Simon Jongepier Verkeersopleidingen Nederland

LBVI: invulling geven aan de wensen van de rijschoolbranche

Simon Jongepier Verkeersopleidingen Nederland

De opleiding tot rijinstructeur kwam afgelopen zomer uitgebreid aan bod in de enquête die VerkeersPro hield onder haar lezers. Veel lezers gaven daarbij onder meer aan dat de opleiding meer zou moeten aansluiten op de praktijk. De Landelijke Belangenvereniging voor Verkeersopleidingsinstituten is aan de slag gegaan met de uitkomsten. Wilbert van Beersum, waarnemend voorzitter LBVI, schrijft in een opinieverhaal over de plannen van de opleiders.

“Naar aanleiding van de uitslag van de gehouden enquête door VerkeersPro en het startdocument van FAM, BOVAG en VRB hebben de LBVI-leden op 19 juli een brainstormsessie gehouden met als doel tijdens deze workshop de kwaliteit van de rijinstructeursopleiding tegen het licht te houden. Er is gekeken naar het voortraject, het opleidingstraject, stage, natraject en WRM-bijscholingen.

Bij het voortraject is met name naar de opleidingseisen gekeken. Passie voor het vak gaat boven vooropleidingseis. Een intake houden die gebaseerd is op verschillende geschiktheidstoetsen moet de instroom verbeteren.

Sociale vaardigheden

Het opleidingstraject moet worden aangevuld met sociale- en communicatieve vaardigheden. De RIS-methodiek, door lerend leren, te gebruiken als rode draad door de gehele WRM opleiding komt de kwaliteit ten goede. Het (opnieuw) invoeren van presenteren van een theorieverkeersles behoort tot de mogelijkheden om de interactie tussen rijinstructeur en leerling verder uit te diepen.

Door de passieve stage eerder toe te laten, krijgen rijinstructeurs in opleiding meer en eerder inzicht en zijn daardoor beter voorbereid op het theoretische examen onderwijskunde en de stage. Na het behalen van het examen zullen er terugkomdagen zijn waar tijdens intervisie-momenten onderwerpen besproken worden waar beginnende rijinstructeurs tegenaan lopen.

Salarissen

Andere onderwerpen die besproken zijn: betere en eerlijkere salarissen voor rijinstructeurs, samenwerken met belangenverenigingen om de kwaliteit te borgen en te verbeteren en certificering voor goede rijinstructeursopleidingen. LBVI is in gesprek met de belangenverenigingen.

Nieuw en zeker niet onbelangrijk: competentie gericht opleiden waardoor de leerling meer bewust wordt gemaakt van zijn eigen verantwoordelijkheid van zijn eigen leerproces. LBVI heeft de enquête van VerkeersPro ter harte genomen en hoopt door het nemen van vernieuwingen invulling te geven aan de wens van de branche. Ons vak is veel te mooi!

LBVI kijkt uit naar een samenwerking met diverse organisaties om de kwaliteit, het imago en passie voor het vak verder te ontwikkelen. LBVI gaat ervoor!”

Wilbert van Beersum, waarnemend voorzitter LBVI

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

LBVI: invulling geven aan de wensen van de rijschoolbranche | RijschoolPro
Simon Jongepier Verkeersopleidingen Nederland

LBVI: invulling geven aan de wensen van de rijschoolbranche

Simon Jongepier Verkeersopleidingen Nederland

De opleiding tot rijinstructeur kwam afgelopen zomer uitgebreid aan bod in de enquête die VerkeersPro hield onder haar lezers. Veel lezers gaven daarbij onder meer aan dat de opleiding meer zou moeten aansluiten op de praktijk. De Landelijke Belangenvereniging voor Verkeersopleidingsinstituten is aan de slag gegaan met de uitkomsten. Wilbert van Beersum, waarnemend voorzitter LBVI, schrijft in een opinieverhaal over de plannen van de opleiders.

“Naar aanleiding van de uitslag van de gehouden enquête door VerkeersPro en het startdocument van FAM, BOVAG en VRB hebben de LBVI-leden op 19 juli een brainstormsessie gehouden met als doel tijdens deze workshop de kwaliteit van de rijinstructeursopleiding tegen het licht te houden. Er is gekeken naar het voortraject, het opleidingstraject, stage, natraject en WRM-bijscholingen.

Bij het voortraject is met name naar de opleidingseisen gekeken. Passie voor het vak gaat boven vooropleidingseis. Een intake houden die gebaseerd is op verschillende geschiktheidstoetsen moet de instroom verbeteren.

Sociale vaardigheden

Het opleidingstraject moet worden aangevuld met sociale- en communicatieve vaardigheden. De RIS-methodiek, door lerend leren, te gebruiken als rode draad door de gehele WRM opleiding komt de kwaliteit ten goede. Het (opnieuw) invoeren van presenteren van een theorieverkeersles behoort tot de mogelijkheden om de interactie tussen rijinstructeur en leerling verder uit te diepen.

Door de passieve stage eerder toe te laten, krijgen rijinstructeurs in opleiding meer en eerder inzicht en zijn daardoor beter voorbereid op het theoretische examen onderwijskunde en de stage. Na het behalen van het examen zullen er terugkomdagen zijn waar tijdens intervisie-momenten onderwerpen besproken worden waar beginnende rijinstructeurs tegenaan lopen.

Salarissen

Andere onderwerpen die besproken zijn: betere en eerlijkere salarissen voor rijinstructeurs, samenwerken met belangenverenigingen om de kwaliteit te borgen en te verbeteren en certificering voor goede rijinstructeursopleidingen. LBVI is in gesprek met de belangenverenigingen.

Nieuw en zeker niet onbelangrijk: competentie gericht opleiden waardoor de leerling meer bewust wordt gemaakt van zijn eigen verantwoordelijkheid van zijn eigen leerproces. LBVI heeft de enquête van VerkeersPro ter harte genomen en hoopt door het nemen van vernieuwingen invulling te geven aan de wens van de branche. Ons vak is veel te mooi!

LBVI kijkt uit naar een samenwerking met diverse organisaties om de kwaliteit, het imago en passie voor het vak verder te ontwikkelen. LBVI gaat ervoor!”

Wilbert van Beersum, waarnemend voorzitter LBVI

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.