‘Helft auto’s moet in 2030 elektrisch of hybride zijn’

Een revolutie in de transportsector is nodig om de wereld op een groen groeipad te brengen. Daarvoor moeten over twintig jaar meer dan de helft van alle auto’s een hybride of elektrische aandrijving hebben. Dat kan alleen als de prijs van broeikasgas CO2 fors stijgt.

Dat meldde hoofdeconoom Fatih Birol van energiebureau IEA donderdag in een toelichting op de eerder in de week verschenen World Energy Outlook.

Energiebureau IEA, dat fungeert als denktank van 28 geïndustrialiseerde landen met een hoge energieconsumptie, ziet de mondiale recessie als een kans om de wereld op een groen groeipad te brengen.

Dit vergt onder meer een revolutie in de transportsector, die vooralsnog voor meer dan 90 procent draait op van ruwe olie afgeleide motorbrandstoffen als benzine, diesel en kerosine.

“In het scenario waarbij de uitstoot van koolstofdioxide beperkt blijft tot een atmosferische concentratie van 450 deeltjes per miljoen, moet een grote omslag in de auto-industrie plaatsvinden”, stelt hoofdeconoom Birol van de IEA. “Dit betekent onder meer dat pakweg één op de twee auto’s een hybride of elektrische aandrijving moet hebben in 2030.”

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Helft auto’s moet in 2030 elektrisch of hybride zijn’ | RijschoolPro

‘Helft auto’s moet in 2030 elektrisch of hybride zijn’

Een revolutie in de transportsector is nodig om de wereld op een groen groeipad te brengen. Daarvoor moeten over twintig jaar meer dan de helft van alle auto’s een hybride of elektrische aandrijving hebben. Dat kan alleen als de prijs van broeikasgas CO2 fors stijgt.

Dat meldde hoofdeconoom Fatih Birol van energiebureau IEA donderdag in een toelichting op de eerder in de week verschenen World Energy Outlook.

Energiebureau IEA, dat fungeert als denktank van 28 geïndustrialiseerde landen met een hoge energieconsumptie, ziet de mondiale recessie als een kans om de wereld op een groen groeipad te brengen.

Dit vergt onder meer een revolutie in de transportsector, die vooralsnog voor meer dan 90 procent draait op van ruwe olie afgeleide motorbrandstoffen als benzine, diesel en kerosine.

“In het scenario waarbij de uitstoot van koolstofdioxide beperkt blijft tot een atmosferische concentratie van 450 deeltjes per miljoen, moet een grote omslag in de auto-industrie plaatsvinden”, stelt hoofdeconoom Birol van de IEA. “Dit betekent onder meer dat pakweg één op de twee auto’s een hybride of elektrische aandrijving moet hebben in 2030.”

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.