Rijschool in de spotlight: “Ik zat op de fiets toen een lesauto me passeerde. Toen dacht ik: dat wil ik ook”

Bijna letterlijk als een donderslag bij heldere hemel kwam René Storm in 2000 op het lumineuze idee om rijinstructeur te worden. Het opmerkelijke aan dat besluit was dat hij al 49 jaar was, een uitstekende baan had als unithoofd bij gevangenis de Marwei en er werkelijk nog nooit eerder aan had gedacht. Inmiddels is hij samen met zijn zoon Jelmer eigenaar van de succesvolle Autorijschool Storm in Leeuwarden.

,,Toen ik op mijn fiets naar het werk zat passeerde een lesauto me. Toen dacht ik: dat wil ik ook”, blikt de 58-jarige rijschoolhouder terug. ’s Avonds legde hij zijn plan voor aan zijn vrouw. ,,Voor die tijd had ik er echt nog geen seconde aan gedacht.” Zijn echtgenote vond het wel bij hem passen. ,,De volgende dag ben ik naar mijn leidinggevende gegaan en heb ik gevraagd of hij mee wilde werken. Hij zei: maak maar een plan. Dat deed ik. Ik ben in opleiding gegaan en nadat ik geslaagd was, ben ik op mijn vrije woensdag begonnen met lesrijden.”

Het werk beviel hem zo goed, dat hij langzaamaan zijn arbeid bij de gevangenis afbouwde en steeds meer ging instrueren. ,,Wat me zo aanspreekt in het werkt is dat je constant meetpunten hebt. Je ziet mensen groeien en kunt dat heel duidelijk aantonen en meten. Dat geeft veel voldoening, want je bent altijd iets aan het verbeteren met tastbaar resultaat.”

Niet alleen zijn leerlingen gaan constant vooruit, ook de rijschool zelf boekt progressie. Sinds 2004 rijdt Storm fulltime, het aantal leerling groeide gestaag en sinds 2005 is zoon Jelmer -hij was pas twintig toen hij slaagde- ook instructeur.

Tegenwoordig coachen Storm senior en junior elk een groep van zo’n dertig leerlingen naar het felbegeerde rijbewijs. Ze zijn zeker niet de enige in Leeuwarden die deze diensten aanbiedt. Sterker nog: er zijn gerenommeerde bedrijven met veel meer ervaring dan de nog niet eens tien jaar oude rijschool. Toch heeft het jonge familiebedrijfje zich weten te onderscheiden. ,,Nadat ik met ‘gewone’ leerlingen ben begonnen -ik moest het immers ook allemaal leren- hebben ik en later ook Jelmer ons steeds meer verdiept in het vak”, legt Storm uit.

Die verdiepingsdrang is de oorzaak dat de rijschool zich nu onderscheidt op diverse punten van andere lesbedrijven die een veel langere geschiedenis hebben. Zo rijdt Autorijschool Storm onder andere in een automaat, zijn beide instructeurs gespecialiseerd in faalangsttraining en heeft ze sinds kort ook een FEM-opleding: een rijopleiding specifiek voor vrouwen. ,,De normale opleiding is zo toegespitst op mannen, terwijl vrouwen een ander ruimtelijk inzicht hebben. Daar is nu veel meer aandacht voor. Vooral Jelmer heeft zich daar in gespecialiseerd.”

Het slagingspercentage is met zo’n 45 procent keurig, zeker met de achtergrond van de doelgroep. ,,Voor de consument is dat erg belangrijk. Wij kijken meer naar de moeilijkheidsgraad en vervolgens de progressie per les. Dat is ons meetpunt.”

Dat doet de rijschool door strikt de Storm-filosofie te hanteren. Daarbij hoort ook een specifieke manier van instrueren. ,,Wij zijn altijd begripvol, invoelend, begrijpend en coachend. De leerling moet zich prettig voelen in de auto. Iemand afsnauwen hoort daar absoluut niet bij. Ook niet als het voor de zoveelste keer niet lukt.” Het is de manier van lesgeven en de diversiteit van het lespakket die Storm in korte tijd een goede reputatie en een vaste plek tussen al de concurrentie heeft bezorgd.

Hoewel hij het nooit helemaal uitsluit, verwacht René Storm niet dat er opnieuw een donderslag bij heldere hemel komt die ervoor zorgt dat hij van de ene op de andere dag een hele andere professie kiest. ,,Ik vind het werk zo leuk. Mensen zien groeien in iets dat ik ze leer. Ook is het prachtig mijn zoon zich te zien ontwikkelen tot allround instructeur. Dit kan ik nog heel lang doen. Ook nadat ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt.”

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.