Rijschool Euro Power, slagingspercentage

Kwaliteit is belangrijker dan slagingspercentage

Slagingspercentages blinken als parels op websites van rijscholen. Uiteraard hoe hoger het percentage, hoe beter. Het lijkt een belangrijk criterium bij het kiezen van een rijschool. Maar wat zegt het nou eigenlijk over de rijschool?

Zhaer Tinat van Rijschool Euro Power uit Vlaardingen heeft volgens het Centraal Bureau Rijvaaardigheidsbewijzen het hoogste slagingspercentage van regio Rotterdam: 85 procent. Maar dat percentage is niet het belangrijkste volgens Tinat. “ Kwaliteit is vele malen belangrijker dan het slagingspercentage”, vindt de rijschoolhouder.

Euro Power geeft les volgens de methode Rijopleiding In Stappen (RIS). Hierbij wordt de rijopleiding in vier modules voltooid. Iedere module wordt afgesloten met een toets. Na afronding van de eerste worden kennis en vaardigheden getoetst. In de tweede en derde toets kan de leerling alvast kennis maken met het CBR en wennen aan een examensituatie. In de derde, de tussentijdse toets (TTT), kan vrijstelling verdiend worden voor de bijzondere verrichtingen van het praktijkexamen. De vierde en laatste toets is het praktijkexamen.

“Wij zijn één van de weinige uit de regio die deze lesmethode hanteren. Dat is jammer, want leerlingen gaan zo veiliger het verkeer in”, meent Tinat. Hij heeft de CBR-training gevolgd om de RIS-methode toe te passen. De rijschoolhouder wordt regelmatig gemonitord. “Elk jaar moet ik aan het CBR laten zien hoe ik les geef aan leerlingen, om het niveau zo op peil te houden.”

Daarbij moet gezegd worden dat de RIS-methode duurder is dan de reguliere, het CBR moet immers ook betaald worden. Bovendien zeggen slagingspercentages niets over het gemiddeld aantal gevolgde lessen. En natuurlijk geldt: hoe groter de rijschool, hoe meer hij tegen het gemiddelde slagingspercentage aan zit.  Ook is de kwaliteit van de leerlingen in hoge mate bepalend voor de cijfers.

Slagingspercentage is volgens Ger van den Berk van Stichting Erkenning Auto/Motorrijscholen Nederland (SEAN) daarom niet het voornaamste criterium om een rijschool te kiezen. “Ik denk dat leerlingen een rijschool kiezen op basis van mond-op-mondreclame. Er wordt daarbij niet gekeken naar slagingspercentage, faalangstinstructeur of RIS opleiding. Er zijn regio’s waar het slagingspercentage gewoon altijd laag is. Een rijschool waar veel met allochtonen wordt gewerkt scoort minder hoog omdat deze mensen meer tijd nodig hebben met de taal en het niveau van de opleiding”, laat Van den Berk weten.

Yvette Hazebroek (20) uit Almere, leerling bij autorijschool Elmers, bevestigt de mening van Van den Berk. Ze heeft Elmers op aanraden van vrienden gekozen. “Ze vertelden dat daar goede rijinstructeurs waren. Streng en rechtvaardig. Bovendien kon ik gebruik maken van een gratis intakeles.” Verder heeft ze niet naar prijs gekeken. Hazebroek: “ Het was een cadeautje van mijn ouders voor mijn verjaardag.” Het slagingspercentage, daar heeft ze niet eens naar gekeken.

De naam speelde echter wel mee. “ Het is de grootste rijschool uit de regio en dat betekent wel iets.” Achteraf zou ze zeker weer deze rijschool kiezen. “Ze regelen veel voor je. Een theoriecursus waarbij je met zijn allen in de bus naar het examen wordt gereden. Welke auto je wilt, welke instructeur je krijgt. Ze luisteren echt naar je wensen. En dat is belangrijk.”

Patricia Jaspers

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kwaliteit is belangrijker dan slagingspercentage | RijschoolPro
Rijschool Euro Power, slagingspercentage

Kwaliteit is belangrijker dan slagingspercentage

Slagingspercentages blinken als parels op websites van rijscholen. Uiteraard hoe hoger het percentage, hoe beter. Het lijkt een belangrijk criterium bij het kiezen van een rijschool. Maar wat zegt het nou eigenlijk over de rijschool?

Zhaer Tinat van Rijschool Euro Power uit Vlaardingen heeft volgens het Centraal Bureau Rijvaaardigheidsbewijzen het hoogste slagingspercentage van regio Rotterdam: 85 procent. Maar dat percentage is niet het belangrijkste volgens Tinat. “ Kwaliteit is vele malen belangrijker dan het slagingspercentage”, vindt de rijschoolhouder.

Euro Power geeft les volgens de methode Rijopleiding In Stappen (RIS). Hierbij wordt de rijopleiding in vier modules voltooid. Iedere module wordt afgesloten met een toets. Na afronding van de eerste worden kennis en vaardigheden getoetst. In de tweede en derde toets kan de leerling alvast kennis maken met het CBR en wennen aan een examensituatie. In de derde, de tussentijdse toets (TTT), kan vrijstelling verdiend worden voor de bijzondere verrichtingen van het praktijkexamen. De vierde en laatste toets is het praktijkexamen.

“Wij zijn één van de weinige uit de regio die deze lesmethode hanteren. Dat is jammer, want leerlingen gaan zo veiliger het verkeer in”, meent Tinat. Hij heeft de CBR-training gevolgd om de RIS-methode toe te passen. De rijschoolhouder wordt regelmatig gemonitord. “Elk jaar moet ik aan het CBR laten zien hoe ik les geef aan leerlingen, om het niveau zo op peil te houden.”

Daarbij moet gezegd worden dat de RIS-methode duurder is dan de reguliere, het CBR moet immers ook betaald worden. Bovendien zeggen slagingspercentages niets over het gemiddeld aantal gevolgde lessen. En natuurlijk geldt: hoe groter de rijschool, hoe meer hij tegen het gemiddelde slagingspercentage aan zit.  Ook is de kwaliteit van de leerlingen in hoge mate bepalend voor de cijfers.

Slagingspercentage is volgens Ger van den Berk van Stichting Erkenning Auto/Motorrijscholen Nederland (SEAN) daarom niet het voornaamste criterium om een rijschool te kiezen. “Ik denk dat leerlingen een rijschool kiezen op basis van mond-op-mondreclame. Er wordt daarbij niet gekeken naar slagingspercentage, faalangstinstructeur of RIS opleiding. Er zijn regio’s waar het slagingspercentage gewoon altijd laag is. Een rijschool waar veel met allochtonen wordt gewerkt scoort minder hoog omdat deze mensen meer tijd nodig hebben met de taal en het niveau van de opleiding”, laat Van den Berk weten.

Yvette Hazebroek (20) uit Almere, leerling bij autorijschool Elmers, bevestigt de mening van Van den Berk. Ze heeft Elmers op aanraden van vrienden gekozen. “Ze vertelden dat daar goede rijinstructeurs waren. Streng en rechtvaardig. Bovendien kon ik gebruik maken van een gratis intakeles.” Verder heeft ze niet naar prijs gekeken. Hazebroek: “ Het was een cadeautje van mijn ouders voor mijn verjaardag.” Het slagingspercentage, daar heeft ze niet eens naar gekeken.

De naam speelde echter wel mee. “ Het is de grootste rijschool uit de regio en dat betekent wel iets.” Achteraf zou ze zeker weer deze rijschool kiezen. “Ze regelen veel voor je. Een theoriecursus waarbij je met zijn allen in de bus naar het examen wordt gereden. Welke auto je wilt, welke instructeur je krijgt. Ze luisteren echt naar je wensen. En dat is belangrijk.”

Patricia Jaspers

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.