Verplichting buitenspiegels nog zeker niet aan de orde

Al jarenlang wordt er gerept over het verplicht stellen van een tweede (rechter) buitenspiegel bij auto’s. Vanaf 15 januari 2010 is het zover, vanaf dat moment moeten nieuwe auto’s voorzien zijn van twee buitenspiegels.

Dat wil echter niet zeggen dat dit direct ook een vereiste is voor het rij-examen. “Dat willen wij zeker, maar daar moet nog wel een besluit van de directie over komen,” aldus Aad Jansen van CBR/CET tegenover Verkeerspro.nl.

“Maar dit is in elk geval een begin, wij gaan de directie adviseren om het verplicht te stellen, maar misschien wordt uiteindelijk wel heel anders besloten.”

In het geval het CBR besluit om de verplichting in te voeren voor het rij-examen wil dat niet zeggen dat alle spiegels hiervoor geschikt zijn. “Deze moeten door ons zijn getest en goedgekeurd,” besluit Jansen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Verplichting buitenspiegels nog zeker niet aan de orde”

joan|07.07.09|15:11

Komen er nog auto’s op de markt met alleen een linker spiegel?

adriaan|08.07.09|08:57

Zal een drukke boel worden aan de rechterkant. Een verplichte rechterspiegel plus een engelse spiegel. Dus de verplichting van een door het CBR gekeurde spiegel zal weldegelijk gestalte krijgen. De vraag is alleen of het aan beide kanten zal gebeuren.

adriaan|08.07.09|19:09

Bij deze de tekst ( bron : wetten en regelgeving )

• Voertuig reglement

• Artikel 5.2.45

1.Personenauto’s, in gebruik genomen na 25 januari 2010, zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel, een rechterbuitenspiegel en een binnenspiegel.
2.Indien met de in het eerste lid bedoelde binnenspiegel het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien, behoeft deze niet aanwezig te zijn.
3.Personenauto’s, in gebruik genomen voor 26 januari 2011, zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel en een binnenspiegel.
4.De in het derde lid bedoelde personenauto’s zijn voorzien van een rechterbuitenspiegel indien met de binnenspiegel het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien. Indien de binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt, behoeft deze niet aanwezig te zijn.
5.De aan de zijde van de bestuurder bevestigde buitenspiegel moet vanuit de binnenzijde bij gesloten portier kunnen worden versteld. Deze eis geldt niet voor personenauto’s die vóór 1 januari 1975 in gebruik zijn genomen. De spiegels van deze voertuigen moeten, na door een duw te zijn omgeklapt, zonder verstelling in de oorspronkelijke stand terug kunnen klappen.
6.De spiegels moeten deugdelijk ( lees: betrouwbaar, degelijk, solide ) zijn bevestigd.
7.Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.

Uit bovenstaande blijkt dat de bestuurder c.q. kandidaat ( lees : leerling ) gebruik moet / gaan maken van de rechter buitenspiegel tijdens het examen, zodat daarmee de plaatsing van een zg. Engelse spiegel is komen te vervallen en extra gemonteerde opzet spiegels voor de examinator een feit ( lees: verplichting ) is geworden. Gemonteerde opzetspiegels mogen uitsluitend die spiegels zijn welke in de lijst ( CBR/CTE ) vernoemd zijn.

Wijnand Kraan|22.07.09|15:49

Er is geen nieuwe auto meer te koop zonder rechterbuitenspiegel. als we zelf dan voor onszelf als instructeur ook een linker- en rechterbuitenspiegel monteren dan kan de kandidaat wennen aan het gebruik van óók de rechterbuitenspiegel. Wij kunnen links en rechts van de auto meekijken of we mee kunnen gaan met het besluit van de leerling om de auto zijdelings te verplaatsen zonder achterste voren in de auto te gaan zitten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.