VerkeersPro.nl test: BlueMotion is de hybride voor de rijschool

Hybrides worden steeds geliefder onder de zakelijke leaserijders, vooral vanwege de lage bijtelling. Helaas zijn die ‘mileuvriendelijke’ auto’s alleen met een automatische versnellingsbak te verkrijgen. Niet interessant dus voor de rijschool. Gelukkig komt Volkswagen nu met de VW Polo BlueMotion. Alle financiële voordelen van de hybride, maar verder gewoon lekker dieselen.

De hybride is als lesauto zeker het overwegen waard. Maar wie zijn leerlingen later ook in een schakelbak wil laten rijden, kiest voor de zojuist uitgebrachte Volkswagen Polo BlueMotion. Die kent vanwege de lage CO2-uitstoot net als de hybrides geen BPM of wegenbelasting, zo bevestigt de Belastingdienst. Ook niet wanneer de auto zakelijk wordt aangschaft. Erg voordelig! Bovendien rijdt deze Duitser ook nog eens op diesel: fors goedkoper per liter dan benzine.

De rijschoolhouder die kiest voor een ‘traditionele’ lesauto, de Volkswagen Golf 2.0 TDI, is veruit het duurst uit na drie jaar: liefst twee maal zo veel. Voor die auto moet namelijk nog een slordige 12.000 euro aan BPM en wegenbelasting afgetikt worden.

Verkeerspro heeft de kosten van vier modellen voor u op een rijtje gezet: Toyota Prius Hybride,Volkswagen 1.6 TDI BlueMotion, Volkswagen Golf 2.0 TDI en de Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion. Bij alle modellen is gekozen voor het instapmodel qua luxe. Wat blijkt? De Polo BlueMotion is zelfs het goedkoopst. Ook vergeleken met de hybride.

De Prius is door zijn hybride-techniek de zuinigste van het stel in de stad. De Polo BlueMotion volgt al snel. De 2.0 TDI van Volkswagen heeft zich weliswaar al jaren bewezen als zeer betrouwbaar en zeer fijn rijdend, hij is tegenwoordig fors duurder dan de rest.

Betrouwbaar zijn de onderzochte auto’s over het algemeen allemaal. Toch steekt de Polo BlueMotion van Volkswagen er met kop en schouders bovenuit, zo vindt Verkeerspro. Betrouwbaar en vooral: goedkoop. Zeker vergeleken met zijn grote broer de VW Golf Bluemotion. Daarvoor moet maar liefst 5000 euro aan BPM en ruim 3500 euro aan wegenbelasting extra worden betaald. Om maar te zwijgen over de ouderwetse tweeliter diesel.

Bart Pals

Voor onderstaand overzicht is uitgegaan van 60.000 kilometer per jaar (1600 uur x 37,5 km/h voor de gemiddelde lesauto). De aanschafprijs is inclusief BPM, exclusief BTW. Voor de afschrijving is het rekenmodel van www.autozine.nl gebruikt. Hierbij wordt afhankelijk van het model en de motor gemiddeld ongeveer twintig procent per jaar afgeschreven. Voor de wegenbelasting zijn de prijzen van provincie Zuid-Holland gerekend. Met onderhoudskosten is geen rekening gehouden.

Volkswagen Polo 1.2 TDI Trendline BlueMotion

Aanschaf: 13.690
Restwaarde: 5683
Wegenbelasting: 0
Brandstofkosten: 8339,40
(4,1 l/100 km stadsverkeer)
Totale kosten na 3 jaar: 16.346,40 euro.


Toyota Prius Comfort Hybride (automaat):

Aanschaf: 21.840,34
Restwaarde:  10.891,11
Wegenbelasting:  0
Brandstofkosten: 10.530
(3,9 l/100 km stadsverkeer)
Totale kosten na 3 jaar:  21.479,33 euro

Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion:

Aanschaf: 22.640
Restwaarde: 12.076,44
Wegenbelasting: 3.540
Brandstofkosten: 9.559,80
(4,7 liter/100 km stadsverkeer)
Totale kosten na 3 jaar: 23.663,80 euro

Volkswagen Golf 2.0 TDI Comfortline:

Aanschaf: 27.780
Restwaarde: 15.611
Wegenbelasting: 3.960
Brandstofkosten: 13.627,8
(6,7 l/100 km stadsverkeer)
Totale kosten na 3 jaar: 30.549,80 euro. 

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “VerkeersPro.nl test: BlueMotion is de hybride voor de rijschool”

[…] Fabia Greenline Hatchback volgen later. Bron: Auto Vandaag, partner van VerkeersPro.nl Lees ook: VerkeersPro test: diesel of hybride Onderwerpen: Blue Motion, BPM, Greenline, Rijschool, Skoda, wegenbelasting Delen […]

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.