TCA: ‘Foute taxichauffeurs blijven achter op station’

AMSTERDAM – Aan de taxichaos bij Centraal Station Amsterdam verandert niets. Dat bericht het Parool zaterdag. Het zijn juist de onbetrouwbare chauffeurs, die na de ‘sanering’ die wethouder Gerson als een succes presenteerde, achterblijven op deze beruchte standplaats.

Dat zegt TCA-directeur Richard van der Veen. Woensdag meldde taxiwethouder Hans Gerson niet zonder trots dat twee derde van de 996 chauffeurs die de afgelopen jaren toegang hadden tot de standplaats, hun vergunning hadden ingeleverd. Volgens Gerson omdat ze terugschrikken voor de strenge eisen en scherpe controles van de gemeente.

”Een sanering? Ja, een omgekeerde sanering,” zegt Van der Veen, die Gersons uitspraken ‘uiterst ongelukkig’ noemt. ”De nette chauffeurs willen niet meer geassocieerd worden met de wantoestanden bij CS en blijven weg. Dan moet Gerson niet doen alsof het probleem is opgelost dankzij zijn briljante beleid.”

Ook de meeste chauffeurs op de standplaats zien geen verbetering. ”De goede chauffeurs gaan weg omdat ze er geen heil meer in zien en de slechte blijven achter. Dat kun je moeilijk een succes noemen,” zegt chauffeur Mohammed Gherrari. ”Er moet veel worden gedaan, maar er gebeurt niets. En met deze wethouder al helemaal niet.”

Volgens Van der Veen heeft 85 procent van de ongeveer 450 TCAchauffeurs die de speciale ‘belanghebbendenvergunning’ hadden, die niet verlengd. Dat is opmerkelijk, aangezien Gerson onlangs nog zei dat hij juist de TCA graag op de standplaats bij het Centraal Station terug zag komen.

Een TCA-chauffeur die op een normale manier zijn brood wil verdienen, kan het Centraal Station beter mijden, zegt Van der Veen. ”Als er een TCA’er staat, krijgt die alle korte ritjes in zijn maag gesplitst. De anderen weigeren die nog steeds, en ze weten dat wij de TCA-chauffeurs die dat doen keihard aanpakken.”

Over de chauffeurs die overblijven wil Van der Veen niet veel kwijt. ”Daar zitten goede vrije rijders tussen, maar zeker in het weekend is de kans groot op een hoge concentratie foute chauffeurs.”

Van der Veen benadrukt dat de samenwerking met de gemeente uitstekend is, maar dat de effecten van alle investeringen, het toezicht en de maatregelen tegenvallen.

Lees het artikel in het Parool

Kijk voor het laatste taxinieuws op www.taxipro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “TCA: ‘Foute taxichauffeurs blijven achter op station’”

Jan van der Veer|12.02.10|02:19

Het pasjessysteem C.S. wordt om onzuivere motivaties bewierookt. De C.S. gegevens TOEN (en nu nog) waren: kleine ruimte, grote aantallen taxi´s en malafide taxichauffeurs. Er is getracht een scheiding te maken tussen bonafide en malafide taxichauffeurs. Gezien de ervaringen op CS is dit totaal mislukt plus dat er vermogens zijn uitgegeven voor controleurs en verkeersregelaars.
De oplossing is heer Gerson diverse malen aangedragen in brieven.
Pasjes weg, slagbomen weg, naast de weg van langs IBIS hotel een lange bufferstandplaats maken voor meer dan 50 taxi´s met de voorste taxi tot 20 meter afstand van de huidige standplaats en die inrichten voor maar 5 taxi´s. Hiermee voorkom je samenscholing van chauffeurs die klanten en collega chauffeurs beïnvloeden en je creëert rust.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.