TLN gaat niet akkoord met enkel rijbewijs als verplichting voor tractors

Het voorstel om een rijbewijs verplicht te stellen voor tractorbestuurders die met hun tractor harder dan 25 kilometer per uur op de weg willen rijden zal niet leiden tot een verhoogde verkeersveiligheid.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) stelt dat het voorstel van minister Eurlings volstrekt onvoldoende is. Voorzitter Alexander Sakkers in een persbericht van TLN: “Alleen wanneer elke tractor wordt voorzien van een kenteken is handhaving van de regels mogelijk.”

Kentekening van tractoren vormt een essentieel onderdeel van de handhaving van verkeersregels, zoals bijvoorbeeld op snelheid. Zonder kenteken kunnen verkeersovertredingen alleen op heterdaad worden betrapt en niet bijvoorbeeld met een flitspaal. Ook BVOM ondersteunt die redenering en pleit voor volledige kentekening.

De positie van tractoren in het verkeer is de transportsector al jaren een doorn in het oog. Tractoren worden steeds vaker gebruikt voor werkzaamheden waar ook vrachtauto’s voor worden ingezet. Waar hoge eisen worden gesteld aan de opleiding van de vrachtautochauffeur en de veiligheid van de vrachtauto is dat bij tractoren niet het geval.

Donderdag 5 november vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over verkeersveiligheid landbouwverkeer. TLN roept de Kamer op om te kiezen voor een structurele oplossing en te kiezen voor rijbewijs- én kentekenplicht.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TLN gaat niet akkoord met enkel rijbewijs als verplichting voor tractors | RijschoolPro

TLN gaat niet akkoord met enkel rijbewijs als verplichting voor tractors

Het voorstel om een rijbewijs verplicht te stellen voor tractorbestuurders die met hun tractor harder dan 25 kilometer per uur op de weg willen rijden zal niet leiden tot een verhoogde verkeersveiligheid.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) stelt dat het voorstel van minister Eurlings volstrekt onvoldoende is. Voorzitter Alexander Sakkers in een persbericht van TLN: “Alleen wanneer elke tractor wordt voorzien van een kenteken is handhaving van de regels mogelijk.”

Kentekening van tractoren vormt een essentieel onderdeel van de handhaving van verkeersregels, zoals bijvoorbeeld op snelheid. Zonder kenteken kunnen verkeersovertredingen alleen op heterdaad worden betrapt en niet bijvoorbeeld met een flitspaal. Ook BVOM ondersteunt die redenering en pleit voor volledige kentekening.

De positie van tractoren in het verkeer is de transportsector al jaren een doorn in het oog. Tractoren worden steeds vaker gebruikt voor werkzaamheden waar ook vrachtauto’s voor worden ingezet. Waar hoge eisen worden gesteld aan de opleiding van de vrachtautochauffeur en de veiligheid van de vrachtauto is dat bij tractoren niet het geval.

Donderdag 5 november vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over verkeersveiligheid landbouwverkeer. TLN roept de Kamer op om te kiezen voor een structurele oplossing en te kiezen voor rijbewijs- én kentekenplicht.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.