Vakbond wil Bokitogedrag taxiwereld indammen

Er is een deltaplan nodig om de kwaliteit van de straattaxi’s te verbeteren en de huidige negatieve spiraal te doorbreken. FNV Bondgenoten stuurt het plan vandaag (donderdag) naar staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat.

In het deltaplan staan maatregelen voor de kwaliteitsverbetering van de taxibranche op korte en langere termijn.

Bestuurder Remko Mast van FNV Bondgenoten: “Het is al geruime tijd een zootje in de taxiwereld. De liberalisering van bijna tien jaar geleden heeft chauffeurs en passagiers niets dan ellende gebracht. De kwaliteit is achteruit gehold en taxichauffeurs zijn geen gastheer meer voor hun stad, maar vechten elkaar en hun klanten de tent uit.”

Eerst moeten volgens Mast de ergste misstanden worden opgelost. Daarna moet gewerkt worden aan een structurele oplossing voor de problemen. Hij denkt daarbij aan een landelijk vergunningenstelsel, waarbij de lokale overheid via aanbestedingsprocedures aanvullende eisen kan stellen. Zo ontstaan er volgens Mast duidelijke eisen die chauffeurs, taxibedrijven en -centrales moeten naleven.

Mast: “De centrale overheid moet een vergunning gaan koppelen aan de chauffeurspas en een vakdiploma voor onder meer sociale vaardigheden en klantvriendelijkheid. De lokale overheid kan het aantal vergunningen reguleren of een gedragscode koppelen aan vergunningverlening. Zo kan je het Bokitogedrag in de taxiwereld indammen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vakbond wil Bokitogedrag taxiwereld indammen | RijschoolPro

Vakbond wil Bokitogedrag taxiwereld indammen

Er is een deltaplan nodig om de kwaliteit van de straattaxi’s te verbeteren en de huidige negatieve spiraal te doorbreken. FNV Bondgenoten stuurt het plan vandaag (donderdag) naar staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat.

In het deltaplan staan maatregelen voor de kwaliteitsverbetering van de taxibranche op korte en langere termijn.

Bestuurder Remko Mast van FNV Bondgenoten: “Het is al geruime tijd een zootje in de taxiwereld. De liberalisering van bijna tien jaar geleden heeft chauffeurs en passagiers niets dan ellende gebracht. De kwaliteit is achteruit gehold en taxichauffeurs zijn geen gastheer meer voor hun stad, maar vechten elkaar en hun klanten de tent uit.”

Eerst moeten volgens Mast de ergste misstanden worden opgelost. Daarna moet gewerkt worden aan een structurele oplossing voor de problemen. Hij denkt daarbij aan een landelijk vergunningenstelsel, waarbij de lokale overheid via aanbestedingsprocedures aanvullende eisen kan stellen. Zo ontstaan er volgens Mast duidelijke eisen die chauffeurs, taxibedrijven en -centrales moeten naleven.

Mast: “De centrale overheid moet een vergunning gaan koppelen aan de chauffeurspas en een vakdiploma voor onder meer sociale vaardigheden en klantvriendelijkheid. De lokale overheid kan het aantal vergunningen reguleren of een gedragscode koppelen aan vergunningverlening. Zo kan je het Bokitogedrag in de taxiwereld indammen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.