zelfrijdende auto, colonne

Onduidelijkheid over percentage chauffeurs dat klaar is voor Code 95

Uiterlijk op 10 september moeten beroepschauffeurs voldaan hebben aan hun Code 95-verplichtingen. Dat betekent dat ze minimaal 35 uur nascholing hebben afgerond en dat ze bovendien de code hebben laten bijschrijven op hun rijbewijs. Over de vraag hoeveel chauffeurs die procedure op tijd hebben afgerond, lopen de schattingen uiteen.

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek (TLN) meldde onlangs op basis van eigen onderzoek dat ruim 98 procent van de chauffeurs van de ondervraagde transportbedrijven klaar is voor Code 95. Dat onderzoek is begin augustus uitgevoerd. Daarin gaf 1,9 procent van de bedrijven aan dat nog niet al hun chauffeurs de verplichte nascholing hadden afgerond. Van die 1,9 procent moest een deel nog op cursus, maar in die groep waren ook chauffeurs die binnenkort met pensioen zouden gaan.

Drukte

EVO, belangenorganisatie voor vervoerders en verladers, heeft geen actuele cijfers paraat, maar kwam eind juni met de resultaten van een onderzoek onder 750 bedrijven. Die toonden aan dat nog maar 35 procent van de chauffeurs de bijscholing had afgerond. Bovendien bleek dat veel chauffeurs de volledige 35 uur toen nog moesten behalen.

Voor bedrijven die hun personeel op het laatste moment nog moesten bijscholen organiseerde EVO daarom de afgelopen maanden zeven Code 95 Zomerscholen die veel bezocht werden. Ook bij andere opleidingsinstituten was het topdrukte de afgelopen maanden.

Telefoontjes

EVO-Woordvoerder Raymond Mens kan zich moeilijk voorstellen dat alle chauffeurs inmiddels al klaar zijn. “We krijgen dagelijks nog steeds tientallen telefoontjes van chauffeurs die vragen of Code 95 ook voor hen geldt.” Overigens is dat niet altijd het geval, sommigen hebben een vrijstelling.

TLN kan zich voorstellen dat verschil in de cijfers te maken heeft met de verschillen in de achterban van beide organisaties. De TLN-leden hebben transport als kernactiviteit en dat zou niet voor alle EVO-leden gelden, meent een woordvoerster van TLN.

Lees ook:

Deadline nascholing Code 95 nabij voor duizenden chauffeurs

Bizarre drukte voor chauffeurs bij nascholingen code 95 

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onduidelijkheid over percentage chauffeurs dat klaar is voor Code 95 | RijschoolPro
zelfrijdende auto, colonne

Onduidelijkheid over percentage chauffeurs dat klaar is voor Code 95

Uiterlijk op 10 september moeten beroepschauffeurs voldaan hebben aan hun Code 95-verplichtingen. Dat betekent dat ze minimaal 35 uur nascholing hebben afgerond en dat ze bovendien de code hebben laten bijschrijven op hun rijbewijs. Over de vraag hoeveel chauffeurs die procedure op tijd hebben afgerond, lopen de schattingen uiteen.

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek (TLN) meldde onlangs op basis van eigen onderzoek dat ruim 98 procent van de chauffeurs van de ondervraagde transportbedrijven klaar is voor Code 95. Dat onderzoek is begin augustus uitgevoerd. Daarin gaf 1,9 procent van de bedrijven aan dat nog niet al hun chauffeurs de verplichte nascholing hadden afgerond. Van die 1,9 procent moest een deel nog op cursus, maar in die groep waren ook chauffeurs die binnenkort met pensioen zouden gaan.

Drukte

EVO, belangenorganisatie voor vervoerders en verladers, heeft geen actuele cijfers paraat, maar kwam eind juni met de resultaten van een onderzoek onder 750 bedrijven. Die toonden aan dat nog maar 35 procent van de chauffeurs de bijscholing had afgerond. Bovendien bleek dat veel chauffeurs de volledige 35 uur toen nog moesten behalen.

Voor bedrijven die hun personeel op het laatste moment nog moesten bijscholen organiseerde EVO daarom de afgelopen maanden zeven Code 95 Zomerscholen die veel bezocht werden. Ook bij andere opleidingsinstituten was het topdrukte de afgelopen maanden.

Telefoontjes

EVO-Woordvoerder Raymond Mens kan zich moeilijk voorstellen dat alle chauffeurs inmiddels al klaar zijn. “We krijgen dagelijks nog steeds tientallen telefoontjes van chauffeurs die vragen of Code 95 ook voor hen geldt.” Overigens is dat niet altijd het geval, sommigen hebben een vrijstelling.

TLN kan zich voorstellen dat verschil in de cijfers te maken heeft met de verschillen in de achterban van beide organisaties. De TLN-leden hebben transport als kernactiviteit en dat zou niet voor alle EVO-leden gelden, meent een woordvoerster van TLN.

Lees ook:

Deadline nascholing Code 95 nabij voor duizenden chauffeurs

Bizarre drukte voor chauffeurs bij nascholingen code 95 

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.