rijles

Leerlingen van rijscholen betalen slecht

Leerlingen die lessen volgen voor het rijbewijs hebben een slechte betalingsmoraal. Dat blijkt uit onderzoek van VerkeersPro.nl onder 31 rijschoolhouders. Dertig procent van de ondervraagden kampt regelmatig met leerlingen die te laat betalen.

Maar liefst 23 procent van de ondervraagden geeft aan leerlingen regelmatig aan betalingen te moeten herinneren. 7 procent kampt met hetzelfde probleem, maar trekt leerlingen niet aan hun mouw. Zo’n 13 procent van de rijschoolhouders voorkomt het probleem van te laat geld ontvangen door leerlingen van tevoren te laten betalen. 19 procent rekent meteen in de auto af.

Een minderheid van de ondervraagde rijschoolhouders heeft te maken met een goede betalingsmoraal van de kandidaten. Slechts 45 procent geeft aan nooit problemen te hebben met het innen van hun gelden.

Contact met leerlingen neemt veel tijd in beslag voor de gemiddelde instructeur. Het blijkt dat een meerderheid van de ondervraagde rijinstructeurs tussen de 3 en 4 uur kwijt is aan het schriftelijk of email contact met hun leerlingen. Bellen duurt 1 of 2 uur per week (57 procent) of 3-4 uur per week (29 procent).

Administratie
Verder kost financiële administratie ook veel tijd; bij 69 procent kost dat minimaal 3 uur per week. Ook aanvragen van examens bij het CBR legt een groot beslag op de agenda van de instructeurs. Bij 57 procent kost dat één of twee uur, bij 36 procent kost het maar liefst drie of vier uur.

De instructeur kan zich met alle randzaken niet volledig richten aan de kern van zijn vak; het geven van rijles. Toch hebben de meeste instructeurs niet te klagen over een overschot aan vrije tijd. Bovenop de extra werkzaamheden geeft  17 procent van de ondervraagden minder dan 30 uur per week les, 33 procent tussen de 30 en de 40 uur, 24 procent 40-50 uur en maar liefst 23 procent geeft meer dan 50 uur per week les.

Om hun tijd efficiënter in te kunnen delen, geeft 61 procent van de ondervraagden aan géén software te gebruiken voor hun administratie of om lessen in te plannen. “Dat is eigenlijk best weinig”, vindt Hans Schaap van softwareleverancier Dation. “Al vanaf 40 euro per maand kan een eenmanszaak gebruik maken van software en veel tijd besparen op hun financiële administratie en het contact met leerlingen. Zo heeft de instructeur nog meer tijd voor het geven van lessen. Het systeem verdient zich op die manier na één uur al terug. Tevens verstuurt het automatisch betalingsherinneringen.”

Niet geliefd
Bovendien is het doen van administratie niet de meest geliefde bezigheid van de gemiddelde rijnistructeur. Als zij één activiteit van hun werkzaamheden mogen schrappen antwoordt maar liefst 43 procent ‘administratie’. Een andere niet geliefde bezigheid is marketing.

De rijschoolwereld bestaat vooral uit kleine bedrijfjes. Van de ondervraagde rijschoolhouders bestaat 48 procent uit een eenmanszaak. 28 procent werkt met twee instructeurs, 10 procent met drie, 3 procent met vier collega’s en 10 procent werkt met meer dan 5 instructeurs.

De lesauto wordt door de rijinstructeurs niet gebruikt om privé nog eens flink wat kilometers te maken. 29 procent gebruikt hem totaal niet privé. 7 procent rijdt maximaal 500 kilometer per jaar. Ruim de helft gebruikt de lesauto maximaal 10.000 kilometer privé. Tien procent rijdt tussen de 10.000 en 20.0000 kilometer per jaar, slechts 3 procent rijdt nóg meer kilometers in de vrije tijd.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Leerlingen van rijscholen betalen slecht | RijschoolPro
rijles

Leerlingen van rijscholen betalen slecht

Leerlingen die lessen volgen voor het rijbewijs hebben een slechte betalingsmoraal. Dat blijkt uit onderzoek van VerkeersPro.nl onder 31 rijschoolhouders. Dertig procent van de ondervraagden kampt regelmatig met leerlingen die te laat betalen.

Maar liefst 23 procent van de ondervraagden geeft aan leerlingen regelmatig aan betalingen te moeten herinneren. 7 procent kampt met hetzelfde probleem, maar trekt leerlingen niet aan hun mouw. Zo’n 13 procent van de rijschoolhouders voorkomt het probleem van te laat geld ontvangen door leerlingen van tevoren te laten betalen. 19 procent rekent meteen in de auto af.

Een minderheid van de ondervraagde rijschoolhouders heeft te maken met een goede betalingsmoraal van de kandidaten. Slechts 45 procent geeft aan nooit problemen te hebben met het innen van hun gelden.

Contact met leerlingen neemt veel tijd in beslag voor de gemiddelde instructeur. Het blijkt dat een meerderheid van de ondervraagde rijinstructeurs tussen de 3 en 4 uur kwijt is aan het schriftelijk of email contact met hun leerlingen. Bellen duurt 1 of 2 uur per week (57 procent) of 3-4 uur per week (29 procent).

Administratie
Verder kost financiële administratie ook veel tijd; bij 69 procent kost dat minimaal 3 uur per week. Ook aanvragen van examens bij het CBR legt een groot beslag op de agenda van de instructeurs. Bij 57 procent kost dat één of twee uur, bij 36 procent kost het maar liefst drie of vier uur.

De instructeur kan zich met alle randzaken niet volledig richten aan de kern van zijn vak; het geven van rijles. Toch hebben de meeste instructeurs niet te klagen over een overschot aan vrije tijd. Bovenop de extra werkzaamheden geeft  17 procent van de ondervraagden minder dan 30 uur per week les, 33 procent tussen de 30 en de 40 uur, 24 procent 40-50 uur en maar liefst 23 procent geeft meer dan 50 uur per week les.

Om hun tijd efficiënter in te kunnen delen, geeft 61 procent van de ondervraagden aan géén software te gebruiken voor hun administratie of om lessen in te plannen. “Dat is eigenlijk best weinig”, vindt Hans Schaap van softwareleverancier Dation. “Al vanaf 40 euro per maand kan een eenmanszaak gebruik maken van software en veel tijd besparen op hun financiële administratie en het contact met leerlingen. Zo heeft de instructeur nog meer tijd voor het geven van lessen. Het systeem verdient zich op die manier na één uur al terug. Tevens verstuurt het automatisch betalingsherinneringen.”

Niet geliefd
Bovendien is het doen van administratie niet de meest geliefde bezigheid van de gemiddelde rijnistructeur. Als zij één activiteit van hun werkzaamheden mogen schrappen antwoordt maar liefst 43 procent ‘administratie’. Een andere niet geliefde bezigheid is marketing.

De rijschoolwereld bestaat vooral uit kleine bedrijfjes. Van de ondervraagde rijschoolhouders bestaat 48 procent uit een eenmanszaak. 28 procent werkt met twee instructeurs, 10 procent met drie, 3 procent met vier collega’s en 10 procent werkt met meer dan 5 instructeurs.

De lesauto wordt door de rijinstructeurs niet gebruikt om privé nog eens flink wat kilometers te maken. 29 procent gebruikt hem totaal niet privé. 7 procent rijdt maximaal 500 kilometer per jaar. Ruim de helft gebruikt de lesauto maximaal 10.000 kilometer privé. Tien procent rijdt tussen de 10.000 en 20.0000 kilometer per jaar, slechts 3 procent rijdt nóg meer kilometers in de vrije tijd.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.