Tweede Kamer, kilometerheffing, val kabinet

Verkeerspro.nl analyse: Kilometerheffing lijkt onafwendbaar

Slecht nieuws voor de rijschoolhouder. De val van het kabinet heeft weinig gevolgen voor de invoering van de kilometerheffing. Als de ANWB in april niet te negatief adviseert, gaat het hele verhaal gewoon door. Tenzij de kiezer de politieke verhoudingen over drie maanden bij de nieuwe verkiezingen drastisch omgooit en de VVD, PVV en Verdonk samen gaan regeren.

Het demissionaire kabinet kan de lopende zaken afhandelen totdat er een nieuwe regering is gevormd. Politiek gevoelige onderwerpen, daar moet minister Eurlings vanaf blijven. Maar volgens de huidige verhoudingen ligt het dossier niet bepaald gevoelig. Ertegen zijn slechts de VVD, PVV, SP en TROTS; een minderheid van 56 tegenover 94 zetels.

Bovendien, er is nog tijd genoeg voor een volgend kabinet de wetten door de Kamer te loodsen. Vrijwel alle nieuwe mogelijke coalities zijn het al eens. Het streven om in 2018 de kilometerprijs volledig ingevoerd te hebben lijkt daarmee uitstekend haalbaar.

Volgens de peilingen winnen de VVD, PVV en TROTS. De SP verliest fors. Hiermee wordt nog steeds geen meerderheid behaald in de Tweede Kamer. Ofwel: indien de kiezer niet fors op deze partijen stemt, bestaat er straks nog steeds geen meerderheid tegen de kilometerheffing. En er is geen partij die zich sterk maakt over een uitzonderingspositie voor de rijschool.

Slechts indien straks een coalitie wordt gevormd tussen VVD, PVV en TROTS zal de kilometerheffing van tafel geveegd te worden. Er is alleen geen (centrum)linkse partij die met hen in een coalitie wil en dit als compromis wil sluiten. De SP, die als enige andere partij ook tegen de kilometerprijs is, al helemaal niet.

De drie partijen moeten daarom op eigen kracht een meerderheid behalen om te kunnen regeren; een onmogelijke opgave. Invoering van de kilometerheffing is hiermee onafwendbaar, tenzij de kiezer massaal haar stem laat gelden. De kilometerprijs is echter niet het enige onderwerp bij de verkiezingen. Maar wellicht ziet de kiezer dat anders.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkeerspro.nl analyse: Kilometerheffing lijkt onafwendbaar | RijschoolPro
Tweede Kamer, kilometerheffing, val kabinet

Verkeerspro.nl analyse: Kilometerheffing lijkt onafwendbaar

Slecht nieuws voor de rijschoolhouder. De val van het kabinet heeft weinig gevolgen voor de invoering van de kilometerheffing. Als de ANWB in april niet te negatief adviseert, gaat het hele verhaal gewoon door. Tenzij de kiezer de politieke verhoudingen over drie maanden bij de nieuwe verkiezingen drastisch omgooit en de VVD, PVV en Verdonk samen gaan regeren.

Het demissionaire kabinet kan de lopende zaken afhandelen totdat er een nieuwe regering is gevormd. Politiek gevoelige onderwerpen, daar moet minister Eurlings vanaf blijven. Maar volgens de huidige verhoudingen ligt het dossier niet bepaald gevoelig. Ertegen zijn slechts de VVD, PVV, SP en TROTS; een minderheid van 56 tegenover 94 zetels.

Bovendien, er is nog tijd genoeg voor een volgend kabinet de wetten door de Kamer te loodsen. Vrijwel alle nieuwe mogelijke coalities zijn het al eens. Het streven om in 2018 de kilometerprijs volledig ingevoerd te hebben lijkt daarmee uitstekend haalbaar.

Volgens de peilingen winnen de VVD, PVV en TROTS. De SP verliest fors. Hiermee wordt nog steeds geen meerderheid behaald in de Tweede Kamer. Ofwel: indien de kiezer niet fors op deze partijen stemt, bestaat er straks nog steeds geen meerderheid tegen de kilometerheffing. En er is geen partij die zich sterk maakt over een uitzonderingspositie voor de rijschool.

Slechts indien straks een coalitie wordt gevormd tussen VVD, PVV en TROTS zal de kilometerheffing van tafel geveegd te worden. Er is alleen geen (centrum)linkse partij die met hen in een coalitie wil en dit als compromis wil sluiten. De SP, die als enige andere partij ook tegen de kilometerprijs is, al helemaal niet.

De drie partijen moeten daarom op eigen kracht een meerderheid behalen om te kunnen regeren; een onmogelijke opgave. Invoering van de kilometerheffing is hiermee onafwendbaar, tenzij de kiezer massaal haar stem laat gelden. De kilometerprijs is echter niet het enige onderwerp bij de verkiezingen. Maar wellicht ziet de kiezer dat anders.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.