Rustiger met de bus reizen

In het Belgische Blankenberge gaan trams en bussen stiller rijden. ModieSlab, een consortium van Betonson, Heijmans en Arcadis, leverde en installeerde eind vorig en begin dit jaar een deel van een nieuwe tram- en busbaan in de badplaats.

Opdrachtgever was de vervoersmaatschappij De Lijn, een autonoom overheidsbedrijf voor bus- en tramverbindingen in Vlaanderen. Voor het eerst werd een prefab-wegverharding met tramgoten gemonteerd met zeer open deklagen aan de bovenkant. Dat resulteert in een geluidsreductie die te vergelijken is met de toepassing van zoab.

De toepassing van ModieSlab in Blankenberge zal in een vermindering van het verkeersgeluid resulteren met 6 dB. De aanleg is onderdeel van het Europese subsidieproject Quiet City. Doel is het ontwerpen van een geïntegreerde infrastructuur voor het beheersen van weg- en rijgeluid door het verminderen van geluid bij de bron.

Voor het werk in Blankenberge waren de wegdekplaten in de fabriek al voorzien van tramrails, een zogenoemde ‘embedded railconstructie’. De eerste is in november geplaatst. ModieSlab bestaat uit betonplaten opgebouwd uit twee verschillende open lagen met daaronder een constructieve betonlaag. De speciale samenstelling van de betonlagen levert een stil wegdek op. In zettingsgevoelige gebieden krijgt ModieSlab een fundering van palen en in gebieden met een stabiele grondslag een fundering op staal.

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.