervanging van de schakelauto zullen we zeker weer kijken wat mogelijk is. Maar handgeschakelde hybrides bestaan amper en voor waterstof is het ook nog te vroeg. Maar aardgas behoort misschien wel tot de mogelijkheden. We zullen zien wat de volgende auto gaat worden”.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

3 reacties op “‘Met onze elektrische automaat blijven leerlingen binnenboord’”

Youran van Ark|13.03.15|09:33

Goed idee!
Succes

Kees Foks|15.03.15|17:34

Goed idee maar helaas door het beleid van de overheid/cbr ben ik zonder te verhuizen steeds verder weg gehuisvest van de oproepplaats. bij ons rijd een leerling ong 90 km per rijles . dus een elektra auto zal nog een flink grotere reikwijdte moeten krijgen om voor mij zinvol te zijn. En ter zijde iedere rijschool zit vol met autisme en adhd . over een paar jaar is er weer een andere stoornis aan de beurt.

Gekke henkie|09.04.15|18:50

Je krijgt dan ook alleen meer mensjes erbij die niet kunnen schakelen en koppelen, geweldig! voorramen vol geplakt met navigatie zooi, tevaak op metertje kijken reclame, niet meer kunnen schakelen, niet meer zelf denken.. hoe staat het met de veiligheid tegenwoordig?

We moeten steeds vaker opletten waarom die ei(kel) plots afslaat zonder eerst te kijken of plots afremt terwijl de afslag 600 meter verderop is.
Houd links aan, en zo hebben we teveel links rijders en fijne files!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.