Ook BMW stopt investeringen met waterstof

BMW stopt met de praktijktesten voor waterstofauto’s. Waterstof raakt uit de gratie omdat alle ogen zijn gericht op elektrische mobiliteit, mede dankzij de overheden. Dat meldt het Duitse Handelsblatt.

BMW slankt het waterstofprogramma flink af. Het Duitse merk test nu nog met een vloot 7-series, waarbij waterstof als brandstof wordt gebruikt in een ‘gewone’ verbrandingsmotor. BMW is een van de weinige merken die waterstof op deze manier toepast. Veel andere merken testen met een brandstofcel, die waterstof en zuurstof omzet in elektriciteit – als voeding voor een elektromotor. Bijvoorbeeld de Honda FCX Clarity die in Japan en de V.S. op kleine schaal wordt verkocht heeft een brandstofcel aan boord.

Volkswagen sprak al eerder openlijk uit dat waterstof niet de toekomst heeft. Ook de stimulans vanuit de overheid is weg, het bleef bij de opening van een paar waterstoftankstations. Er kleven dan ook een aantal lastige nadelen aan waterstof. Voor de opslag en de distributie is vooralsnog geen goede methode gevonden waardoor waterstof voorlopig erg duur is. Hier is meer ontwikkeling voor nodig maar alle ogen lijken gericht te zijn op elektrische mobiliteit met accu’s als voedingsbron.

BMW zet geen nieuwe testvloot meer in maar zal doorgaan met de ontwikkeling ‘op papier’. Verder denkt het merk nog veel winst te kunnen behalen met brandstofmotoren. Met een gemiddelde van 160 g/km doet het Beierse merk het al veel beter dan bijvoorbeeld Volkswagen (166 g/km) en Mercedes (188 g/km). De komende jaren is volgens BMW een efficiëntieverbetering van vijftien tot twintig procent mogelijk.

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ook BMW stopt investeringen met waterstof | RijschoolPro

Ook BMW stopt investeringen met waterstof

BMW stopt met de praktijktesten voor waterstofauto’s. Waterstof raakt uit de gratie omdat alle ogen zijn gericht op elektrische mobiliteit, mede dankzij de overheden. Dat meldt het Duitse Handelsblatt.

BMW slankt het waterstofprogramma flink af. Het Duitse merk test nu nog met een vloot 7-series, waarbij waterstof als brandstof wordt gebruikt in een ‘gewone’ verbrandingsmotor. BMW is een van de weinige merken die waterstof op deze manier toepast. Veel andere merken testen met een brandstofcel, die waterstof en zuurstof omzet in elektriciteit – als voeding voor een elektromotor. Bijvoorbeeld de Honda FCX Clarity die in Japan en de V.S. op kleine schaal wordt verkocht heeft een brandstofcel aan boord.

Volkswagen sprak al eerder openlijk uit dat waterstof niet de toekomst heeft. Ook de stimulans vanuit de overheid is weg, het bleef bij de opening van een paar waterstoftankstations. Er kleven dan ook een aantal lastige nadelen aan waterstof. Voor de opslag en de distributie is vooralsnog geen goede methode gevonden waardoor waterstof voorlopig erg duur is. Hier is meer ontwikkeling voor nodig maar alle ogen lijken gericht te zijn op elektrische mobiliteit met accu’s als voedingsbron.

BMW zet geen nieuwe testvloot meer in maar zal doorgaan met de ontwikkeling ‘op papier’. Verder denkt het merk nog veel winst te kunnen behalen met brandstofmotoren. Met een gemiddelde van 160 g/km doet het Beierse merk het al veel beter dan bijvoorbeeld Volkswagen (166 g/km) en Mercedes (188 g/km). De komende jaren is volgens BMW een efficiëntieverbetering van vijftien tot twintig procent mogelijk.

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.