Taxibedrijven hebben kritiek omtrent communicatie taxikeurmerk

Vertegenwoordigers van de taxibedrijven taxi Guner en Taxi Company hebben bij de gemeente kritiek geuit op ‘slechte communicatie’ rond het taxikeurmerk dat de gemeente in Den Bosch wil invoeren voordat er een landelijk keurmerk is.

Ruim een week geleden maakten wethouder Bart Eigeman en Herbert Lansdaal (Mobi Tax Centrale Den Bosch) bekend dat vanaf december een proefperiode start waarbij klanten de garantie moeten hebben dat de taxichauffeur de omgeving goed kent en de kortste weg naar de bestemming kiest.

Ook mogen chauffeurs geen korte ritten weigeren. De keurmerktaxi’s kunnen terecht op speciale standplaatsen waar andere taxi’s niet mogen staan. In een brief aan collega-taxiondernemers schijven de ondernemers het ‘niet op prijs te stellen dat een paar taxibedrijven namens de branche spreken en afspraken maken zonder eerst overleg met andere taxibedrijven’.

De ondernemers die zich buitengesloten voelen willen met collega’s praten om ‘standpunten en ideeën te bundelen’ en daarna met de gemeente praten. “We sluiten op voorhand geen taxibedrijven of chauffeurs uit. Daarom is gekozen voor een gesprek.

Maar branche-organisatie Taxi.nl nam het initiatief voor het keurmerk. Daarom is er eerst met hen gepraat”, aldus een woordvoerder van de gemeente. Herbert Lansdaal, namens Taxi.nl betrokken bij de voorbereiding van het taxikeurmerk, verbaast zich over de kritiek.

“Het is vreemd dat taxi Guner en taxi Company nu pas reageren. Want er wordt al drie jaar over het keurmerk gepraat. Iedereen had en heeft de kans om mee te praten”, zegt Lansdaal. Hij benadrukt dat in Taxi.nl elf bedrijven zijn vertegenwoordigd. Ook benadrukt hij dat het keurmerk tijdens de proefperiode ‘in principe geldt voor elk taxibedrijf dat statutair in Den Bosch of regio is gevestigd’.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.