Studenten willen ook bij de rijschool alles via internet doen

ENSCHEDE – Een rijschool die zich specifiek richt op studenten, het heeft onmiskenbaar voordelen. Omdat ze alles via internet willen doen is bijvoorbeeld een leslokaal niet nodig. Toch zijn er ook nadelen aan verbonden. Verkeerspro.nl sprak hierover met Anton Stegeman van De Studentenrijschool.

“Iedereen is welkom bij ons, maar we zijn wel helemaal ingericht voor studenten. Wat dat inhoudt? De leerlingen plannen de lessen zelf in met de software van Dation. Ook de eerste aanmelding gaat volledig via internet. Studenten willen alles online doen, ook de theorie. Theorielessen geven wij dan ook niet in een lokaal.”

Waar rijscholen software over het algemeen gebruiken om instructeurs te laten plannen, gebruikt De Studentenrijschool het systeem om de leerlingen zelf te laten plannen. “De software is in principe ingericht voor standaardrijscholen, maar dat hebben wij naar onze hand gezet. De leerling plant dus in plaats van de instructeur. Leerlingen kunnen op instructeur plannen, maar dat hoeft niet.”

De Studentenrijschool is momenteel enkel actief in Enschede. “Eerst zaten we ook in Utrecht en Groningen, maar dat was niet meer op te brengen. Toen werkten we bij wijze van spreken acht dagen per week.” Waar de rijschoolbranche amper te kampen kreeg met de recessie werd De Studentenrijschool juist wel getroffen. “De recessie is bij ons harder aangekomen. Studenten beginnen vaak niet op hun achttiende met lessen, maar kijken wanneer ze tijd en geld hebben. En wanneer het noodzaak is. Veel studenten begonnen dan ook pas in het laatste jaar van hun studie omdat ze dachten een auto nodig te hebben als ze zouden gaan werken.” Vanwege de recessie is het voor afgestudeerden lastiger om aan een baan te komen. “En dan wachten ze dus ook met lessen.”

Andere nadelen kleven er ook aan de specifieke benadering van studenten. “In vakantie- en tentamenperiodes is het erg rustig. Wij verplichten instructeurs dan ook altijd om in die periodes de vakantiedagen op te nemen.”

Problemen met de planning komen echter amper voor. “Leerlingen kunnen 63 dagen vooruit plannen, tot acht dagen voor de les kunnen ze annuleren. Binnen die acht dagen moet dat per email of telefoon en binnen twee dagen met een gegronde reden, plannen kan nog tot op het laatste moment.” Wat Stegeman opvalt, is dat veel leerlingen op de meeste ‘vreemde’ tijdstippen plannen. ’s Ochtends om zes uur of ’s nachts om twee uur. “Het is dus een enorm voordeel dat alles via internet kan, je hoeft daarvoor geen backoffice te hebben. Verder is het systeem van Dation heel geavanceerd, wij hebben er geen omkijken naar.” 

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studenten willen ook bij de rijschool alles via internet doen | RijschoolPro

Studenten willen ook bij de rijschool alles via internet doen

ENSCHEDE – Een rijschool die zich specifiek richt op studenten, het heeft onmiskenbaar voordelen. Omdat ze alles via internet willen doen is bijvoorbeeld een leslokaal niet nodig. Toch zijn er ook nadelen aan verbonden. Verkeerspro.nl sprak hierover met Anton Stegeman van De Studentenrijschool.

“Iedereen is welkom bij ons, maar we zijn wel helemaal ingericht voor studenten. Wat dat inhoudt? De leerlingen plannen de lessen zelf in met de software van Dation. Ook de eerste aanmelding gaat volledig via internet. Studenten willen alles online doen, ook de theorie. Theorielessen geven wij dan ook niet in een lokaal.”

Waar rijscholen software over het algemeen gebruiken om instructeurs te laten plannen, gebruikt De Studentenrijschool het systeem om de leerlingen zelf te laten plannen. “De software is in principe ingericht voor standaardrijscholen, maar dat hebben wij naar onze hand gezet. De leerling plant dus in plaats van de instructeur. Leerlingen kunnen op instructeur plannen, maar dat hoeft niet.”

De Studentenrijschool is momenteel enkel actief in Enschede. “Eerst zaten we ook in Utrecht en Groningen, maar dat was niet meer op te brengen. Toen werkten we bij wijze van spreken acht dagen per week.” Waar de rijschoolbranche amper te kampen kreeg met de recessie werd De Studentenrijschool juist wel getroffen. “De recessie is bij ons harder aangekomen. Studenten beginnen vaak niet op hun achttiende met lessen, maar kijken wanneer ze tijd en geld hebben. En wanneer het noodzaak is. Veel studenten begonnen dan ook pas in het laatste jaar van hun studie omdat ze dachten een auto nodig te hebben als ze zouden gaan werken.” Vanwege de recessie is het voor afgestudeerden lastiger om aan een baan te komen. “En dan wachten ze dus ook met lessen.”

Andere nadelen kleven er ook aan de specifieke benadering van studenten. “In vakantie- en tentamenperiodes is het erg rustig. Wij verplichten instructeurs dan ook altijd om in die periodes de vakantiedagen op te nemen.”

Problemen met de planning komen echter amper voor. “Leerlingen kunnen 63 dagen vooruit plannen, tot acht dagen voor de les kunnen ze annuleren. Binnen die acht dagen moet dat per email of telefoon en binnen twee dagen met een gegronde reden, plannen kan nog tot op het laatste moment.” Wat Stegeman opvalt, is dat veel leerlingen op de meeste ‘vreemde’ tijdstippen plannen. ’s Ochtends om zes uur of ’s nachts om twee uur. “Het is dus een enorm voordeel dat alles via internet kan, je hoeft daarvoor geen backoffice te hebben. Verder is het systeem van Dation heel geavanceerd, wij hebben er geen omkijken naar.” 

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.