Hardere aanpak Amsterdamse taxichauffeurs

Om de Amsterdamse taxi-oorlog aan te pakken komt taxiwethouder Hans Gerson met een voorstel, dat er met name op gericht is om chauffeurs die de regels aan hun laars lappen hard aan te pakken.

In het plan, ‘Naar een gezonde taximarkt in Amsterdam’, staan nieuwe maatregelen die een eind moeten maken aan de eindeloze wantoestanden op de standplaats bij het Centraal Station.

Chauffeurs rekenen er veel te hoge ritprijzen, intimideren passagiers of weigeren ongegeneerd korte ritten.

Bij het station komen verder twee buitengewoon opsporingsambtenaren die bekeuringen mogen uitschrijven, zijn toezichthouders langer aanwezig en verwelkomt een gastheer de klanten en brengt hen naar een taxi naar keuze.

Uiteindelijk moet dit leiden tot een taxibranche, die zichzelf beter organiseert.

De problemen in Amsterdam ontstonden in 2000 toen de markt liberaliseerde. Vorig jaar maart kwam Amsterdam met een kwaliteitskeurmerk op de proppen bij de standplaats bij het Centraal Station, maar deze maatregel bleek niet te werken.

Op de langere termijn wil Amsterdam dat de taxibranche zichzelf beter organiseert. De gemeente praat momenteel met het Rijk over een wijziging van de Taxiwet waardoor individuele chauffeurs zich kunnen verenigen. In december 2011 moet bovendien iedere taxibestuurder verplicht een speciale boordcomputer in zijn auto hebben die de klant van een automatisch geprinte bon voorziet.

Gerson in De Telegraaf: “Helaas is gebleken dat we strenger moeten optreden tegen chauffeurs die zich niet houden aan de regels van de standplaats op het Centraal Station. Amsterdam verdient een goed functionerende taximarkt. Problemen die al jarenlang spelen, los je niet in een week op. Maar we maken een goed begin met dit plan.”

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.