ANWB, rijsimulator

De maatschappij als speelveld voor ANWB Rijopleidingen

“Van driewieler tot rollator, dat is onze doelgroep”, zegt Hans Hendrickx, directeur ANWB Rijopleidingen. De ANWB profileert zich tegenwoordig nog meer als een maatschappelijk betrokken verkeersorganisatie. Naast de reguliere rijopleiding, waarvan de vestigingen zaterdag open dag hielden, spelen ook rijtrainingen aan ouderen en zelfs verkeerseducatie aan kinderen een belangrijke rol.

De ANWB; een speler om rekening mee te houden binnen de rijschoolwereld. De tak Rijopleidingen is de grootste speler in de branche met 20 vestigingen en zo’n 360 auto’s. “Bovendien zijn we ambitieus”, geeft Hendrickx aan. “Er zijn nog voldoende plekken in Nederland waar wij nog niet zijn vertegenwoordigd. Ook daar willen we naar toe.”

2009 was voor de ANWB een prima jaar, zo zegt Hendrickx. Er zijn drie franchisenemers bijgekomen; Zwolle, Emmen en Hengelo. Met het forse aantal auto’s heeft de ANWB nu een marktaandeel van ongeveer 5 procent in de versnipperde rijschoolwereld, die bestaat uit zo’n 5500 rijscholen. De rijscholen profiteren van de sterke ANWB-merknaam, een betrouwbare non-profit organisatie.

Simulator
Het ANWB-concept is er vooral op gericht kwaliteit uit te stralen. Op prijsconcurrentie wordt zeker niet de nadruk gelegd. “Onze lesmethodiek, daar ligt onze kracht”, vindt Hendrickx. “Die is gebaseerd op de RIS (Rijopleiding In Stappen, red.) en op veelvuldig gebruik van de rijsimulator. “Omdat we iedere gewenste situatie daarin zoveel als gewenst kunnen laten voorkomen, leren de leerlingen in twintig minuten meer dan een uur in de echte auto.”

Bovendien vinden jongeren de simulator erg interessant, zo bleek tijdens de open dag. Op de locatie Breda hadden de tientallen geïnteresseerden vooral daar oog voor. Deze vestiging heeft er maar liefst twee. Ze bestaan beide uit een halve Volkswagen Golf IV. Het gedeelte vanaf de achterbank ontbreekt, dus een simulator met levensechte cockpit en stoelen. Omringd door drie grote schermen.

“Waar zit de richtingaanwijzer?”, roept de Bredase Thalia Schoones (27) uit Breda lachend. “Dit is echt leuk zeg. Waarom rijdt hij nou niet weg?” Waarop haar vriend te hulp schiet: “Hij staat nog in zijn vrij.” Thalia is zich, net als de meeste bezoekers, aan het oriënteren waar het rijbewijs deze zomer te halen. Een echte voorkeur heeft ze nog niet. “Ik ben eigenlijk pas net begonnen met kijken”, zegt ze. “Wat ik wel fijn vind is dat ze hier van tevoren kunnen zeggen hoeveel geld ik kwijt ben.”

“Daarin zitten we eigenlijk altijd goed”, licht Rian van Bezouw, manager ANWB-vestiging Breda, toe. “Kandidaten mogen bij ons dan ook niet zelf bepalen wat voor pakket ze nemen. We nemen een uitgebreide intake af. Hiervoor gaan ze in de simulator, de lesauto en houden we een gesprek. Zo kunnen we iedereen een passend pakket aanbieden. Het gebeurt zelden, maar blijkt dat ze toch meer lessen nodig hebben voor het examen dan wordt dat zeker door ons gecompenseerd. In tegenstelling tot de rijschool die leerlingen eerst tientallen lessen laat nemen en dan pas kijkt wanneer ze op examen kunnen, weten onze leerlingen precies waar ze aan toe zijn.”

Zomerdrukte
De vestiging Breda heeft twaalf auto’s, twee motoren en twee bromfietsen. Voor een opleiding met aanhanger werkt Van Bezouw samen met zijn collega in Tilburg. Hij heeft elf instructeurs in vaste dienst, tijdens de zomerdrukte doet hij regelmatig een beroep op bekende ZZP’ers. Van Bezouw: “Veel jongeren kiezen voor de tiendaagse opleiding. De zomer is daarvoor erg geschikt, dus dan is het topseizoen bij ons.”

Met het slechte weer van de afgelopen winter heeft hij maar liefst 60 examens moeten verzetten.  “Bij sommige kandidaten is het CBR-examen zelfs twee keer verzet. Die hebben we gratis vervolglessen gegeven. Wij kunnen er niets aan doen, het CBR niet, maar de leerling ook niet. Die kun je dan niet met een hoop extra kosten opzadelen”, vindt de franchisenemer.

Naast de reguliere rijopleiding wil de ANWB het hele speelveld van jong tot oud gaan bestrijken. Voorlichting om de verkeersveiligheid te bevorderen. “Zo laten we kinderen uit groep zes zelf met een auto remmen”, zegt Hendrickx. “De instructeur zit achter het stuur, zij mogen op de dubbele rem trappen. De auto rijdt 50 kilometer per uur, van tevoren moeten ze een pion neerzetten waar zij denken dat de auto stil staat. Dan schrikken die kinderen wel even als ze zien hoe lang een remweg daadwerkelijk is. Dat kosten van dit soort verkeerseducatie wordt betaald uit de verenigingspot. Omdat we het belangrijk vinden.”

Durf
Om nog meer automobilisten te bereiken is de ANWB is vorig jaar gestart met de opleiding RijZeker. Hierbij kunnen onzekere rijders een dagdeel cursus volgen. In 2009 had de wielrijdersbond 700 deelnemers. Hendrickx: “Iedereen kent wel iemand met een rijbewijs die eigenlijk niet in de auto stapt vanwege angst. Bijvoorbeeld omdat een recent overleden partner altijd reed, of iemand durft niet meer op de snelweg. Zij gaan een middag met ons op pad. De coach heeft dan een parcours speciaal op de behoeften afgestemd. Daarbij zit ook een stukje theorie.”

Met het behalen van het rijbewijs is de opleiding nog niet voorbij, zo vindt de ANWB. “Over drie maanden beginnen we met het Rijbewijs Plus”, vertelt Hendrickx. Daarbij komen de geslaagden naar ons centrum in Lelystad. Ze krijgen les in bijvoorbeeld bermrijden en een sliptraining. Zo willen we de vaardigheden van onze geslaagden nog verder te ontwikkelen. Met als einddoel: meer veiligheid op de weg.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De maatschappij als speelveld voor ANWB Rijopleidingen | RijschoolPro
ANWB, rijsimulator

De maatschappij als speelveld voor ANWB Rijopleidingen

“Van driewieler tot rollator, dat is onze doelgroep”, zegt Hans Hendrickx, directeur ANWB Rijopleidingen. De ANWB profileert zich tegenwoordig nog meer als een maatschappelijk betrokken verkeersorganisatie. Naast de reguliere rijopleiding, waarvan de vestigingen zaterdag open dag hielden, spelen ook rijtrainingen aan ouderen en zelfs verkeerseducatie aan kinderen een belangrijke rol.

De ANWB; een speler om rekening mee te houden binnen de rijschoolwereld. De tak Rijopleidingen is de grootste speler in de branche met 20 vestigingen en zo’n 360 auto’s. “Bovendien zijn we ambitieus”, geeft Hendrickx aan. “Er zijn nog voldoende plekken in Nederland waar wij nog niet zijn vertegenwoordigd. Ook daar willen we naar toe.”

2009 was voor de ANWB een prima jaar, zo zegt Hendrickx. Er zijn drie franchisenemers bijgekomen; Zwolle, Emmen en Hengelo. Met het forse aantal auto’s heeft de ANWB nu een marktaandeel van ongeveer 5 procent in de versnipperde rijschoolwereld, die bestaat uit zo’n 5500 rijscholen. De rijscholen profiteren van de sterke ANWB-merknaam, een betrouwbare non-profit organisatie.

Simulator
Het ANWB-concept is er vooral op gericht kwaliteit uit te stralen. Op prijsconcurrentie wordt zeker niet de nadruk gelegd. “Onze lesmethodiek, daar ligt onze kracht”, vindt Hendrickx. “Die is gebaseerd op de RIS (Rijopleiding In Stappen, red.) en op veelvuldig gebruik van de rijsimulator. “Omdat we iedere gewenste situatie daarin zoveel als gewenst kunnen laten voorkomen, leren de leerlingen in twintig minuten meer dan een uur in de echte auto.”

Bovendien vinden jongeren de simulator erg interessant, zo bleek tijdens de open dag. Op de locatie Breda hadden de tientallen geïnteresseerden vooral daar oog voor. Deze vestiging heeft er maar liefst twee. Ze bestaan beide uit een halve Volkswagen Golf IV. Het gedeelte vanaf de achterbank ontbreekt, dus een simulator met levensechte cockpit en stoelen. Omringd door drie grote schermen.

“Waar zit de richtingaanwijzer?”, roept de Bredase Thalia Schoones (27) uit Breda lachend. “Dit is echt leuk zeg. Waarom rijdt hij nou niet weg?” Waarop haar vriend te hulp schiet: “Hij staat nog in zijn vrij.” Thalia is zich, net als de meeste bezoekers, aan het oriënteren waar het rijbewijs deze zomer te halen. Een echte voorkeur heeft ze nog niet. “Ik ben eigenlijk pas net begonnen met kijken”, zegt ze. “Wat ik wel fijn vind is dat ze hier van tevoren kunnen zeggen hoeveel geld ik kwijt ben.”

“Daarin zitten we eigenlijk altijd goed”, licht Rian van Bezouw, manager ANWB-vestiging Breda, toe. “Kandidaten mogen bij ons dan ook niet zelf bepalen wat voor pakket ze nemen. We nemen een uitgebreide intake af. Hiervoor gaan ze in de simulator, de lesauto en houden we een gesprek. Zo kunnen we iedereen een passend pakket aanbieden. Het gebeurt zelden, maar blijkt dat ze toch meer lessen nodig hebben voor het examen dan wordt dat zeker door ons gecompenseerd. In tegenstelling tot de rijschool die leerlingen eerst tientallen lessen laat nemen en dan pas kijkt wanneer ze op examen kunnen, weten onze leerlingen precies waar ze aan toe zijn.”

Zomerdrukte
De vestiging Breda heeft twaalf auto’s, twee motoren en twee bromfietsen. Voor een opleiding met aanhanger werkt Van Bezouw samen met zijn collega in Tilburg. Hij heeft elf instructeurs in vaste dienst, tijdens de zomerdrukte doet hij regelmatig een beroep op bekende ZZP’ers. Van Bezouw: “Veel jongeren kiezen voor de tiendaagse opleiding. De zomer is daarvoor erg geschikt, dus dan is het topseizoen bij ons.”

Met het slechte weer van de afgelopen winter heeft hij maar liefst 60 examens moeten verzetten.  “Bij sommige kandidaten is het CBR-examen zelfs twee keer verzet. Die hebben we gratis vervolglessen gegeven. Wij kunnen er niets aan doen, het CBR niet, maar de leerling ook niet. Die kun je dan niet met een hoop extra kosten opzadelen”, vindt de franchisenemer.

Naast de reguliere rijopleiding wil de ANWB het hele speelveld van jong tot oud gaan bestrijken. Voorlichting om de verkeersveiligheid te bevorderen. “Zo laten we kinderen uit groep zes zelf met een auto remmen”, zegt Hendrickx. “De instructeur zit achter het stuur, zij mogen op de dubbele rem trappen. De auto rijdt 50 kilometer per uur, van tevoren moeten ze een pion neerzetten waar zij denken dat de auto stil staat. Dan schrikken die kinderen wel even als ze zien hoe lang een remweg daadwerkelijk is. Dat kosten van dit soort verkeerseducatie wordt betaald uit de verenigingspot. Omdat we het belangrijk vinden.”

Durf
Om nog meer automobilisten te bereiken is de ANWB is vorig jaar gestart met de opleiding RijZeker. Hierbij kunnen onzekere rijders een dagdeel cursus volgen. In 2009 had de wielrijdersbond 700 deelnemers. Hendrickx: “Iedereen kent wel iemand met een rijbewijs die eigenlijk niet in de auto stapt vanwege angst. Bijvoorbeeld omdat een recent overleden partner altijd reed, of iemand durft niet meer op de snelweg. Zij gaan een middag met ons op pad. De coach heeft dan een parcours speciaal op de behoeften afgestemd. Daarbij zit ook een stukje theorie.”

Met het behalen van het rijbewijs is de opleiding nog niet voorbij, zo vindt de ANWB. “Over drie maanden beginnen we met het Rijbewijs Plus”, vertelt Hendrickx. Daarbij komen de geslaagden naar ons centrum in Lelystad. Ze krijgen les in bijvoorbeeld bermrijden en een sliptraining. Zo willen we de vaardigheden van onze geslaagden nog verder te ontwikkelen. Met als einddoel: meer veiligheid op de weg.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.