Het antwoord op agressie?

Met de toegenomen agressie in het busvervoer is het voor vervoersbedrijven van groot belang om maatregelen te nemen. Met een ingebouwd GPS-systeem beantwoord Veolia de problematiek op de juiste manier.

De buschauffeur van dienst kan op de alarmknop drukken, waarna er een signaal binnenkomt op de regiekamer. Luidsprekers worden microfoons, waardoor op de regiekamer direct meegeluisterd kan worden en de politie kan worden gealarmeerd als dit noodzakelijk is. “Tevens is het een manier om aan onze opdrachtgevers te laten zien waar we gereden hebben,” aldus Sjak van Diessen van Veolia Transport tegenover Verkeerspro.nl.

Inmiddels maakt Veolia gebruik van een systeem dat in de bus is ingebouwd, tot die tijd werd er een beroep gedaan op de apparatuur van RAM Mobile Data. “En dat beviel enorm goed.”

Een beroep hoefden de chauffeurs uit het Zuid-Limburgse Sittard er gelukkig niet op te doen. “Maar op het moment dat er iets gebeurd, is het natuurlijk wel heel belangrijk om het te kunnen gebruiken.”
Of het een toekomst zonder geweldsdelicten oplevert, is zeer de vraag. Wat wel vast staat is dat mensen in elk geval gewaarschuwd zijn met de boodschap dat de politie op deze manier wel heel snel ter plaatse kan zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Het antwoord op agressie?”

robert post|26.09.09|10:38

Bij het Utrechtse GVU (Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht) is een vergelijkbaar systeem al jaren in gebruik. Met één druk op de alarmknop – verdekt opgesteld, en door de vormgeving goed te voelen waar-ie zit – worden zowel de eigen verkeersleiding als de politie, de brandweer en de ambulance bereikt. Ook collega’s in een straal van een halve kilometer krijgen auditief toegang tot de bus in nood, zodat zij snel te hulp kunnen schieten of, bijvoorbeeld, zicht hebben op vluchtende amokmakers.
Vanaf dat moment zijn alle gesprekken via een geïsoleerde golflengte hoorbaar en wordt alles geregistreerd en gecoördineerd. De chauffeur kan relevante informatie verstrekken, waarna alle gewenste hulptroepen binnen de kortst mogelijke tijd bij de bus zijn. Een buitengewoon doordacht systeem! Overigens was het GVU het eerste busbedrijf dat standaard ’24-uurs registratie videocamera’s’ op al haar bussen installeerde.
Veolia is dus rijkelijk laat met het invoeren van haar beveiligingssysteem.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Het antwoord op agressie? | RijschoolPro

Het antwoord op agressie?

Met de toegenomen agressie in het busvervoer is het voor vervoersbedrijven van groot belang om maatregelen te nemen. Met een ingebouwd GPS-systeem beantwoord Veolia de problematiek op de juiste manier.

De buschauffeur van dienst kan op de alarmknop drukken, waarna er een signaal binnenkomt op de regiekamer. Luidsprekers worden microfoons, waardoor op de regiekamer direct meegeluisterd kan worden en de politie kan worden gealarmeerd als dit noodzakelijk is. “Tevens is het een manier om aan onze opdrachtgevers te laten zien waar we gereden hebben,” aldus Sjak van Diessen van Veolia Transport tegenover Verkeerspro.nl.

Inmiddels maakt Veolia gebruik van een systeem dat in de bus is ingebouwd, tot die tijd werd er een beroep gedaan op de apparatuur van RAM Mobile Data. “En dat beviel enorm goed.”

Een beroep hoefden de chauffeurs uit het Zuid-Limburgse Sittard er gelukkig niet op te doen. “Maar op het moment dat er iets gebeurd, is het natuurlijk wel heel belangrijk om het te kunnen gebruiken.”
Of het een toekomst zonder geweldsdelicten oplevert, is zeer de vraag. Wat wel vast staat is dat mensen in elk geval gewaarschuwd zijn met de boodschap dat de politie op deze manier wel heel snel ter plaatse kan zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Het antwoord op agressie?”

robert post|26.09.09|10:38

Bij het Utrechtse GVU (Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht) is een vergelijkbaar systeem al jaren in gebruik. Met één druk op de alarmknop – verdekt opgesteld, en door de vormgeving goed te voelen waar-ie zit – worden zowel de eigen verkeersleiding als de politie, de brandweer en de ambulance bereikt. Ook collega’s in een straal van een halve kilometer krijgen auditief toegang tot de bus in nood, zodat zij snel te hulp kunnen schieten of, bijvoorbeeld, zicht hebben op vluchtende amokmakers.
Vanaf dat moment zijn alle gesprekken via een geïsoleerde golflengte hoorbaar en wordt alles geregistreerd en gecoördineerd. De chauffeur kan relevante informatie verstrekken, waarna alle gewenste hulptroepen binnen de kortst mogelijke tijd bij de bus zijn. Een buitengewoon doordacht systeem! Overigens was het GVU het eerste busbedrijf dat standaard ’24-uurs registratie videocamera’s’ op al haar bussen installeerde.
Veolia is dus rijkelijk laat met het invoeren van haar beveiligingssysteem.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.