Erik’s opinie: mannen winnen na verlenging

Na een behoorlijk succesvol EK damesvoetbal in Finland, we haalden immers de halve finale…. Steekt in Nederland weer de discussie de kop op of vrouwen nu eigenlijk gelijk zijn aan mannen. Als er ergens een onderwerp is waar die discussie vaak gevoerd wordt dan is het wel bij het autorijden. De vooroordelen en grappen over vrouwen achter het stuur zijn legio.

Laten we voorop stellen dat het fysieke verschil tussen mannen en vrouwen geen rol speelt bij het autorijden. Dat is dan alvast 1-1.

Autorijden is voor een deel een technische aangelegenheid. Het schakelen, koppelen, maar ook het inzicht bij bijvoorbeeld parkeren en keren is iets wat mannen beter afgaat. Misschien moeten we hiervoor wel terug naar de oertijd waarin de zintuigen en motorische vaardigheden van de jagende man extra werden gestimuleerd om te overleven.

Maar naast dat motorische verhaal bestaat het autorijden ook voor een groot deel (eigenlijk het grootste deel) uit inzicht in de verkeersituatie, het anticiperen, het voorspellen. Juist in dit onderdeel zijn de dames weer beter. Waar mannen zich ergens enthousiast in storten en zich minder zorgen maken over eventuele gevolgen, zijn vrouwen veel vooruitziender.

Ook hiervoor kan ik terug naar de oertijd en het zal u misschien niet verbazen maar die vooruitziende blik heeft alles te maken met SEX. In de pre-anticonceptietijd maakte het voor de heren niet zoveel uit hoe vaak en met hoeveel vrouwen zij sliepen want het had voor hen minder consequenties. De vrouwen echter wisten dat slechts een keer slapen met een man al voldoende was om zwanger te raken met alle, al dan niet gewenste, gevolgen van dien. Hiermee ontwikkelde de vrouw dus die vooruitziende blik, ze overzag consequenties en handelde daarnaar.

Dus hier eindigen we wederom in een gelijkspel: motoriek versus inzicht: 1-1.

We gaan kijken of er voor een van beide partijen een winst valt te behalen.

Kijk op een gemiddelde dag naar een gemiddeld gezin in een gemiddelde auto…..wie is de chauffeur? Juist de man. Overigens moet je wel overdag kijken want om een of andere reden ziet dit beeld er op vrijdag- of zaterdagavond laat iets anders uit….

Hieruit kunnen we opmaken dat de mannen gemiddeld veel meer kilometers rijden en dus veel meer ervaring hebben. Het ritme van het rijden zit er in. Dat is een groot voordeel. De leerlingen die netjes elke week hun rijlessen rijden, presteren over het algemeen beter dan diegenen die slechts eens in de zoveel tijd lessen. Het ritme is dus van belang.
Willen de vrouwen dit punt inhalen, dan zal de tijd dat er wordt gereden evenredig moeten worden verdeeld.

Ook een punt dat mee speelt in het vooroordeel dat vrouwen niet zouden kunnen rijden zit ‘m in het feit dat vrouwen meer sociale rijders zijn dan mannen. Dat is echter niet altijd een pluspunt. Immers… de voorrangsregels zijn er voor veiligheid, duidelijkheid en doorstroming. Dat betekent dat het best aardig is om iemand, onnodig, voorrang te verlenen maar realiseer je wel dat anderen dit niet verwachten waardoor het sociale gebaar kan omslaan in een gevaarlijk gebaar.

Als laatste punt kunnen we ook stellen dat vrouwen wat eerlijker zijn over hun eigen rijprestatie dan mannen. Hierdoor komen ze al gauw zwak over terwijl het absoluut geen zwakte is om je eigen rijstijl goed te kennen. Een aantal jaren geleden hadden wij bij de Westerscheldetunnel in Zeeland een speciale vrouwendag georganiseerd, omdat uit onderzoek was gebleken dat percentsgewijs vrouwen veel meer tunnelangst hadden dan mannen. Nu is het maar de vraag of dit werkelijk zo was of dat mannen op die vraag nee hadden geantwoord waarop zij zich weer even de oermens-macho voelden die ooit met knuppel en berenvel de bossen beheersten.

Erik van Leerzem is werkzaam bij WOLF Rijbewijsshop. Begonnen als docent theorie en praktijk voor de personenwagen is hij inmiddels doorgegroeid naar de functie van docent instructeuropleidingen. Daarnaast is hij nauw betrokken bij de kwaliteitscontrole van de instructeurs. WOLF Rijbewijsshop is landelijk werkzaam vanuit meer dan 22 vestigingen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.