Erik’s opinie over: het praktijk bromfietsexamen

Het relatieve aantal slachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) ligt onder bromfietsgebruikers ruim tien keer zo hoog als onder de fietsers en bijna vier keer zo hoog als onder motorrijders. Die grote kwetsbaarheid heeft zowel met hun onervarenheid als met hun roekeloosheid te maken.

Het praktijkexamen voor brom- en snorfietsers en brommobielen wordt naar verwachting op 1 januari 2010 ingevoerd. Het theorie-examen voor bromfietsers is sinds 1996 al verplicht. Uit onderzoek blijkt dat door invoering van een praktijkexamen het aantal verkeersdoden onder bromfietsers kan dalen met bijna 10%. Op het praktijkexamen worden de bromfietsers beoordeeld op gevaarherkenning, verkeersattitude en voertuigvaardigheid.

Uit het oogpunt van veiligheid is voor dit examen veel te zeggen. Uit ervaring kan ik zeggen dat velen die bij ons de theoriecursus volgen geen of weinig ervaring hebben met het daadwerkelijk rijden met een bromfiets. Dat kan ook niet want officieel mogen ze pas gaan rijden als ze het theoriecertificaat hebben behaald. Ik moet wel zeggen dat er tijdens de theorie lesavonden er toch opvallend veel brommers buiten het leslokaal staan geparkeerd……Maar hoe gaat het lesgeven en examineren nu in zijn werk? Wanneer we constateren dat er wachttijden zijn bij het CBR voor het afleggen van examens voor personenwagens en motoren dan geeft dit te denken wanneer er nog een categorie bij gaat komen.

Moeten we bij de examens denken aan een terrein waar zich tientallen bromfietsers in spé bevinden om hun examen doen. Hoeveel examinatoren zijn hiervoor nodig. Zullen de examinatoren in een auto achter de kandidaten aanrijden zoals we dat op dit moment zien bij het afleggen van het motorexamen? Bij het lesgeven doet zich een soortgelijke uitdaging voor. Pakken de desbetreffende instructeurs ook een brommer of moeten we misschien denken aan een soort van simulatielessen zoals we dat ook zien voor de auto.

De rijopleiders hebben we natuurlijk ook te maken het financiële plaatje. Immers de aanschaf van lesbrommers, communicatieapparatuur en bijscholing van de instructeurs zal kosten met zich meebrengen.

Bij de invoering van de helmplicht in 1975 zagen we een significante daling van het aantal brommerrijders. Omdat de 16 jarigen binnen twee jaar aan het autorijbewijs kunnen beginnen en dus deze, extra, kostenpost liever mijden is dit misschien ook wel een dergelijk moment……

Kortom; de noodzaak van een dergelijk examen is voor alle partijen duidelijk. De uitvoering zal nog wel enige voeten in de aarde hebben.

Erik van Leerzem is werkzaam bij WOLF Rijbewijsshop. Begonnen als docent theorie en praktijk voor de personenwagen is hij inmiddels doorgegroeid naar de functie van docent instructeuropleidingen. Daarnaast is hij nauw betrokken bij de kwaliteitscontrole van de instructeurs. WOLF Rijbewijsshop is landelijk werkzaam vanuit meer dan 22 vestigingen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.