motor, motorfiets, jaarbeurs

Verkoop motorfietsen blijft flink groeien

Motorbeurs in Utrecht. Foto: Jaarbeurs

De verkoop van nieuwe motorfietsen in Nederland blijft stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 3.578 nieuwe motorfietsen verkocht, dat is 2,3 procent meer dan in de eerste drie maanden vorig jaar en het hoogste aantal in het eerste kwartaal sinds 2009. RAI Vereniging en BOVAG vragen tegelijkertijd aandacht voor de kwetsbaarheid van motorrijders.

De motorverkoop nam in 2016 voor het derde jaar op rij toe. Er werden 12.614 motorfietsen verkocht, dat is 11,4 procent meer dan het jaar ervoor. Sinds medio jaren negentig is het aantal motorfietsen in Nederland verdubbeld tot ongeveer 700.000.

Waakzaamheid

Hoewel het aantal motorfietsen verdubbelde, is het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders gehalveerd: van 94 in 1996 naar 47 in 2015. Desondanks blijkt uit recent onderzoek van de SWOV dat het risico om als motorrijder dodelijk te verongelukken nog altijd dertig keer hoger is dan bij automobilisten.

‘‘De motor is niet alleen een prachtig voertuig voor de rijbeleving, maar draagt ook bij aan minder ruimtegebruik in steden. Meer motoren op de weg betekent echter ook dat medeweggebruikers nog waakzamer moeten zijn”, zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging. “Ondanks een flinke daling van het aantal slachtoffers, blijft de motorrijder een kwetsbare groep waarbij de impact van een motorongeluk vaak erg groot is.” Dat beaamt ook BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt: “Automobilisten moeten nu weer rekening houden met meer en meer motoren op de weg, maar de motorrijder zelf staat ook aan de lat voor zijn eigen veiligheid.”

Maatregelen door motorrijders

RAI Vereniging en BOVAG wijzen net als de SWOV op een aantal maatregelen die motorrijders zelf kunnen nemen om het risico op een ongeval te verkleinen. Zo moet de motor na een winterperiode worden gecontroleerd op bandenspanning, verlichting en vloeistoffen. De zichtbaarheid in het verkeer kan verhoogd worden door middel van opvallende of fluorescerende motorkleding.

Tot slot wijzen RAI Vereniging en BOVAG op technische ontwikkelingen die de motor veiliger maken. Zo is ABS sinds 2016 op alle nieuwe motoren verplicht. Verder raden ze motorrijders aan speciale trainingen te volgen om hun motorbeheersing verder te verbeteren en gevaren te herkennen.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkoop motorfietsen blijft flink groeien | RijschoolPro
motor, motorfiets, jaarbeurs

Verkoop motorfietsen blijft flink groeien

Motorbeurs in Utrecht. Foto: Jaarbeurs

De verkoop van nieuwe motorfietsen in Nederland blijft stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 3.578 nieuwe motorfietsen verkocht, dat is 2,3 procent meer dan in de eerste drie maanden vorig jaar en het hoogste aantal in het eerste kwartaal sinds 2009. RAI Vereniging en BOVAG vragen tegelijkertijd aandacht voor de kwetsbaarheid van motorrijders.

De motorverkoop nam in 2016 voor het derde jaar op rij toe. Er werden 12.614 motorfietsen verkocht, dat is 11,4 procent meer dan het jaar ervoor. Sinds medio jaren negentig is het aantal motorfietsen in Nederland verdubbeld tot ongeveer 700.000.

Waakzaamheid

Hoewel het aantal motorfietsen verdubbelde, is het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders gehalveerd: van 94 in 1996 naar 47 in 2015. Desondanks blijkt uit recent onderzoek van de SWOV dat het risico om als motorrijder dodelijk te verongelukken nog altijd dertig keer hoger is dan bij automobilisten.

‘‘De motor is niet alleen een prachtig voertuig voor de rijbeleving, maar draagt ook bij aan minder ruimtegebruik in steden. Meer motoren op de weg betekent echter ook dat medeweggebruikers nog waakzamer moeten zijn”, zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging. “Ondanks een flinke daling van het aantal slachtoffers, blijft de motorrijder een kwetsbare groep waarbij de impact van een motorongeluk vaak erg groot is.” Dat beaamt ook BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt: “Automobilisten moeten nu weer rekening houden met meer en meer motoren op de weg, maar de motorrijder zelf staat ook aan de lat voor zijn eigen veiligheid.”

Maatregelen door motorrijders

RAI Vereniging en BOVAG wijzen net als de SWOV op een aantal maatregelen die motorrijders zelf kunnen nemen om het risico op een ongeval te verkleinen. Zo moet de motor na een winterperiode worden gecontroleerd op bandenspanning, verlichting en vloeistoffen. De zichtbaarheid in het verkeer kan verhoogd worden door middel van opvallende of fluorescerende motorkleding.

Tot slot wijzen RAI Vereniging en BOVAG op technische ontwikkelingen die de motor veiliger maken. Zo is ABS sinds 2016 op alle nieuwe motoren verplicht. Verder raden ze motorrijders aan speciale trainingen te volgen om hun motorbeheersing verder te verbeteren en gevaren te herkennen.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.