Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Rijschool beweegt als kameleon in technologische jungle’

Zelfrijdende auto’s, dodehoekverklikkers, parkeerassistenten, adaptieve cruise control. Vijf jaar geleden waren deze termen voor de gemiddelde automobilist allemaal abracadabra, maar inmiddels weet vrijwel iedereen dat er nieuwe partijen en fabrikanten aan het firmament van de autobranche zijn verschenen of binnenkort gaan verschijnen. Dat schrijft BOVAG Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg in zijn column voor VerkeersPro.nl.

COLUMN – Een keur aan elektronische hulpmiddelen zijn vaak al standaard in nieuwe auto’s van de traditionele automerken. Wie had er 15 jaar geleden een navigatiesysteem in zijn auto? Van TomTom had nog bijna niemand gehoord. Al die razendsnelle ontwikkelingen gaan het aanpassingsvermogen van de rijschoolbranche danig op de proef stellen. Wij moeten als een kameleon meebewegen in de technologische jungle, want de vraag werpt zich steeds vaker op of en in hoeverre je als automobilist nog zelf na hoeft denken in zo’n zelfrijdende, automatisch inparkerende, en soms zelf pratende auto?

KITT

Overigens zag de wereld dertig jaar geleden elke week op TV ook al zo’n uitvinding: KITT, in de serie Knight Rider. Fictie wordt nu dus werkelijkheid en je vraagt je af wat er nog meer allemaal aan zit te komen. Feit is dat al die technologie een enorme impact gaat krijgen op ons vak.

Wat voor mij óók vaststaat is dat een degelijke rijopleiding onmisbaar zal blijven, in welke vorm dan ook. De menselijke computer in onze eigen bovenkamer zal altijd alert moeten blijven en dus is training nodig. Vreest u dus niet over een aantal jaren zonder werk te zitten, maar dat het allemaal gaat veranderen, dat lijkt onontkoombaar.

Consequenties

Hoe ver de techniek nu al staat, wat we op korte termijn mogen verwachten en welke consequenties dat heeft voor ons vak, laten we graag zien op 29 september tijdens het symposium voor de BOVAG Divisie Management (DMA) in Helmond. Op de Automotive Campus horen en zien we het laatste nieuws op het vlak van de zelfrijdende auto.

Iets minder ver-van-mijn-bed zijn de ontwikkelingen rondom elektronische hulpmiddelen bij het praktijkexamen B, waarvan het CBR vanaf komend jaar het gebruik gaat toestaan. Dodehoekverklikkers en adaptieve cruise control zitten nu sowieso al standaard op heel veel auto’s, dus het is een goede zaak dat dit niet genegeerd wordt en examenkandidaten juist onder de knie krijgen hoe er verantwoord en veilig mee om te gaan.

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rijschool beweegt als kameleon in technologische jungle’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Rijschool beweegt als kameleon in technologische jungle’

Zelfrijdende auto’s, dodehoekverklikkers, parkeerassistenten, adaptieve cruise control. Vijf jaar geleden waren deze termen voor de gemiddelde automobilist allemaal abracadabra, maar inmiddels weet vrijwel iedereen dat er nieuwe partijen en fabrikanten aan het firmament van de autobranche zijn verschenen of binnenkort gaan verschijnen. Dat schrijft BOVAG Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg in zijn column voor VerkeersPro.nl.

COLUMN – Een keur aan elektronische hulpmiddelen zijn vaak al standaard in nieuwe auto’s van de traditionele automerken. Wie had er 15 jaar geleden een navigatiesysteem in zijn auto? Van TomTom had nog bijna niemand gehoord. Al die razendsnelle ontwikkelingen gaan het aanpassingsvermogen van de rijschoolbranche danig op de proef stellen. Wij moeten als een kameleon meebewegen in de technologische jungle, want de vraag werpt zich steeds vaker op of en in hoeverre je als automobilist nog zelf na hoeft denken in zo’n zelfrijdende, automatisch inparkerende, en soms zelf pratende auto?

KITT

Overigens zag de wereld dertig jaar geleden elke week op TV ook al zo’n uitvinding: KITT, in de serie Knight Rider. Fictie wordt nu dus werkelijkheid en je vraagt je af wat er nog meer allemaal aan zit te komen. Feit is dat al die technologie een enorme impact gaat krijgen op ons vak.

Wat voor mij óók vaststaat is dat een degelijke rijopleiding onmisbaar zal blijven, in welke vorm dan ook. De menselijke computer in onze eigen bovenkamer zal altijd alert moeten blijven en dus is training nodig. Vreest u dus niet over een aantal jaren zonder werk te zitten, maar dat het allemaal gaat veranderen, dat lijkt onontkoombaar.

Consequenties

Hoe ver de techniek nu al staat, wat we op korte termijn mogen verwachten en welke consequenties dat heeft voor ons vak, laten we graag zien op 29 september tijdens het symposium voor de BOVAG Divisie Management (DMA) in Helmond. Op de Automotive Campus horen en zien we het laatste nieuws op het vlak van de zelfrijdende auto.

Iets minder ver-van-mijn-bed zijn de ontwikkelingen rondom elektronische hulpmiddelen bij het praktijkexamen B, waarvan het CBR vanaf komend jaar het gebruik gaat toestaan. Dodehoekverklikkers en adaptieve cruise control zitten nu sowieso al standaard op heel veel auto’s, dus het is een goede zaak dat dit niet genegeerd wordt en examenkandidaten juist onder de knie krijgen hoe er verantwoord en veilig mee om te gaan.

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.