Bromfiets, snorfiets

Verkoop snorfietsen voor tweede jaar op rij gestegen

Voor het tweede jaar op rij is de verkoop van nieuwe snorfietsen in Nederland gestegen. In 2015 verlieten tot en met november nog 42.575 nieuwe snorfietsen de winkel, in dezelfde periode van dit jaar lag dit aantal op 45.018. Dat is een stijging van 6 procent, blijkt uit cijfers die de RAI Vereniging, BOVAG en databureau RDC maandag bekendmaakten

De verkoop van het aantal bromfietsen is juist iets gedaald: 16.318, dat zijn er 400 minder dan vorig jaar. In 2014 en 2015 groeide de bromfietsverkoop nog. Een duidelijke verklaring hiervoor, geven de organisaties niet.

Woon-werkverkeer

In totaal rijden in Nederland zo’n 1,2 miljoen snor- en bromfietsen rond. Van de bestuurders is 66 procent ouder dan 35 jaar. Zij gebruiken de voertuigen op regelmatige basis gebruiken voor woon-werk- en stadsverkeer, in plaats van de auto.

De cijfers zouden volgens de organisaties aantonen dat de snor- en bromfiets onmisbaar is in het dagelijks leven van veel mensen. “Deze voertuigen leveren tevens een belangrijke bijdrage om steden bereikbaar te houden en met de huidige snelle vergroening van snor- en bromfietsen passen deze vervoermiddelen uitstekend in een duurzaam mobiliteitsbeleid.”

Fietspaden

Snorfietsers kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen wanneer ze met een te hoge snelheid tussen de fietsers over het fietspad rijden. Minister Schultz van Haegen werkt daarom aan een wet die het makkelijker moet maken voor gemeenten de snorfietser van het fietspad te weren en te verplaatsen naar de rijbaan. De bestuurder is dan ook verplicht een helm te dragen. Amsterdam kreeg in november toestemming van Den Haag om de bromfietsers naar de rijbaan te verplaatsen.

De Fietsersbond is uiteraard blij met dit idee, de BOVAG en RAI Vereniging niet: “Onderzoek van Royal HaskoningDHV dit jaar in opdracht van de gemeente Utrecht toont aan dat de verregaande maatregelen ervoor zorgen dat mensen in de auto stappen. Met alle gevolgen van dien voor de bereikbaarheid en doorstroming.” Ze pleiten er daarom dat gemeenten investeer in infrastructuur, de tweewielers ‘in alle verschijningsvormen’ worden gefaciliteerd. “Overlast moet worden aangepakt bij de gebruiker door veel intensiever op overtredingen te handhaven.”

Lees ook: Vrees voor massale verplaatsing van snorfiets naar rijbaan

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkoop snorfietsen voor tweede jaar op rij gestegen | RijschoolPro
Bromfiets, snorfiets

Verkoop snorfietsen voor tweede jaar op rij gestegen

Voor het tweede jaar op rij is de verkoop van nieuwe snorfietsen in Nederland gestegen. In 2015 verlieten tot en met november nog 42.575 nieuwe snorfietsen de winkel, in dezelfde periode van dit jaar lag dit aantal op 45.018. Dat is een stijging van 6 procent, blijkt uit cijfers die de RAI Vereniging, BOVAG en databureau RDC maandag bekendmaakten

De verkoop van het aantal bromfietsen is juist iets gedaald: 16.318, dat zijn er 400 minder dan vorig jaar. In 2014 en 2015 groeide de bromfietsverkoop nog. Een duidelijke verklaring hiervoor, geven de organisaties niet.

Woon-werkverkeer

In totaal rijden in Nederland zo’n 1,2 miljoen snor- en bromfietsen rond. Van de bestuurders is 66 procent ouder dan 35 jaar. Zij gebruiken de voertuigen op regelmatige basis gebruiken voor woon-werk- en stadsverkeer, in plaats van de auto.

De cijfers zouden volgens de organisaties aantonen dat de snor- en bromfiets onmisbaar is in het dagelijks leven van veel mensen. “Deze voertuigen leveren tevens een belangrijke bijdrage om steden bereikbaar te houden en met de huidige snelle vergroening van snor- en bromfietsen passen deze vervoermiddelen uitstekend in een duurzaam mobiliteitsbeleid.”

Fietspaden

Snorfietsers kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen wanneer ze met een te hoge snelheid tussen de fietsers over het fietspad rijden. Minister Schultz van Haegen werkt daarom aan een wet die het makkelijker moet maken voor gemeenten de snorfietser van het fietspad te weren en te verplaatsen naar de rijbaan. De bestuurder is dan ook verplicht een helm te dragen. Amsterdam kreeg in november toestemming van Den Haag om de bromfietsers naar de rijbaan te verplaatsen.

De Fietsersbond is uiteraard blij met dit idee, de BOVAG en RAI Vereniging niet: “Onderzoek van Royal HaskoningDHV dit jaar in opdracht van de gemeente Utrecht toont aan dat de verregaande maatregelen ervoor zorgen dat mensen in de auto stappen. Met alle gevolgen van dien voor de bereikbaarheid en doorstroming.” Ze pleiten er daarom dat gemeenten investeer in infrastructuur, de tweewielers ‘in alle verschijningsvormen’ worden gefaciliteerd. “Overlast moet worden aangepakt bij de gebruiker door veel intensiever op overtredingen te handhaven.”

Lees ook: Vrees voor massale verplaatsing van snorfiets naar rijbaan

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.