Tom Coronel, ondernemer en autocoureur

Ondernemer en coureur Tom Coronel: ‘Je kunt geen fouten maken op internet’

during the 2015 FIA WTCC World Touring Car Race of Morocco at Marrakech, from April 17 to 19th 2015. Photo Jean Michel Le Meur / DPPI.

“Wie van jullie heeft er filmpjes op zijn website?”, vraagt autocoureur en ondernemer Tom Coronel aan een zaal vol rijschoolhouders en rijinstructeurs. Slechts een enkeling steekt zijn hand op. Jammer, vindt Coronel. Daarmee laat je kansen liggen. “YouTube is nu de grootste zoekmachine, zeker bij de jeugd en daar moeten jullie het van hebben. Doe er wat mee”, houdt hij zijn gehoor voor.

Coronel is vooral bekend als autocoureur, race-instructeur en als jurylid van het tv-programma ‘De slechtste chauffeur van Nederland’. Daarnaast is hij eigenaar van een fysieke winkel en een aantal goedlopende webshops en sinds 2002 actief op internet. Zijn succes is grotendeels te danken aan actief inzetten van sociale media. Zo is hij aanwezig op ongeveer alle sociale media en maakt instructiefilmpjes van al zijn producten. In 2011 werd hij verkozen tot E-commerceman van het jaar. Coronel bood de rijschoolhouders tijdens het jaarcongres van BOVAG op de Lesauto Testdag een inkijkje en probeerde ze enthousiast te krijgen om zelf ook aan de slag te gaan met sociale media.

Puntjes op de i

Koudwatervrees is niet nodig, vindt Coronel, die zelf door schade en schande ondervonden heeft wat wel werkt en niet op internet. Als coureur is hij gewend om risico’s te nemen en ook als ondernemer gaat hij risico’s ook niet uit de weg. “Ik ben zelf geen internet-man. Ik doe maar wat, maar ik doe het wel. Je kunt geen fouten maken. Door het te doen, merk je wel wat fout is.” Ter illustratie bekijkt hij samen met de zaal een aantal filmpjes van rijscholen. Coronel reageert enthousiast, maar ziet altijd wel punten die verbeterd kunnen worden. Zo is er rijschoolhouder in de zaal met een mooi filmpje van een motorrijles, dat alleen lastig te vinden is op internet door een onduidelijke zoekterm. En ook ontbreekt het aan aanvullende gegevens. “Tachtig procent is eigenlijk al klaar. Je moet alleen de puntjes op de i zetten, dan weet ik zeker dat je omhoog schiet op internet”, adviseert Coronel.

Veel van de technieken die hij zelf inzet om zijn producten aan de man te brengen, zijn volgens Coronel eveneens bruikbaar voor rijscholen, ook al gaat het om een totaal andere sector. Vertrouwen wekken bijvoorbeeld en je onderscheiden van anderen. De ondernemer gebruikt zijn eigen foto bij zijn producten en dat werkt, zo heeft hij getest. De omzet is hoger dan wanneer hij dat niet doet.

Reviews

Reviews zijn ook belangrijk, heeft Coronel ondervonden. Hij vraagt mensen die een aankoop bij een van de webshops hebben gedaan of ze daar iets positiefs over willen schrijven. “Daar belonen we ze ook voor. En als het negatief is, turn je het om in iets positiefs.” Rijscholen zouden iets dergelijks ook kunnen doen, meent hij. “Je kunt je leerlingen vragen iets te posten.” En maak gebruik van je bestand met mailadressen, adviseert Coronel. Stuur bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Ook nadat leerlingen hun rijbewijs hebben behaald, blijven ze nog wel even interessant als ambassadeur, maar ook als potentiele klant. Wellicht komen ze nog eens terug om rijlessen te volgen voor een rijbewijs van een andere categorie.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Ondernemer en coureur Tom Coronel: ‘Je kunt geen fouten maken op internet’”

Enne Ykema|14.09.16|15:08

mooi verhaal van corosnel, maar ik ben hem nog nooit tegengekomen op internet…

Floris Ooms|15.09.16|15:45

Enne Ykema dan moet je eens zoeken naar koffiemachines.
Als je dan abonneert op zijn web-shop nieuwsbrieven dan loopt je mailbox vol met reclame/spam.
Eveneens kun je dan uitschrijven wat je wil en dat gaat dus niet lukken, je mailbox blijft vollopen met reclame en spam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ondernemer en coureur Tom Coronel: ‘Je kunt geen fouten maken op internet’ | RijschoolPro
Tom Coronel, ondernemer en autocoureur

Ondernemer en coureur Tom Coronel: ‘Je kunt geen fouten maken op internet’

during the 2015 FIA WTCC World Touring Car Race of Morocco at Marrakech, from April 17 to 19th 2015. Photo Jean Michel Le Meur / DPPI.

“Wie van jullie heeft er filmpjes op zijn website?”, vraagt autocoureur en ondernemer Tom Coronel aan een zaal vol rijschoolhouders en rijinstructeurs. Slechts een enkeling steekt zijn hand op. Jammer, vindt Coronel. Daarmee laat je kansen liggen. “YouTube is nu de grootste zoekmachine, zeker bij de jeugd en daar moeten jullie het van hebben. Doe er wat mee”, houdt hij zijn gehoor voor.

Coronel is vooral bekend als autocoureur, race-instructeur en als jurylid van het tv-programma ‘De slechtste chauffeur van Nederland’. Daarnaast is hij eigenaar van een fysieke winkel en een aantal goedlopende webshops en sinds 2002 actief op internet. Zijn succes is grotendeels te danken aan actief inzetten van sociale media. Zo is hij aanwezig op ongeveer alle sociale media en maakt instructiefilmpjes van al zijn producten. In 2011 werd hij verkozen tot E-commerceman van het jaar. Coronel bood de rijschoolhouders tijdens het jaarcongres van BOVAG op de Lesauto Testdag een inkijkje en probeerde ze enthousiast te krijgen om zelf ook aan de slag te gaan met sociale media.

Puntjes op de i

Koudwatervrees is niet nodig, vindt Coronel, die zelf door schade en schande ondervonden heeft wat wel werkt en niet op internet. Als coureur is hij gewend om risico’s te nemen en ook als ondernemer gaat hij risico’s ook niet uit de weg. “Ik ben zelf geen internet-man. Ik doe maar wat, maar ik doe het wel. Je kunt geen fouten maken. Door het te doen, merk je wel wat fout is.” Ter illustratie bekijkt hij samen met de zaal een aantal filmpjes van rijscholen. Coronel reageert enthousiast, maar ziet altijd wel punten die verbeterd kunnen worden. Zo is er rijschoolhouder in de zaal met een mooi filmpje van een motorrijles, dat alleen lastig te vinden is op internet door een onduidelijke zoekterm. En ook ontbreekt het aan aanvullende gegevens. “Tachtig procent is eigenlijk al klaar. Je moet alleen de puntjes op de i zetten, dan weet ik zeker dat je omhoog schiet op internet”, adviseert Coronel.

Veel van de technieken die hij zelf inzet om zijn producten aan de man te brengen, zijn volgens Coronel eveneens bruikbaar voor rijscholen, ook al gaat het om een totaal andere sector. Vertrouwen wekken bijvoorbeeld en je onderscheiden van anderen. De ondernemer gebruikt zijn eigen foto bij zijn producten en dat werkt, zo heeft hij getest. De omzet is hoger dan wanneer hij dat niet doet.

Reviews

Reviews zijn ook belangrijk, heeft Coronel ondervonden. Hij vraagt mensen die een aankoop bij een van de webshops hebben gedaan of ze daar iets positiefs over willen schrijven. “Daar belonen we ze ook voor. En als het negatief is, turn je het om in iets positiefs.” Rijscholen zouden iets dergelijks ook kunnen doen, meent hij. “Je kunt je leerlingen vragen iets te posten.” En maak gebruik van je bestand met mailadressen, adviseert Coronel. Stuur bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Ook nadat leerlingen hun rijbewijs hebben behaald, blijven ze nog wel even interessant als ambassadeur, maar ook als potentiele klant. Wellicht komen ze nog eens terug om rijlessen te volgen voor een rijbewijs van een andere categorie.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Ondernemer en coureur Tom Coronel: ‘Je kunt geen fouten maken op internet’”

Enne Ykema|14.09.16|15:08

mooi verhaal van corosnel, maar ik ben hem nog nooit tegengekomen op internet…

Floris Ooms|15.09.16|15:45

Enne Ykema dan moet je eens zoeken naar koffiemachines.
Als je dan abonneert op zijn web-shop nieuwsbrieven dan loopt je mailbox vol met reclame/spam.
Eveneens kun je dan uitschrijven wat je wil en dat gaat dus niet lukken, je mailbox blijft vollopen met reclame en spam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.