EigenWegWijs, rijschool, CO2, neutraal, milieu

Innovatie in de rijschool: rijden op GroenGas

Meteen vanaf de eerste les volledig CO2 neutraal rijden. Een betere manier om de toekomstige automobilisten bewust te maken dat autorijden niet milieuvervuilend hoeft te zijn is er niet. Gert-Jan van Ark uit Harderwijk heeft nu de eerste rijschool in Nederland opgericht die rijdt op Groen Gas; aardgas opgewekt uit afval. Rijschool EigenWegWijs.

“Ik rijd zelfs milieuvriendelijker dan een volledig elektrische auto”, licht Van Ark toe. “Want die stroom wordt vaak opgewekt in een ouderwetse kolencentrale. Dan komt er weliswaar geen CO2 uit de uitlaat, maar wel uit de centrale. Bovendien, hoe gaan we straks die accu’s uit de auto verwerken? Met Groen Gas rijd ik echt volledig CO2 neutraal.”

GroenGas is het groene stroom-equivalent van aardgas (CNG). Niet te verwarren met LPG, dat is een totaal ander product. Het gas wordt niet gewonnen uit de bel bij Slochteren, maar geproduceerd uit biomassa. Dat is een verzamelnaam voor allerlei organische materialen zoals snoeihout, gras, GFT-afval, sloophout en mest. “Als ik een methaanpomp boven de gierkelder van een veehouder zou hangen, kan ik daar tanken”, lacht Van Ark.

EcoFuel
De auto van Van Ark, een Volkswagen Passat, wordt vanaf de fabriek geleverd met een motor die rijdt op Groen Gas of benzine: Volkswagen EcoFuel. De auto is door Van Ark zelf geïmporteerd vanuit Duitsland en wordt nu geleased via Kyoto Lease uit Goes, vernoemd naar het CO2-verdrag. “Ik moest mijn eigen dealer vertellen dat deze motor bestond”, vertelt Van Ark, die in het verleden verkoper van Fiat/Iveco bedrijfswagens is geweest. “Daar kon ik dus geen zaken mee doen. Kyoto Lease ging wel volledig mee in mijn concept.”

Tanken doet Van Ark de komende weken nog bij de plaatselijke Opel dealer. Van Ark: “Die hebben een Zafira demo-model gehad die op aardgas reed. Daarom beschikken zij over een thuis-vul-installatie. Daar mag ik gebruik van maken totdat over twee weken de plaatselijke benzinepomp Van Scherpenzeel een vulpunt krijgt. Geleverd door Orange Gas, dus 100 procent Groen Gas.” De actieradius bedraagt 410 kilometer, daarna schakelt de motor automatisch op benzine over.

Maar niet alleen het milieu gaat erop vooruit met Groen Gas, ook de portemonnee van Van Ark. De kosten voor het rijden van 1000 kilometer bedragen volgens Fuel Switch, een samenwerkingsverband gestart op initiatief van de provincie Gelderland, 44 euro. Bij diesel is bedraagt dit 64 euro volgens de stichting. Daarbij moet gezegd dat de EcoFuel motor wel iets duurder is dan een Passat TDI. Maar omdat Van Ark hem zelf geïmporteerd heeft uit Duitsland, is hij weer iets goedkoper uit.

Bijtelling
Hoewel er volop belastingmaatregelen getroffen zijn voor zuinige diesels en elektrische auto’s, wordt de innovatie met Groen Gas-voertuigen nog niet echt beloond. Van Ark betaalt nu nog 20 procent bijtelling voor zijn lesauto. BPM moest er ook gewoon betaald worden.

“De overheid kijkt alleen naar CO2. Zo worden de BlueMotion modellen beloond als ‘milieuvriendelijk’, terwijl daar wel enorm veel roet en stikstof uit de uitlaat komt. Bij Groen Gas is dat niet het geval. Maar vanaf 2011, als er in Nederland veel meer Groen Gas-vulpunten zijn wordt de bijtelling 14 procent”, weet Van Ark.

Lesprijs
De lesprijs die Van Ark rekent bedraagt 42 euro per uur. Die is overigens niet via een ingewikkelde kostenanalyse berekend. “Ik heb gekeken wat rijscholen hier in de buurt rekenen. De goedkoopste is 39 euro, de duurste 45 euro. Daar ben ik precies tussenin gaan zitten.”

Van Ark wordt overigens geen fulltime rijinstructeur. Hij is docent autotechniek op het ROC. Een functie van 0,4 FTE. “En dat blijf ik doen, dat is ook veel te leuk”, vertelt de kersverse rijschoolhouder. “Bovendien komt mijn ervaring uitstekend van pas in beide functies. Als leraar weet ik hoe ik jongeren iets kan bijbrengen. Al sta ik er wel van te kijken dat ik daarvoor een 4-jarige HBO-opleiding moet volgen. En dat een bevoegdheid tot lesgeven in de auto binnen 7 maanden is gehaald. Terwijl de verantwoordelijkheid net zo groot is.”

Imago
Naast een positieve uitwerking op het milieu, is het rijden op Groen Gas ook goed voor het imago van zijn bedrijf, vindt Van Ark. “Mijn benadering is groen en persoonlijk. Als rijinstructeur heb je toch een voorbeeldfunctie. Bovendien, het rijbewijs is geen doel op zich, maar een middel voor jongeren om hun vrijheid te krijgen.”
Mocht het concept een succes worden, dan zal de milieubewuste rijschoolhouder niet snel een instructeur erbij nemen.

“Als ik iemand in dienst neem, kan hij nooit dezelfde benadering hanteren als ik. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijkheid. Daarom zou ik liever hebben dat mensen zelf kiezen om het op deze milieubewuste manier te doen. Daarbij wil ik ze dan wel helpen. Zeg maar via een soort franchise.”

Van Ark, op 31 maart gestart, heeft inmiddels vijf klanten. “Of die voor mij gekozen hebben vanwege het milieubewuste rijden? Nee hoor, dat zijn bekenden. Ze willen mij gewoon helpen met het opzetten van de zaak. Voorlopig heb ik nog niet gehoord dat milieu-aspect hen wat uitmaakt. Al hoop ik dat dit bij de toekomstige leerlingen wel het geval is natuurlijk.” 

Bart Pals

www.eigenwegwijs.nu

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Innovatie in de rijschool: rijden op GroenGas”

Y. van Ark|07.05.11|02:24

Nice!
Nu nog een bio-diesel pompje voor de andere van Ark.
Wilde het eigenlijk zelf maken.
Onze regering maakt het zo moeilijk dat het eigenlijk niet meer interessant is.
Tenzij je het illegaal doet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Innovatie in de rijschool: rijden op GroenGas | RijschoolPro
EigenWegWijs, rijschool, CO2, neutraal, milieu

Innovatie in de rijschool: rijden op GroenGas

Meteen vanaf de eerste les volledig CO2 neutraal rijden. Een betere manier om de toekomstige automobilisten bewust te maken dat autorijden niet milieuvervuilend hoeft te zijn is er niet. Gert-Jan van Ark uit Harderwijk heeft nu de eerste rijschool in Nederland opgericht die rijdt op Groen Gas; aardgas opgewekt uit afval. Rijschool EigenWegWijs.

“Ik rijd zelfs milieuvriendelijker dan een volledig elektrische auto”, licht Van Ark toe. “Want die stroom wordt vaak opgewekt in een ouderwetse kolencentrale. Dan komt er weliswaar geen CO2 uit de uitlaat, maar wel uit de centrale. Bovendien, hoe gaan we straks die accu’s uit de auto verwerken? Met Groen Gas rijd ik echt volledig CO2 neutraal.”

GroenGas is het groene stroom-equivalent van aardgas (CNG). Niet te verwarren met LPG, dat is een totaal ander product. Het gas wordt niet gewonnen uit de bel bij Slochteren, maar geproduceerd uit biomassa. Dat is een verzamelnaam voor allerlei organische materialen zoals snoeihout, gras, GFT-afval, sloophout en mest. “Als ik een methaanpomp boven de gierkelder van een veehouder zou hangen, kan ik daar tanken”, lacht Van Ark.

EcoFuel
De auto van Van Ark, een Volkswagen Passat, wordt vanaf de fabriek geleverd met een motor die rijdt op Groen Gas of benzine: Volkswagen EcoFuel. De auto is door Van Ark zelf geïmporteerd vanuit Duitsland en wordt nu geleased via Kyoto Lease uit Goes, vernoemd naar het CO2-verdrag. “Ik moest mijn eigen dealer vertellen dat deze motor bestond”, vertelt Van Ark, die in het verleden verkoper van Fiat/Iveco bedrijfswagens is geweest. “Daar kon ik dus geen zaken mee doen. Kyoto Lease ging wel volledig mee in mijn concept.”

Tanken doet Van Ark de komende weken nog bij de plaatselijke Opel dealer. Van Ark: “Die hebben een Zafira demo-model gehad die op aardgas reed. Daarom beschikken zij over een thuis-vul-installatie. Daar mag ik gebruik van maken totdat over twee weken de plaatselijke benzinepomp Van Scherpenzeel een vulpunt krijgt. Geleverd door Orange Gas, dus 100 procent Groen Gas.” De actieradius bedraagt 410 kilometer, daarna schakelt de motor automatisch op benzine over.

Maar niet alleen het milieu gaat erop vooruit met Groen Gas, ook de portemonnee van Van Ark. De kosten voor het rijden van 1000 kilometer bedragen volgens Fuel Switch, een samenwerkingsverband gestart op initiatief van de provincie Gelderland, 44 euro. Bij diesel is bedraagt dit 64 euro volgens de stichting. Daarbij moet gezegd dat de EcoFuel motor wel iets duurder is dan een Passat TDI. Maar omdat Van Ark hem zelf geïmporteerd heeft uit Duitsland, is hij weer iets goedkoper uit.

Bijtelling
Hoewel er volop belastingmaatregelen getroffen zijn voor zuinige diesels en elektrische auto’s, wordt de innovatie met Groen Gas-voertuigen nog niet echt beloond. Van Ark betaalt nu nog 20 procent bijtelling voor zijn lesauto. BPM moest er ook gewoon betaald worden.

“De overheid kijkt alleen naar CO2. Zo worden de BlueMotion modellen beloond als ‘milieuvriendelijk’, terwijl daar wel enorm veel roet en stikstof uit de uitlaat komt. Bij Groen Gas is dat niet het geval. Maar vanaf 2011, als er in Nederland veel meer Groen Gas-vulpunten zijn wordt de bijtelling 14 procent”, weet Van Ark.

Lesprijs
De lesprijs die Van Ark rekent bedraagt 42 euro per uur. Die is overigens niet via een ingewikkelde kostenanalyse berekend. “Ik heb gekeken wat rijscholen hier in de buurt rekenen. De goedkoopste is 39 euro, de duurste 45 euro. Daar ben ik precies tussenin gaan zitten.”

Van Ark wordt overigens geen fulltime rijinstructeur. Hij is docent autotechniek op het ROC. Een functie van 0,4 FTE. “En dat blijf ik doen, dat is ook veel te leuk”, vertelt de kersverse rijschoolhouder. “Bovendien komt mijn ervaring uitstekend van pas in beide functies. Als leraar weet ik hoe ik jongeren iets kan bijbrengen. Al sta ik er wel van te kijken dat ik daarvoor een 4-jarige HBO-opleiding moet volgen. En dat een bevoegdheid tot lesgeven in de auto binnen 7 maanden is gehaald. Terwijl de verantwoordelijkheid net zo groot is.”

Imago
Naast een positieve uitwerking op het milieu, is het rijden op Groen Gas ook goed voor het imago van zijn bedrijf, vindt Van Ark. “Mijn benadering is groen en persoonlijk. Als rijinstructeur heb je toch een voorbeeldfunctie. Bovendien, het rijbewijs is geen doel op zich, maar een middel voor jongeren om hun vrijheid te krijgen.”
Mocht het concept een succes worden, dan zal de milieubewuste rijschoolhouder niet snel een instructeur erbij nemen.

“Als ik iemand in dienst neem, kan hij nooit dezelfde benadering hanteren als ik. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijkheid. Daarom zou ik liever hebben dat mensen zelf kiezen om het op deze milieubewuste manier te doen. Daarbij wil ik ze dan wel helpen. Zeg maar via een soort franchise.”

Van Ark, op 31 maart gestart, heeft inmiddels vijf klanten. “Of die voor mij gekozen hebben vanwege het milieubewuste rijden? Nee hoor, dat zijn bekenden. Ze willen mij gewoon helpen met het opzetten van de zaak. Voorlopig heb ik nog niet gehoord dat milieu-aspect hen wat uitmaakt. Al hoop ik dat dit bij de toekomstige leerlingen wel het geval is natuurlijk.” 

Bart Pals

www.eigenwegwijs.nu

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Innovatie in de rijschool: rijden op GroenGas”

Y. van Ark|07.05.11|02:24

Nice!
Nu nog een bio-diesel pompje voor de andere van Ark.
Wilde het eigenlijk zelf maken.
Onze regering maakt het zo moeilijk dat het eigenlijk niet meer interessant is.
Tenzij je het illegaal doet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.